درگیری

انفعال و بی تفاوتی فدراسیون فوتبال سبب شده تا سکوهای استادیوم ها هر هفته شاهد اتفاقات تلخی باشد که فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش مشرق، آیا مدیران فدراسیون فوتبال قانون را در فوتبال کشور به درستی اجرا می‌کنند؟ آیا عدالت حرف اول و آخر را در فوتبال کشور می‌زند و همه در برابر قانون برابرند؟‌! دست‌کم هواداران باشگاه‌های فوتبال در ایران چنین نظری ندارند. به طور طبیعی از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود فوتبال را طوری اداره کنند که هیچ کسی فکر نکند قانون و عدالتی در آن وجود ندارد. منتهی مصلحت‌اندیشی و سیاست‌های کدخدامنشانه باعث شد این آرزو برآورده نشود و به روزهای تلخ کنونی برسیم که همه از فدراسیون فوتبال شاکی هستند. درباره تبعیض‌های این فوتبال می‌توان کتاب نوشت. ولی ما چند نمونه آن را گلچین کرده‌ایم، فقط برای اینکه بگوییم این فوتبال آن چیزی نیست که باید باشد.


داستان‌های دنباله‌دار پرسپولیس و ماشین‌سازی
پرسپولیس و ماشین‌سازی چند هفته قبل در تبریز و در چارچوب مسابقات جام حذفی به مصاف هم رفتند. در این بازی تماشاگران حاضر در ورزشگاه بنیان‌دیزل، ساعت‌ها به علیرضا بیرانوند و خانواده‌اش بی‌احترامی کردند. رسول خطیبی هم بیش از هشت دقیقه به خاطر اعلام پنالتی با اعتراض‌های خود بازی را تعطیل کرد و از سوی داور اخراج شد. سال گذشته هم در بازی با ماشین‌سازی و در همین ورزشگاه به خانواده امید عالیشاه و مادر او شدیدترین فحاشی‌ها انجام شد. نکته قابل تأمل اینجاست که کمیته انضباطی و فدراسیون درباره این اتفاقات بیانیه‌ای صادر نکردند. ولی برای بازی اخیر دو تیم در ورزشگاه آزادی بیانیه صادر می‌شود که با خاطیان به خاطر فحاشی به مادر خطیبی که مادر شهید هم هست برخورد قاطعانه خواهند داشت. تمام اعضای جامعه قطعاً هرگونه فحاشی را محکوم می‌کنند و قبول دارند باید با آن برخورد جدی شود. منتهی سؤال مسئولان باشگاه پرسپولیس و هواداران این تیم کاملاً به حق است. چرا برای فحاشی به پرسپولیسی‌ها در تبریز خبری از این اطلاعیه و برخوردهای قاطعانه نبود؟ ضمن اینکه اگر بحث احترام به خانواده شهدا برای فدراسیون مطرح است، باید گفت رسماً اعلام شد مادر امید عالیشاه هم خواهر شهید است. همچنین در بازی اخیر پرسپولیس و ماشین‌سازی خود رسول خطیبی هم با اقداماتی که کنار زمین داشت، نقش زیادی در متشنج شدن جو علیه خودش در سکوها داشت که این نکته نادیده گرفته شده است.


داستان فحاشی به بیرانوند
علیرضا بیرانوند به دلیل رفتار ناشایستی که در مقابل تماشاگران تراکتور در تبریز داشت یک جلسه از همراهی پرسپولیس محروم شد و جالب اینجاست که مهدی تاج در مصاحبه‌ای اعلام کرد این بازیکن عذرخواهی کرده است. محرومیت این گلر ملی‌پوش در شرایطی اجرا شد که تماشاگران تبریزی نود دقیقه شدیدترین فحاشی را به بیرانوند داشتند و با حکم کمیته انضباطی یک جلسه و سی میلیون تومان محروم شدند که این رأی اجرا نشد. توضیحات مسئولان کمیته انضباطی و استیناف هم هیچ‌وقت قانع کننده نبود. برخی از هواداران فوتبال ایران می‌گویند وقتی مثلاً مالک تراکتور به تیم ملی برای جام جهانی هواپیمای اختصاصی داد و به فدراسیون کمک کرد، باید هم نزد مدیران فدراسیون مصونیت داشته باشد. وقتی قانون درست اجرا نشود چنین شایعاتی هم به وجود می‌آید.


ماجرای تایپیست و محرومیت شجاع
شجاع خلیل‌زاده به خاطر رفتارهای ناشایست در دربی دو جلسه با حکم کمیته انضباطی محروم می‌شود. او بازی با پدیده را از دست داد و در صبح روز بازی با پیکان در شرایطی که تمرینات بدنسازی شخصی انجام داده و با تیم اصلی تمرین نکرده به صورت رسمی اعلام می‌شود یک جلسه از محرومیتش توسط کمیته استیناف تعلیق شده است. با این وجود شجاع بازی با پیکان را هم از دست می‌دهد و پرسپولیس در این زمینه کاملاً ضرر می‌کند. وقتی هم پرسپولیسی‌ها اعتراض کردند، فدراسیون فوتبال اعلام کرد به خاطر تعطیلی رسمی و نبودن تایپیست، در انتشار رأی تأخیر داشتند. ولی در اتفاقی حیرت‌انگیز فدراسیون برای حاشیه‌های بازی اخیر پرسپولیس و ماشین‌سازی در روز تعطیل جمعه آن بیانیه را صادر کرد و از برخورد قاطع با تماشاگران متخلف پرسپولیس خبر داد! ظاهراً دیگر مشکل تایپیست وجود ندارد.


مصاحبه‌های کالدرون
اخیراً گابریل کالدرون در مصاحبه‌هایی پرسروصدا با اشاره به اتفاقات داوری بازی استقلال و پارس جنوبی اعلام کرد این تصویر فوتبال ایران را دوست ندارد و صحنه‌های مشکوک این بازی، اصلاً اشتباه داوری نبود و نخواستند پنالتی پارس را بگیرند و نخواستند گل کاملاً سالم این تیم را قبول کنند. او تأکید داشت تحت هر شرایطی بازی‌ها باید در زمین مسابقه نتایجش مشخص شود. منتهی جوی وحشتناک علیه او به راه افتاد. باشگاه استقلال سریع از سرمربی پرسپولیس شکایت کرد و کالدرون هم به کمیته انضباطی احضار شد و شاید با محرومیت رو به رو شود. اگر کالدرون درباره مهندسی نتایج لیگ صحبت کرده باید طبق قانون با او برخورد شود. منتهی همه به یاد دارند که امیر قلعه‌نویی چندین مرتبه در سال گذشته و در رقابت با پرسپولیس به صراحت اعلام کرد می‌خواهند پرسپولیس را قهرمان کنند. سرمربی سپاهان بعد از بازی با پرسپولیس گفته بود: «دارند سر تیم شهرستانی او را می‌بُرند تا سرخپوشان پایتخت به سومین قهرمانی متوالی نزدیک شوند.» عوامل باشگاه‌های دیگر هم این اتهام را به تیم موفق برانکو زدند. باشگاه پرسپولیس هم از قلعه‌نویی به صورت رسمی شکایت کرد. منتهی به این شکایت رسیدگی نشد و حکمی درباره‌اش صادر نشد! آیا بین صحبت کالدرون با قلعه‌نویی تفاوتی وجود داشت؟


تهمت به امیر قلعه‌نویی
در تمام مسابقات اخیر پرسپولیس و سپاهان، تماشاگران پرسپولیس به شدیدترین شکل ممکن علیه امیر قلعه‌نویی شعار داده‌اند. آنها به سرمربی سپاهان اتهام می‌زنند که او رئیس مافیای فوتبال ایران است و این مربی هم در حاشیه بازی‌هایی که مقابل پرسپولیس قرار گرفته به شعارها واکنش خاصی با زدن دست روی سینه و نشان دادن خودش داشته است. منتهی فدراسیون فوتبال هیچ اقدامی در ارتباط با این مسأله انجام نداده است. قلعه‌نویی نیز در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده چرا هیچ رسیدگی به جریانی که باعث فحاشی به خودش در ورزشگاه‌ها با این اتهامات می‌شود صورت نگرفته؟‌! مدیران فدراسیون هم پاسخ قانع‌کننده‌ای به این سؤال نداده‌اند!

اهانت ژنرال
امیر قلعه‌نویی در کنفرانس خبری بازی سپاهان و سایپا خطاب به افرادی که علیه او شعار می‌دهند تأکید کرد نطفه‌های‌شان ایراد دارد و باید دنبال پدران‌شان بگردند! این اظهارات تکان‌دهنده و تأسفبار باعث شد انتقادهای زیادی به سوی این مربی روانه شود. منتهی تا چند روز بعد از این صحبت‌ها مدیران فدراسیون هیچ واکنشی به آن نشان ندادند. کار به جایی رسید که صدای تمام رسانه‌ها و منتقدین درآمد و جواب قانع‌کننده‌ای برای سکوت فدراسیون در برابر امیر وجود نداشت. در نهایت کمیته اخلاق به خاطر اوج‌گیری فشارها سرمربی سپاهان را برای ارائه توضیحات احضار کرد. همچنین بد نیست بدانید قلعه‌نویی برای اولین‌بار نیست که ماجرای نطفه‌های خراب را مطرح می‌کند و قبلاً هم در چندین نوبت همین صحبت‌ها را مطرح کرده بود.

برخورد با داوران
اوضاع داوری در فوتبال ایران هم فاجعه است. وقتی کری‌ و درگیری‌های هواداری را دنبال کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از انتقادها به وجود تبعیض بین تیم‌ها مربوط به تصمیم‌های داوری مسابقات تیم‌های مدعی لیگ است. هواداران مدام درحال مقایسه در این زمینه هستند و فضا به شدت ملتهب است. منتهی خود کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم کارهایی می‌کند که به این فضا دامن می‌زند. فقط برای این حقیقت یک مثال می‌آوریم. حسن مهدوی داور بازی استقلال و پارس جنوبی جم در هفته هشتم یک گل سالم و یک پنالتی آشکار نماینده بوشهر را قبول نکرد. کمیته داوران به جای محروم کردن او در هفته هشتم دوباره او را در تیم داوری یک مسابقه قرار داد. اینجا مسئولان باید جواب بدهند پس چه فرقی بین داوری که اشتباه نمی‌کند با داوری که اشتباه می‌کند وجود دارد؟

پرداختی سازمان لیگ به سرخابی‌ها
حیدر بهاروند نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ بارها در مصاحبه‌های مختلف به صورت رسمی اعلام کرده که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال هر کدام بیش از سه میلیارد تومان به سازمان لیگ بدهکار هستند. آیا این تبعیض در برابر سایر تیم‌های لیگ برتری نیست؟
آیا مثلاً باشگاهی مثل نفت مسجد سلیمان هم که با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کند نمی‌تواند همین مقدار پول از سازمان لیگ بگیرد؟! درست است به خاطر پخش زنده و پرتماشاگر بودن بازی‌ سرخابی‌ها درآمد آنها هم باید بیشتر باشد اما تبعیضی که به آن اشاره شد به جای خود.

این باشگاه‌ها باید به اندازه‌ای که حق داشتند از سازمان لیگ دریافتی داشته باشند نه بیشتر از آن!

التهاب سکوهای تبریز
در چند سال گذشته تمام مسابقات تراکتور تحت تأثیر کارشکنی یک گروه تفرقه‌افکن قرار گرفته است. یک جریان خاص که تعداد آنها هم زیاد نیست با پخش شدن در نقاط مختلف استادیوم اقدام به اهتزاز درآوردن پرچم کشورهای ترکیه و آذربایجان می‌کنند و تلاش دارند تماشاگران را هم با این هدف همراه کنند. بازتاب این اتفاقات در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که خیلی‌ها بر این باور باشند که تمام تماشاگران تبریزی با چنین اهدافی به ورزشگاه می‌آیند که حقیقت این است که به هیچ عنوان اینطور نیست و تنها یک گروه خاص این اقدامات تفرقه‌افکن را انجام می‌دهند. منتهی فدراسیون فوتبال هم در تمام سال‌های اخیر نسبت به این اتفاقات در بازی‌های خانگی تراکتور اقدام قابل توجهی انجام نداد. قانون می‌گوید باشگاه باید مسئولیت صفر تا صد میزبانی را بر عهده داشته باشد و تراکتوری‌ها در کنترل این اتفاق ضعیف عمل کرده‌اند. در هفته‌های اخیر هم همین گروه در حمایت از حمله نظامی ترکیه به منطقه کردنشین شمال سوریه، در ورزشگاه‌ها سلام نظامی دادند و در بازی اخیر با استقلال هم هنگام تلاوت قرآن سوت زده و نام ترکیه را فریاد زدند. منتهی باز هم هیچ خبری از بیانیه تند در سایت فدراسیون فوتبال نیست.

بلیت فروشی و حاشیه‌هایش
داستان بلیت‌فروشی و برنامه‌ریزی مسابقات فوتبال به یک موضوع بحث‌برانگیز در فوتبال ایران تبدیل شده است. در شهری مثل تبریز همواره بلیت‌فروشی برای تمام سکوها انجام می‌شود. اکثر بازی‌های تراکتور هم مثلاً در روز جمعه برگزار می‌شود اما استقلال و پرسپولیس دو و سه بازی در طول فصل را در روز جمعه برگزار می‌کنند. مسابقات خانگی آنها هم با سیاست‌های سختگیرانه در بلیت فروشی رو به رو می‌شود. سایت بلیت فروشی را از ساعت هشت صبح با اعلام اینکه درهای ورزشگاه از ساعت 10 صبح باز می‌شود می‌بندند تا دیگر کسی نتواند بلیت بخرد. برای مسابقه بزرگ دربی هم تنها 57 هزار قطعه بلیت فروخته می‌شود و ورزشگاه خالی می‌ماند. این موضوع باعث عصبانیت شدید هواداران پرسپولیس و استقلال شده و باعث شده این سؤال را مطرح کنند که وقتی فدراسیون لیگ را یک ماه به عقب انداخت باید سیستم بلیت فروشی الکترونیکی را به شکلی جدی اجرا کند. ‌مگر قرار نبود احترام تماشاگر حفظ شود تا بتواند با خرید اینترنتی بلیت در نزدیکی شروع بازی به ورزشگاه مراجعه کند و روی صندلی خود بنشیند؟ پس چرا سیاست اجرایی با چیزی که وعده داده شده بود تفاوت دارد و شرایط را به سمتی برده‌اند که در هر بازی این دو تیم بیشتر از 20 هزار تماشاگر به استادیوم نرود؟

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    10 28
    باز حرف را از جاهای دیگر شروع کردی و رساندی به تراکتور ولی هیچ غلطی نمیتوانی بکنی نویسنده پرسپولیسی
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    10 1
    ای بابا خود فدراسیون گندیده.البته با پول مالک بعضی باشگاهها. کی کیو نجات میده؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    7 0
    بی قانونی؟ اصل ۱۵ قانون اساسی پس چیست قانون نیست؟
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    4 4
    توهمش هم پرسپولیس ضررکرده ضمنامشرق شجاع اصلاکاری نکردکه محروم شد چرانمیفهمی اون عکس جعلی بودخودداورم گفته به خدا
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
      0 0
      دوستان قبل از اظهار نظر منبع خبرو هم بخونید
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    7 3
    جانم فدای رهبر
  • زهرا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    2 3
    همیشه عاشقتیم پرسپولیس
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    4 0
    قربونش برم فوتبال ما اصلا متن نداره فقط و فقط و فقط حاشیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس