image-20191104132458-2.jpeg

اصلاح طلبان به هیچ عنوان حاضر نیستند تا از تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام درس بگیرند و در پی آن هستند تا این روند خسارت بار در دیگر مولفه های قدرت ایران نیز تعمیم پیدا کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق»  همراه شوید.

*******

** تا برجام موشکی را کلید نزنیم،آمریکا راضی نمی شود!

«یوسف مولایی» که پیش از این مشاور «آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی بوده و وکالت «اکبر گنجی» از عناصر ضدانقلاب را در کارنامه خود دارد، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«باید توجه کرد آمریکا به برجام بازنمی‌گردد و اگر هم بازگردد شرایط پیشین را نمی‌پذیرد...این که ایالات متحده بخواهد به برجام بازگردد نزدیک به غیر ممکن است و به شروط 12گانه‌ای که در گذشته از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بستگی دارد. به خصوص در زمان ترامپ، مشکلات ایران و ایالات متحده صرفا به برجام و مسأله هسته‌ای مربوط نیست، بلکه به کلیت روابط بازمی‌گردد. اگر قرار باشد آمریکا به برجام بازگردد، کلیت روابط دوجانبه باید اصلاح شود».

مولایی در ادامه نوشت:«به گمان من در شرایط کنونی از دست دادن برجام به عنوان یک سند برتری حقوقی ایران اقدام صحیحی نیست...شتابزدگی در برداشتن گام‌های کاهش تعهدات به صلاح کشور نیست و باید صبر بیشتری چاشنی تصمیم گیری‌های مسئولان در کشور شود».

وزیر امور خارجه آمریکا در شروط 12 گانه با گستاخی اعلام کرده است که ایران باید محدودیت های برجامی را تا ابد اجرا کند. علاوه بر این باید صنعت موشکی ایران نیز تعطیل شده و اقدامات منطقه ای ایران در مبارزه با تروریسم نیز متوقف شود.

این فعال اصلاح طلب در یادداشت مذکور مدعی شده است که راه اصلاح روابط دوجانبه ایران و آمریکا، پذیرفتن برجام های بعدی است! طیف اصلاح طلب می گوید این ایران است که باید به آمریکا یکطرفه به آمریکا امتیاز بدهد و در مقابل نباید هیچ انتظاری درباره امتیازگیری داشته باشد. به نظر شما، این یعنی اصلاح روابط دوجانبه؟!

اصلاح طلبان به هیچ عنوان حاضر نیستند تا از تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام درس بگیرند و در پی آن هستند تا این روند خسارت بار در دیگر مولفه های قدرت ایران نیز تعمیم پیدا کند!

** تحریف سخنان رهبری توسط ظریف!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «سلطان‌های فاسد؛ سند سخنان ظریف درباره پولشویی» نوشت: «اظهارات آبان ماه سال گذشته وزیر خارجه درباره "پولشویی" او را دیروز به مجلس کشاند. او عصر دیرروز راهی بهارستان شد تا به منتقدان خود توضیح دهد که چرا در گفت‌وگوی سال قبل با خبرآنلاین گفته بود: "در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند".»

ارگان دولت در ادامه نوشت: «ظریف در عین اینکه توضیح داد سخنانش ربطی به نظام نداشته... گفت:"حضرت آقا فرمودند اگر در مقابله با فساد اقدام کنید صدای خیلی‌ها درخواهد آمد، این خیلی‌ها چه کسانی هستند؟".».

متاسفانه آقای ظریف، خواسته یا ناخواسته بیانات رهبر معظم انقلاب را تحریف کرده اند. ظریف گفته است رهبری فرمودند «خیلی ها»؛ این در صورتی است ایشان هیچگاه چنین سخنی نگفته اند.

مقام معظم رهبری- 22 مرداد 97- در دیدار اقشار مختلف مردم فرمودند:«یکی از کارهایی که حتماً باید انجام بگیرد،مقابله با فساد است...مفسد بایستی مجازات بشود. خب حالا چرا این را ما علنی میگوییم و اصرار میکنیم؟ برای خاطر اینکه تجربه نشان داده که وقتی با فساد و با مفسد، مواجهه و مقابله صورت میگیرد، جیغ‌ودادهایی از گوشه‌وکنار بلند می‌شود».

رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند «جیغ و دادهایی از گوشه و کنار بلند می شود». ایشان در همین بیانات درخصوص میزان فساد  فرمودند:« یک نکته‌ی بسیار مهم در زمینه‌ی فساد هست؛ این را بگویم، این را همه توجّه کنند، همه‌ی ملّت ایران هم توجّه کنند. بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیده‌ام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است].».

اظهارات تأمل برانگیز ظریف در سال گذشته درباره پولشویی، ذوق زدگی رسانه های بیگانه را در پی داشت. چندی پس از این اظهارات، مراجع قضایی از وزیر امور خارجه خواستند تا مستندات خود را ارائه کند. چندی بعد دادستان کل کشور اعلام کرد نامه وزیر امور خارجه به قوه قضاییه هیچ مستنداتی درباره پولشویی ادعایی او نداشته است.

** ترساندن مردم از لیست سیاه و دستان خالی حامیان FATF

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«مشکل پیدا کردن ما با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF زمینه حقوقی برای تحریم به معنای دقیق کلمه نخواهد بود. یعنی تحریم جدید از سوی ایالات متحده را مستقیما به همراه نخواهد داشت اما اگر به لیست سیاه پولشویی بازگردیم، شرایط برای ارتباطات بانکی و مبادلات پولی که به واسطه تحریم‌ها دشوار شده است، پیچیده‌تر خواهد شد که این موضوع به محدودیت‌ها در ارتباطات بین‌المللی می‌افزاید».

حامیان FATF مدعی هستند که در صورت نپذیرفتن شرایط کارگروه اقدام مالی، وضعیت بغرنج می شود. این در حالی است که بدترین شرایطی که FATF می‌تواند برای یک کشور به وجود آورد، «اقدام متقابل» است که از آن تحت عنوان لیست سیاه یاد می‌شود.

نهایت فشاری که «اقدام متقابل» می‌تواند بر کشور هدف وارد کند، افزایش مراقبت کشورهای دیگر درباره آن است و نه قطع همکاری. به عنوان نمونه، این افزایش مراقبت به شکل «رعایت شناخت مشتری به صورت تقویت شده» و «جمع‌آوری اطلاعات تکمیلی از تراکنش‌های موسسات مالی در کشور «هدف» انجام می‌شود اما نهایتا این مراقبت‌ها به قطع همکاری منجر نمی‌شود. علاوه‌بر این، مطابق بیانیه FATF با وجود تعلیق ایران از لیست سیاه، این اقدامات مراقبتی همچنان علیه کشورمان انجام می‌گیرد. بنابراین با بازگشت به لیست سیاه (اقدام متقابل) عملا اتفاق جدید مهمی رخ نخواهد داد.

ایران از سال 1388 تا 1395 در لیست سیاه FATF بوده است و از سال 1395 از این لیست تعلیق شده است. سؤال مهمی که مدعیان «قطع کامل همکاری» باید به آن پاسخ دهند این است که در این 7 سالی که ایران در لیست سیاه FATF قرار داشت، همکاری‌های مالی ایران با کشورهای دیگر کاملا قطع بود؟ تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که وجود ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    32 0
    ای خدا یه مشت..... عجیب دوره ای شد دوره این دولت. جز خون دل چیزی نداشت
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
      20 0
      آرزوی برجام موشکی و منطقه ای را باید به گور ببرند.
    • روزبه IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
      4 0
      واقعاً کافیه اینها یه بار دیگه تشریف ببرن برا مذاکره، معمولاً دارایی های راهبردی رو با نیازهای راهبردی طرف مقابل بایستی مذاکره کرد برای معامله، به این میگن بازی برد برد، ولی این اصلاح طلبا یاد گرفتن دارایی های نقد خودمون رو برای کم کردن فشاری که قراره باز دوباره با فشار حداکثری برگرده معامله کنن، اصلاح طلبا با این موضع گیری هاشون دارن به آمریکایی ها میگن روی ما برای معامله کردن در دولت و مجلس آینده حساب باز کنید
  • فرزاد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    11 0
    مولایی به نظر نیاز به مولایی چون آمریکا دارد و لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا ما نه مذاکره آمریکا را می‌طلبیم چنان‌که رهبری فرمودند در واقع رهبری نخواستند بگویند آمریکا به برجام برگردد تا مذاکره کنیم بلکه تعلیق به محال کردند و این یعنی ما با آن‌ها هرگز مذاکره نخواهیم کرد مگر گرگ میش شود
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    18 0
    فرار حضرت عيسي(ع) از انسان احمق... حضرت عيسي مسيح(ع) هراسان در حال دويدن بود، انگار از چيزي فرار مي‌کرد، بين راه فردي جلوي ايشان را مي‌گيرد و مي‌گويد... از براي چه اينچنين مي‌دوي؟ آن هم هراسان و مضطرب؟!!! حضرت به او پاسخ مي‌دهد، از دست آدمي نادان و احمق مي‌گريزم.  آن مرد گفت؛ تو آن مسيحي نيستي که کور و کر را شفا مي‌دهي، تو آن نيستي که سِر غيب و اسم اعظم مي‌داني و آن را که بر مرده مي‌خواني، زنده مي‌شود؟  حضرت (ع) پاسخ مي‌دهد؛ آري من همانم.  آن مرد دوباره مي‌پرسد؛ پس از که مي‌ترسي که اينگونه مي‌گريزي؟؟؟  حضرت مسيح(ع) اينگونه پاسخش مي‌دهد؛ با سر غيب و اسم اعظم همه آنها را انجام دادم، اما با همه مهرباني خود هزاران بار آن را بر فردي نادان و احمق خواندم اما درمان نشد.  آن مرد باز پرسيد؛ چرا دفعات پيش چنان شد و اثر کرد، اما اين بار اثر نکرد، هر دوي آنها رنج و عذابي است؟  حضرت عيسي(ع) اين بار پاسخي داد بس عميق؛ رنج حماقت قهر خداوند است، اما رنج کوري و کري ابتلا و آزمايشي براي انسان است. ابتلا موجب مي‌شود که رحمت خداوند به جوش آيد و از گناهان درگذرد، اما حماقت و ناداني، رنجي است که موجب صدمه به خود و ديگر ا نسان‌ها مي‌شود.....  اين داستان زيبا را مولانا در قالب اشعار خود آورده و در سه بيت آخر اينگونه نتيجه‌گيري کرده است که آدمي بايد از جهل ديگران چون حضرت عيسي(ع) بگريزد و دوري کند، گريز ايشان نه به خاطر بيم و وحشت بود بلکه به اين خاطر بود که بدي جهل را به مردم نشان دهد....  اين روايت زيبا و پندآموز را از «مولانا» نقل کردیم تا به اينجا برسم که، اکنون بيش از چند سال است، جمهوري اسلامي ايران با آمريکا و غرب درباره فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي خود گفت‌وگو مي‌کند. اين گفت‌وگوهاي چندساله با همکاري و شفاف‌سازي ايران همراه بوده است، اما همواره غرب هيچ انعطافي که از خود نشان نداده، بلکه فشارهاي خود راعليه جمهوري اسلامي ايران در قالب تحريم و تهديد به حمله افزايش هم داده است. امریکا واروپا آنطور ... حماقت دارند جریان موافق تعامل به اصطلاح اصلاح طلب هم اینطور حماقت دارد بالاخره ما که نفهمیدیم مذاکره وتعامل برای چه چیز است؟ ایا برجام تحمیلی نتیجه داد تا کجا مذاکره باید کرد معنی مذاکره چیست ؟ایا تسلیم کامل معنی مذاکره با امریکا واروپا نیست ؟ جریان اصلاحات پاسخ دهد؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    16 0
    دیگه واقعا به لحاظ جسمی دارم از خوندن نظرات اقایون حالت تهوع می گیرم. :)))))))))) خدایا اینا اهل کجان، کجا بزرگ شدن، رگ و ریشه شون به کیا بر می گرده.؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    18 1
    جریان اصلاحات چرا خود باوری را ازدست داده است براستی شما از چه در هراسید اگر نمیتوانید کشور را بدون سر سپردگی به امریکا واروپا اداره کنید پس بروید کنار... عده ای منفعت طلب که منفعت فردی و گروهی خود را در تسلیم جلو کدخدا میدانند.. شما که قادر نیستید بدون امریکا واروپا کشور را اداره کنید اجازه بدهید جوانان با انگیزه و ایرانی بیایند وسط گود و ایران را به پیش ببرند شما که معتقدید بدون امریکا نمیتوانید، با شاه چمدانی چه فرقی دارید چرا عزت ایران وایرانی را در نظر نمیگیرید .این منطقه وسرزمین ،منطقه و سرزمین ایران است یا سرزمین امریکا واروپا !! چرا بجای اینکه فکر منافع ایران در دراز مدت باشید فکر منافع امریکا میباشید تا کجا میخواهید امتیاز بدهید از جیب چه کسانی میخواهید امتیاز بدهید گفتید با برجام ایران گلستان میشود هسته ای را به باد فنا دادید وضعیت که بدتر گردید خب موشکی و منطقه ای را اگر بدهید که دیگر از ایران خرابه ای باقی نخواهد ماندفلسطین لیبی مصر سوریه عراق سودان افغانستان قدرت دفاعی خود را دادند که وضعشان بهتر بشود تبدیل شدند به خرابه.. مگر این کشورها تن به مذاکره وسازش ندادند پس چرا سالهاست درگیر جنگ داخلی و خرابی و کشتار درونی میباشند مگر شما نمیگویید که به اصطلاح گفتمان کنید سازش کنید و با ایشان تعامل داشته باشید .خب این کشورها که به اینگونه عمل کردند پس چرا وضعشان این است ؟ایا قدرت موشکی را بدهید درست خواهد شد یا اینکه زمینه را برای حمله اجانب اماده میکنید .
    • SE ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
      6 0
      اینها که چشم بر بد عهدی و خباثت امریکا میبندند و دم از مذاکره با امریکا میزنند پادوهای ناچیز دشمنان ملت ایران هستند و گمان میکنند با تکرار این خزئبلات میتوانند بر جامعه تاثیر بگذارند. که باید گفت زهی خیال باطل. ملت ایران شما و امریکا را زیر پا میگذارد
  • یوسف IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    9 0
    باید میلیونها فروند موشک داشنته باشیم باید میلیون ها فروند موشک تولید و انبار کنیم از هر نوعش عماد قیام سجیل زلزال بارشی و خرمشهر و قدر و ...... انشا اله به کوری چشم دشمنان بی شرف ایران را پر از موشک میکنیم
  • محسن ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    2 0
    عزیزان! وقتی کسی مطلبی را از حافظه و به صورتِ شفاهی نقل می کند، معمولاً نقلِ به مضمون می کند و نباید انتظار داشت کلمه به کلمۀ گفته هایش عینِ مطلبِ اصلی باشد. این اسمش تحریف نیست، مگر اینکه به دنبالِ بهانه و مچ گیری باشید که آن حسابِ دیگری است.
  • امیر IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    10 0
    بابا اگه الاغ هم بودن تا حالا از برجام و کوبا و کره شمالی عبرت گرفته بود اینا خیانت کارن نه جاهل
  • DE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    7 0
    تا با برجام موشکی به ملت کلک نزنیم، آمریکا راضی نمی‌شود/
  • ناشناس IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    10 0
    توصیه حضرت اقا به سید حسن نصرالله به زودی نماز رادر بیت المقدس اقامه میکنید.این جواب اصلاح طلب هاست .کور شود هر انکه نتواند دید.صلوات.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    12 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    12 0
    برجام؟ سند برتری حقوقی؟! مولایی جان جدا کنجکاو شدم اسم ساقی شما رو بدونم.
  • تیموریان IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
    5 0
    س انشااله اونقدر باید موشک داشته باشیم تا اگر حتی 10 سال هم جنگ کردیم کم نیاریم و کمر دشمنان را بشکنیم
  • LB ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
    4 1
    برجام موشکی هم آمریکا را راضی نخواهد کرد. باید کلا خم شویم! می خواهند سوار شوند.
  • LB ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
    3 0
    والا خدا در قران گفته بود یهود و نصارا از تو راضی نمی شوند مگر اینکه راه و روش آنها را در پیش بگیری. قبلا هم گفتم، حتی اگر راه و روش آنها را در پیش بگیری و به دین آنها در بیایی، از تو راضی نخواهند شد.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    1 0
    متاسفانه حضرات اصلاح طلب چوب حراج به سرزمین ایران زده است واین یک دندگی و حماقت ایشان تا کجا ادامه پیدا کرد خدا به این کشور رحم کند
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    1 0
    اصلاح طلبان ودولت به اصطلاح تدبیر وامید کلیدتان هیچ قفلی را نگشود وگشایشی برای کشور ایجاد نکرد غیر از اینکه درب تکنولوژی پیشرفته هسته ای و کارخانه هایی نظیر هپکو وغیره ......................را قفل کرد و تقریبا کشور را به گفته خودتان تعطیل کرد ایا فکر میکنید فرافکنی جواب خواهد داد؟
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    0 0
    امریکا وسه کشور اروپایی وقتی میبینند در ایران افرادی سینه چاک و واداده وجود دارند که هم بر طبل تفرقه ودوقطبی میکوبند وهم حاضرند برای هر ایراد واخم انها تره خورد کنند و منافع امریکا وسه کشور اروپایی بر منافع کوتاه مدت و بلند مدت ملی ایرانیان ترجیح میدهند مگر نادان هستند که با اینچنین پیاده نظامی که در داخل ایران دارند حق ایرانیان را به رسمیت بشناسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس