مادرانی که نوزادان را قربانی چشم و هم‌چشمی می‌کنند!

چندسالی است تب تاریخ تولدهای رُند برای فرزندان در میان زوج‌های جوان تند شده است. والدینی که با جابجا کردن تاریخ زایمان، ریسک جراحی را به جان میخرند تا فرزندشان در تاریخ خاصی به دنیا بیاید.

به گزارش مشرق، امروز ۹۸.۸.۸، روز رُند تقویم ایران است. این تاریخ رند شاید برای خیلی‌ها بی‌اهمیت باشد و مانند هر روز دیگری آن را بگذرانند؛ اما اگر سری به برخی بیمارستان‌های شهر بزنید متوجه می‌شوید که این تاریخ برای بعضی از پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندشان به‌دنیا بیاید چقدر ضروری و حیاتی است. تا جایی که حتی بسیاری از آنها حاضر می‌شوند زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح دهند و حتی عده‌ای به همین دلیل زمان زایمان را یکی، دو هفته جلو و عقب می‌اندازند. کاری که شاید به ظاهر بی‌اهمیت جلوه کند اما اگر کمی درباره سیستم رشد جنین در ماه آخر بدانید متوجه می‌شوید که حتی یک روز هم می‌تواند اهمیت بالایی در یک زایمان موفق داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

تاریخ های زیادی وجود دارند که سالانه موجب ازدحام جمعیت زوجهای جوان که منتظر به دنیا آمدن فرزندشان هستند، به بیمارستانها می‌شود و یا در ازای پرداخت چندمیلیون تومان،  از پزشک خود میخواهند که فرزندشان را در آن روز خاص به دنیا بیاورند. تاریخ ۱۱.۱۱ در هر سال؛ همواره مورد توجه پدرو مادرها بوده. اگر در این تاریخ سری به بخش زایمان بیمارستانها بزنید متوجه غیرعادی بودن این روز می‌شوید. درست مانند امروز ۹۸.۸.۸!   یکی از ماماهای بخش زایمان می‌گوید خیلی از زوج‌ها تاکید دارند که تاریخ تولد فرزندشان یا رند باشد یا با مناسبت‌ها همخوانی داشته باشد. با وجود آن که پزشک سعی می‌کند به این موارد توجه نداشته باشند اما تاکید مادر و پدر باعث می‌شود آنها هم تا آنجا که امکان دارد خواسته آنها را لحاظ کنند. البته ناگفته نماند که این اتفاق‌ها اغلب در بیمارستانهای خصوصی رخ می‌دهد.

  اما به راستی تا چه اندازه این تغییر در زمان زایمان میتواند برای مادر و فرزند خطرناک باشد؟

  متخصصان نظرات یکپارچه ای با یکدیگر در این زمینه دارند. اینکه جابجا کردن تاریخ تولد تا چه اندازه میتواند برای نوزاد خطرناک باشد، مسئله‌ای است که هر پزشکی به آن معتقد است. متخصصان می‌گویند سزارین زودرس، باعث میشود که نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار بگیرند. همچنین مادرانی که فرزند اولشان را با سزارین به دنیا آورده‌اند دیگر نمی‌توانند برای فرزند دوم زمان دقیقی را تعیین کنند و باید سر موقع خودش زایمان رخ دهد. اگر چنین روندی در زایمان‌ها رایج شده و به دنبال تاریخ رند هستند، این امر برای فرزندان اول امکان‌پذیر خواهد بود.

بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، فقط پنج تا ۱۵ درصد زایمان‌ها منجر به سزارین می‌شود و این در حالی است که براساس تحقیقات موجود، بیش از ۴۰ درصد زایمان‌ها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود. براساس این گزارش سزارین‌های غیرضروری، علاوه‌بر خطرات آن به‌عنوان یک عمل جراحی بزرگ برای مادر و نوزاد، باعث تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده و جامعه می‌شود.

 با این حال این موضوع بیشتر از آنکه یک مسئله پزشکی باشد، یک پدیده فرهنگی است. زوج‌های جوانی که تن به تیغ جراحی میدهند و ریسک جراحی و اتفاقاتی که ممکن است در اثر زایمان زودتر یا دیرتر از موعد برای فرزندشان رخ دهد، را می‌پذیرند. اتفاقی که تنها یک دهه به دنبال چشم و هم چشمی مُد شده درغیر اینصورت اینکه یک نوزاد در ۸ آبان یا ۱۸ آبان به دنیا بیاید دقیقا چه تاثیری در سلامت و سرنوشت او دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    16 0
    امیدوارم برای تربیتشون هم همینجوری حساسیت به خرج بدین.!!!!!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      10 0
      به نظرت مادر به این سطح حماقت ؛خودش تربیت شده !؟
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      10 0
      اول یکی باید این مادرا رو تربیت کنه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    7 1
    دختر من متولد ٧٧/٧/١٢است انزمان دكتر من پيشنهاد كرد بچه را هفتم مهر بدنيا بياورد تا مثلا تاريخ تولدش خاص باشد و من با انكه مادري جوان بودم حاضر به اين كار نشدم و سلامت فرزندم را به خطر نينداختم حتي براي پنج روز !!!منظور من اينست كه هميشه مادران مقصر نيستند و پزشكان بجاي راهنمايي بيمار محرك كارهاي غلط هستند!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    9 0
    فاجعه سال اينده است ٩/٩/٩٩و يا ١٤٠١/١/١ مطمئنا برخي بيمارستانها براي اين روز ها نقشه دارند!!!بيمارستانها و مراكز درماني خصوصي هم در ترويج اين تفكرات احمقانه دخيلند!
  • عبدالله IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    15 0
    جهالت اخری که پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    11 0
    دیوانه هستند دیگه دیوانه روانی هم شاخ دم ندارد به همین افراد می گویند وبه قول معروف اینکه میمون هرچی زشت تر است ادایش بیشتر است
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    8 0
    وای چقدر نادان و عقب افتاده
  • جنوبی IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 0
    اینها مشکل روانی دارند باید بهش گفت شما آدم تربیت کن نمیخواد تاریخ تولدش رو رند کنی وااالا بخدا
  • محمد IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 1
    عصر جاهلیت مدرن
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    سقوط یک انسان نما تا کجا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس