برجام 2

مقامات تهران تلاش می‌کنند ترامپ را در خروج از برجام منزوی کنند. اما اندیشکده چتم هاوس به آمریکا پیشنهاد داده در کنار چماق، هویج‌هایی به ایران پیشنهاد دهد تا اروپا با آمریکا در فشار بر ایران همراه شود.

سرویس جهان مشرق - اندیشکده دولتی و سلطنتی "چتم هاوس" در بریتانیا با انتشار گزارشی،‌ ایران،‌ آمریکا و سایر اعضای ۱+۵ را دعوت کرد تا بر اساس این نقشه راه به مذاکره برجام پلاس (+JCPOA) و دو توافق مجزای دیگر اقدام کنند. بی‌گمان منافع بریتانیا و در کل،‌ طرف‌های غربی اولویت اصلی نویسندگان گزارش بوده اما مدعی شده‌اند در تهیه آن از روش مصاحبه با نخبگان استفاده کرده‌اند. آنها با ۷۵ تحلیلگر و تصمیم‌ساز در ۱۰ کشور از جمله ایران گفتگو کرده‌اند.

پیشنهادهای گزارش چتم هاوس از این نظر حائز اهمیت است که ذهنیت طرف غربی را در مورد هر گونه مذاکره احتمالی نشان می‌دهد و می‌تواند نه به قول خودش «یک راهنما» برای مذاکره، بلکه راهنمایی برای تهران جهت ارزیابی امکان یا عدم امکان توافق با غرب با حفظ منافع ملی ایران باشد.

عنوان این گزارش ۶۰ صفحه‌ای که در ماه جاری میلادی منتشر شده، عبارت است از «دستیابی به یک توافق جدید: راهنمایی برای ترامپ، واشینگتن، اروپا، تهران و خاورمیانه» و تهیه‌کننده آن، دکتر صنم وکیل، معاون برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس و دکتر نیل کوالیوم از همکاران چتم هاوس هستند.

پیش‌فرض‌های اشتباه کاخ سفید

نویسندگان پیش از ارائه پیشنهادهای خود به تحلیل روند دستیابی به توافق هسته‌ای و موضع هر یک از کشورهای طرفی قرارداد در سال‌های پس از آن می‌پردازند و اشتباهات آمریکا را یادآور می‌شوند. به نظر آنها ترامپ قصد دارد تا پایان دوران اول ریاست‌جمهوری‌اش سیاست فشار حداکثری را ادامه دهد و سپس با انتخاب مجدد به این سِمَت، ایران راهی جز آمدن پای میز مذاکرات نخواهد داشت.

۱- با این حال وکیل و کوالیوم تأکید می‌کنند اشتباه ترامپ این است که با ظهور واقعیت‌های جدید، هیچ تغییری در سیاست خود نمی‌دهد. دولت آمریکا باید پس از عدم حصول نتیجه از فشار حداکثری، سیاست خود را در قبال ایران تعدیل می‌کرد. ترامپ باید می‌دید که سیاست یکجانبه‌اش میان آمریکا و اروپا فاصله انداخته و بستر توافق میان طرف‌های غربی را هم بر هم زده، چه برسد به توافق غرب با ایران.

۲- اینکه ترامپ سیاست خود را تغییر نمی‌دهد و همچنان منتظر پاسخ ایران مانده است به یک اشتباه دیگر برمی‌گردد و آن اینکه کاخ سفید تصور می‌کند زمان به نفع او می‌گذرد. مقامات آمریکا فکر می‌کنند هر چه می‌گذرد فشار اقتصادی بر مردم و حکومت آمریکا بیشتر می‌شود و حتی ترامپ در مورد اوباما نیز گفته بود که اگر کمی به تحریم‌ها ادامه می‌داد،‌ ایران فرومی‌پاشید. این در حالی است که ایران اتفاقاً در حال اجماع‌سازی میان حکومت و مردم است و روند تقویت این اجماع موجب می‌شود هر چه مذاکره دیرتر شروع شود، طرف ایرانی با خیال راحت‌تری در مذاکره حاضر شود.

اما همزمان در طرف آمریکایی، اختلاف میان ترامپ و کنگره هر روز بیشتر می‌شود؛ اختلافی که ایران می‌تواند به خوبی از آن بهره گیرد زیرا می‌تواند مدعی شود با توجه به اینکه ترامپ زیر توافق اوباما با ایران زده است، حالا ایران جز به یک قرارداد که کنگره نیز آن را تصویب کند و امکان خروج یکجانبه رئیس‌جمهور بعدیِ آمریکا از آن را از بین ببرد راضی نخواهد شد. در نتیجه ترامپ مجبور به تلاش برای جلب نظر کنگره خواهد شد در حالی که روند ماه‌های اخیر نشان داده کنگره هر روز بیشتر با ترامپ بر سر لج می‌افتد.

۳- اشتباه دیگر ترامپ آن است که فکر می‌کند انگیزه لغو تحریم‌ها برای اینکه ایران آماده مذاکره شود کافی است در حالی که ایران می‌خواهد «به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشد،‌ نیروهای آمریکا از منطقه خارج شوند و از همه مهمتر،‌ تضمین‌های امنیتی به دست آید».

۴- پیش‌فرض اشتباهِ آخر ترامپ نیز به بی‌توجهی نسبت به امکان مرگ برجام پیش از فرارسیدنِ‌ دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش برمی‌گردد.  روند افزایش تنش میان ایران و غرب نشان می‌دهد چنین امکانی وجود دارد و در صورت وقوع آن، احتمال توافق مجدد حتی پس از آغاز دوران دوم ریاست‌جمهوری ترامپ کمرنگ می‌شود.

تغییرات پیشنهادی برای برجام ۲

نویسندگان پیشنهاد می‌کنند علاوه بر تغییراتی در بندهای هسته‌ای، حوزه‌های دیگری مانند موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای مورد مذاکره قرار گیرد اما از آنجا که جمعِ یکباره آنها در توافق هسته‌ای ممکن نیست و به نتیجه رسیدن موضوعاتی مانند یمن و سوریه به بازیگرانی غیر از ایران و ۱+۵ بستگی دارد، ترجیحاً برای هر حوزه جدید، یک توافق جداگانه در نظر گرفته شود تا امکان حصول نتیجه افزایش یابد.

توافق یک:‌ برجام پلاس

افزایش زمان مورد نیاز ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و طولانی‌تر شدن زمان اجرای توافق موسوم به بندهای غروب مهمترین اولویت از نظر نویسندگان گزارش است. آنها پیشنهاد می‌کنند:

۱- بندهای غروب، دست کم برای  ۱۵ سال دیگر تمدید شود تا جامعه جهانی بتواند به ایران اعتماد کند.

۲- دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به مراکز نظامی و غیرنظامی افزایش یابد تا فعالیت‌های ایران شفافتر شود و امنیت بازیگران منطقه‌ای از جمله اسرائیل تقویت گردد.

۳- امکانات آژانس برای راستی‌آزمایی و رصد برخی تجهیزاتِ دارای استفاده دوگانه تقویت شود، مانند شبیه‌سازی رایانه‌ای که ممکن است برای شبیه‌سازی بمب هسته‌ای بکار گرفته شود.

۴- پروتکل الحاقی باید مجدداً مورد تأیید ایران قرار گیرد و فتوای رهبر ایران در سال ۲۰۰۵ در مورد تعهد به عدم تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای به قانون تبدیل شود.

توافق دو: موشک‌های بالستیک

۱- تصمیم یک‌جانبه ایران برای محدود کردن بُرد موشک‌ها به ۲۰۰۰ کیلومتر باید به قانون تبدیل شود. «این نوعی امتیاز دادن به ایالات متحده و اروپا است که در غیر این صورت با موضع دفاعی ایران سر سازش نخواهند داشت».

۲- باید طرف‌های مذاکره بر سر محدوده نفوذ منطقه‌ای توافق کنند.

۳- اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باید برای بعد از ۲۰۲۳ تمدید شود و تعهد ایران به آن تضمین گردد.

۴- در یک توافق منطقه‌ای مجزا، مسأله اشاعه توانمندی هسته‌ای ایران به بازیگران دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

هویج‌ها: برداشتن تحریم‌

۱- ایران باید از رفع مرحله به مرحله تحریم‌ها مطمئن شود و دسترسی قابل ملاحظه‌ای به سیستم مالی ایالات متحده برایش فراهم شود. آمریکا به تنهایی مایل به چنین کاری نیست اما باید یک سازوکار تجاری برای تسهیل مواردی که ایران اجازه می‌یابد فراهم شود. به مرور زمان که ایران تعهدش را ثابت کرد و این تعهد مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت می‌تواند تحریم‌های بیشتری را برداشت.

۲- برای عدم تعهد به توافق باید جریمه‌هایی در نظر گرفته شود، به ویژه اینکه ایران با توجه به تجربه قبلی منتظر تضمین‌هایی برای پایبندی به توافق است، تضمین یا به صورت مصوبه کنگره یا جریمه برای عدم تعهد.

۳- پروسه رفع تحریم‌ها باید توسط ایران و ایالات متحده به صورت شفاف و قابل راستی‌آزمایی نهادینه شود از جمله اینکه روند صدور مجوزهای صادره از سوی دفتر کنترل اموال خارجی در دولت آمریکا برای شرکت‌های اروپایی تسریع شود.

۴- ایران باید قوانین مرتبط با FATF را تصویب کند.

۵- بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) باید اجازه یابد تا سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران را تضمین کند.

۶- ایالات متحده باید اقدامات دیپلماتیک خود را برای بازگشت اعتماد جهانی به بازار ایران آغاز کند و بر سازوکاری مانند INSTEX ۲.۰ مهر تأیید بزند تا خرید نفت از ایران و مشارکت‌های تجاری تضمین شود.

دانلود نقشه راه پیشنهادی چتم هاوس برای برجام ۲

توافق سه: فعالیت‌های منطقه‌ای

۱- همزمان با مذاکرات برجام پلاس، اروپاییان باید بحث و هماهنگی پیرامون مسائل منطقه را رهبری کنند تا پس از توافق بر تغییرات در بندهای هسته‌ای، مقدمه توافقی دیگر در موضوع مسائل منطقه فراهم شده باشد.

۲- اروپاییان باید راهبردی را در این موضوع در پیش گیرند که شامل تعهد بازیگران منطقه‌ای به عدم تجاوز و عدم مداخله باشد. این از طریق یک روند چندجانبه شبیه کنفرانس مادرید یا روند صلح به دست خواهد آمد.

۳- همه بازیگران منطقه‌ای باید به این گردهم‌آیی دعوت شوند و حتماً در افتتاحیه، ایران و اسرائیل حضور داشته باشند. ابتدا چهارچوب امنیت منطقه‌ای مورد توافق قرار گیرد و سپس بحث‌های مجزا در مورد مسائل دو یا چندجانبه شروع شود به گونه‌ای که پیشرفت در هر موضوع به بحث‌های دیگر وابسته نباشد. نباید یک مذاکره خطی بر اساس یک جدول زمان ساختگی بر روند گفتگوها تحمیل شود. برای حل مسائل بلندمدت باید همه وزن سیاسی اتحادیه اروپا و ایالات متحده به کار گرفته شود.

۴- اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی باید این واقعیت را به رسمیت بشناسند که فشار حداکثری بر ایران تأثیر اندکی دارد و باید همکاری، ایجاد اعتماد و بحث بر سر مسائل امنیت منطقه نیز چاشنی سیاست مهار و تحریم شود.

ملاحظات اجرایی

نویسندگان در نهایت پیشنهاد می‌دهند برای دستیابیِ راحتتر به توافقات یادشده، ملاحظات اجرایی زیر در نظر گرفته شود:

۱- جهت‌گیری مذاکرات باید چندجانبه باشد به ویژه ایالات متحده باید یکجانبه‌گرایی را کنار بگذارد. به جای فشار یکجانبه از سوی آمریکا باید راهبرد چماق و هویج با هماهنگی آمریکا و اروپا اتخاذ شود. اروپا مهارت و تجربه خوبی در مذاکره با ایران به دست آورده است.

۲- همه طرف‌ها باید نمایندگان غیرحزبی را برای مذاکره اعزام کنند تا مذاکره تحت تأثیر تغییرات در سیاست داخلی کشورها قرار نگیرد.

۳- شخصی‌سازیِ بیش از حدِ مذاکرات و تمرکز بر افراد مانند ترامپ، رهبر معظم و حتی ظریف وزیر خارجه تأثیر سازنده‌ای برای مذاکرات نخواهد داشت. به جای آن باید مسائل ملی و فرآیندهای نهاییِ تصمیم‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

۴- به جای یک توافقِ کاملاً جدید، برجام باید چارچوب اولیه مذاکرات جدید قرار گیرد و از ظرفیت کمیسیون مشترک برجام برای بحث‌های بیشتر استفاده شود.

۵- باید دوتابعیتی از سوی ایران آزاد شوند و این تضمین از تهران گرفته شود که دوباره به بازداشت دوتابعیتی‌ها اقدام نمی‌کند. در این صورت پیام مثبتی به غرب داده خواهد شد تا پیوندهای تجاری با ایران را تقویت کند.

۶- واشینگتن و تهران باید به یک اجماع داخلی برای مذاکرات جدید برسند و مشروعیت آن را در نهادهای سیاسی به دست آورند.

۷- هر برخلاف شرایط کنونی به نظر می‌رسد با آغاز مذاکرات هسته‌ای شرایط برای توافق بر زمانبندی مذاکرات منطقه‌ای به رهبری اروپا آماده باشد.

۸- واشینگتن باید بازیگران منطقه‌ای را برای چنین مذاکره‌ای آماده کند و به آنها اطمینان دهد در مباحث، بازی گرفته خواهند شد و امنیت آنها نیز تضمین خواهد شد.

۹- اشاعه موشکی، محدودیت خرید تسلیحات و مداخله منطقه‌ای باید سه محور مذاکراتی باشد که با رهبری اروپا پیش خواهد رفت و در نهایت، همگراییِ بیشتر بازیگران منطقه‌ای، سازش بر سر موضوع موشک‌های بالستیک، پذیرش مصوبه لاهه در موضوع اشاعه موشک‌های بالستیک (HCOC) و پذیرش پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) به دست آید.

منبع

https://www.chathamhouse.org/publication/getting-new-iran-deal-guide-trump-washington-tehran-europe-and-middle-east

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • DE ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    62 12
    چرا باید ایران به «تضمین امنیتی» یک قدرت اجنبی ، آنهم مثل آمریکا اعتماد کند؟ این اشتباهی استراتژیک است. امنیت ایران را باید نیروهای مومن به انقلاب تامین کنندف نه آمریکا و نوکرانش.
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      26 11
      باید سریعا از npt خارج شویم. پس غیرت حاکمان ما کجاست؟
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      1 0
      بدعهدی امریکا و اروپا در قراردادهای الجزایر و سعدآباد و ژنو و برجام نافرجام اثبات کرد که هرگز نباید به دشمن اعتماد کنیم.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    59 17
    ۱. شما غلط می کنین برای برد موشک های ما نظر بدین. ۲. غلط می کنین برای حضور ما تو منطقه تصمیم بگیرین، مگه اینجا منطقه ی شماست؟؟ ۳. گورتون رو از منطقه ی ما گم می کنین. ۴. ما هم نگران بمب های هسته ای شما هستیم خصوصا اینکه رو سر ژاپنی ها امتحانش هم کردین، پس در مورد از بین بردن موشک های شما حاضریم گفتگو کنیم. با این ۴ شرط ما حاضر به گفتگو هستیم.!!
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    53 15
    مذاکره نمی کنیم جنگ هم نمی شود! خورشید ایالات متحده در حال غروب است!
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      14 0
      دقیقا امریکا درحال افوله وعده خداوند حکومت مستضعفان برزمین است پس با امید به خدا وحدت و یکپارچگی را همرا با اختلاف سلیقه حفظ میکنیم
  • فروزش IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    39 13
    خیلی پرو شدن
    • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      29 13
      مواضع ضعیف و بعضا ذلیلانه دولت یکی از عوامل اصلی آن است
  • m IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    35 3
    شتر درخواب بیند پنبه دانه.
  • علی ۲۸ IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    46 12
    اینکه دیگه اسمش مذاکره نیست!!! همه چیز رو بدیم و بعدش تلاش کنیم تا اثبات کنیم که همه چیز رو دادیم! در عوض لغو مرحله به مرحله تحریم، یعنی کلا هیچی! یعنی دادن تمام هستی کشور و گرفتن یک مشت وعده و اوهام باطل!
  • سید IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    43 4
    کلام قران صریح است:یهود و نصارا به چیزی جز پیروی کامل ما از ایشان راضی نمی شوند نمی دانم چرا مسوولین برای پوشاندن ناکامیهایشان دم از مذاکره بیهوده می زنند.اگر باور دارند ابلهند اگر نه و آگاهند خائنند
  • امین IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    10 10
    با سلام ازاینکه منبع اصلی خبر درج شده بسیار سپاسگزارم
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    27 9
    برجام دوستان با افتخار و با چاشنی حقارت هویج نوش جان کنند !!!!؟؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    28 10
    غربی‌ها خیال پردازان خوبی هستند و نوکران خوب‌تری در داخل دارند.
  • US ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    32 12
    شتر در خواب بیند پنبه دانه حتی اگه صدتا حسن روحانی هم تو ایران باشن خبری از توافق دیگه تموم شد
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    37 14
    چقدر خوب میشه زودتر از دست این دولت راحت بشیم تا ما دیگه چهره روحانی و ظریف و جهانگیری و ابتکار و عیسی کلانتری و غیره رو نبینیم. هیچکدامشون ایرانی نیستند. 1400 چرا نمیرسه؟
    • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      18 10
      زیرا روزهای سخت دیر گذرند بارالها این مردم و اداره این کشور را به دست تو میسپاریم چون تو همیشه بزرگ و مهربان هستی واز دل و رنج این ملت با خبری خدایا از تو میخواهیم این روزهای پر مشقت و پردرد که تمامی ندارند را تو به پایان برسانی الهی آمین
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    21 16
    ایرانیها ضرب المثلی دارند طرف خیلی پخمه باشد می گویند می ماند هویج - حالا این فرنگستونیها خودشون از هویج هم بی مقدارترند
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    19 10
    زهی خیال باطل
  • FR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    21 13
    هویج ها هم که چماق است ! باشه حتما ایران بایدهای شما را انجام میدهد ......
  • سلام GB ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    28 14
    سلام امر دیگری ندارید؟ احیاناً کلید خانه ما را هم لازم ندارید؟ توهمات اندیشکده دولتی و سلطنتی "کیتو" در بریتانیا در اعلی درجه خودش هست. امریکا هیچ وقت تحریم ها را بر نخواهد داشت، تنها راه رفع تحریم، قوی شدن اقتصاد بدون اتکا به غرب است.
  • فرزاد IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    22 9
    بهتر نیست بگن ایران دو دستی تقدیم کنیم هم صنایع موشکی وهم هم پیمانان وهم صنایع هسته ای بدیم در عوض فقط نفت بفروشیم والبته پولشه هر طوری آقایان میگن خرج کنیم عربستان مار مولک خور هم آقای بالای سر مان باشه وما هم هر چه میگن بگیم چشم ما داریم بجا میرویم خدا میداند
  • هم وطن IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    28 6
    یعنی اگر برجام ۲ را ایران بپذیرد خیانت بزرگی به ملت و آینده کرده
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    18 13
    :/تو منطقه ما دست بالارو داریم طرف مقابل از توی توافق اومده بیرون بعد ما باید اعتمادسازی بکنیم گمشید لاشخورا خاک بر سر کسی که هم به مردم سختی می چشونه هم عزتشونو بخواد له کنه بد ترین توهین ها به ایران و ایرانی شده تهدید به گرسنگی تهدید به نابودی و... بعد توافق کنیم انگار چیزی نشده
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    19 7
    خاک برسر این دولت که اینجوری ایران رو تحقیر کرد
    • مهدی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      13 7
      دولت یا؟
  • کورش IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    17 9
    یکبار در برجام فریب خوردیم واسه هفت پشتمون بسه.هروقت اسراییل خلع سلاح شد.امریکا پایگاه و نیروهاشو از خاورمیانه خارج کرد.فروش سلاح به اعراب رو قطع کرد اونوقت ماهم.میایم مذاکره پایاپای میکنیم.یه نخود میدیم یه نخود میگیریم نه مثه الان که هم‌کتک میخوریم هم‌پول میدیم هم تحریم میشیم هم بدهکاریم
  • محمد IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    18 7
    این چیزهایی که اینجا نوشته رو اگر ایران انجام بده در نهایت سررنوشت لیبی نصیب ایران خواهد شد و با دستهودمون قبر خودمون رو کندیم! برجام تجربهی اول و آخر ایران با آمریکا و اروپا بود و بعد از دولت روحانی هیچ دولتی به سراغ توافق با غرب نخواهد رفت
  • US ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    20 14
    خیلی وقاحت امیز است که میگویند باید جامعه جهانی به ایران اعتماد کند. این بی ناموسان خود یک نوک سوزن قابل اعتماد نیستند ( تعهدات اروپا برجام را بنگرید) حالا نعل وارونه میزنند و به (بی مسولان) دولت روحانی و روحانی خط میدهند !!!! که چطوری پختن ملت ایران را بریک قرار داد نگین دیگر حاضر و مدیریت کنند. الان مرتکبان جنایت برجام قند توی دلشان اب شده
  • ارتش IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    16 11
    اینا دیگه به شورت ما نظر نکردن همه چیو میخان واقعا مگه اینقدر پرو داریم دهن ادمو باز میکنن هیچی نمیخان بدن هزارتا چیزم میخان با یه لغو تحریم میخان انرژی هسته ای موشک های بالستیک و نفوز منطقه ای رو از ما بگیرن اون وقت فقت تحریم هارو بردارن اینا دلشون برای مردم دولت ایران نمیسوزه میخان جیب خودشونو پر کنن اگر اینا هم از ایران بگیرن دوره بعد ایرانو مجبور به کاهش تولید تسلیحات میکنن که ایران مجبور به خرید از همین کشورا شه اونا هم هرچی تسلیحات خراب قدیمی فرسوده که داره رو میده به ما همون کاری که با کشور های همسایه میکنه به بهای دلار از عربستان بهش تسلیحات نظامی معیوب میده نمونش پاتریوت که هیچ اقدامی تو حادثه ارامکو نتونست بکنه اشتباه اول توافق بود اگر دوباره بخواد تکرار شه باید به دولت شک کرد که یا عقلشون پارسنگ برداشته یا ... دولت روحانی ...ترین
  • DE ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    14 12
    مقامات تهران تلاش می‌کنند ترامپ را در خروج از برجام منزوی کنند. اما اندیشکده کیتو به آمریکا پیشنهاد داده در کنار چماق، هویج‌هایی به ایران پیشنهاد دهد تا اروپا با آمریکا در فشار بر ایران همراه شود.//باتوجه به کهولت سن سیا۳۰یون دولت ایران و پیرمردهای وزیر مزیر در کنار چماق به جای هویج آب هویچ بدهید که دندان ندارند.
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    12 3
    دوباره داستانهای قدیمی و هر بار افزایش تعهدات ایران و باز بعداز مدتی دبه درآوردن با این آمریکا و با آمریکا بعدی هم نمی شود کار را پیش برد باید بکار خودمان بپردازیم و نگاهمان بداخل باشد این جامعه باصطلاح حهانی که آمریکا درست کرده گروگان آمریکاست باید این را اصلاح کرد
  • یک جانباز IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    15 10
    ضرب المثلی است میگویند خانه عروس عروسی است خانه داماد از آن بی خبر است حالا این کیوتو اگر خواست ساز و دهل هم براش بفرستیم ما منتظریم ۱۴۰۰ زودتر برسد و شما دیگر هیچ آرزویی نتوانید بکنید
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    19 5
    این جمله بوریس جانسون به روحانی در ملاقات در سازمان ملل که: "امیدوارم شما رو دوباره مثل دوران تحصیلتان در انگلیس ببینم." که موجب قهقه عجیب روحانی شد. دعوت تلویحی به در انگلیس نبود؟ مثل بنی صدر در فرانسه که محل تحصیل اون بود.
  • علیرضا دهقانی وایقان IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    14 7
    فکر میکنم این برنامه به اصطلاح برجام ۲ و برجام۳ بمراتب بدتر و افتضاح بزرگی از عهدنامه ترکمانچای میشود . مثل اینکه این اروپاییها فکر میکنن که با یه بچه یا یک ادم کم عقل میخواهند طرف حساب شوند . بنظرم مردم و دولت مردان ایران یکبار برای همیشه باید درایت و تدبیر خودشان را به جهانییان ثابت کنند .
  • علی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    16 3
    با سلام غرب و استراتژیست هاش همانند گربه می مانند،هر جور بیاندازی بالا چهار چنگولی می آیند پائین،این ها که مطرح شده آرزوهائی است که طی این چهل سال حیات طیبه جمهوری اسلامی ایران در سر داشته اند و از طرق مختلف به آن نرسیده اند،این جماعت که خود را مطرح کرده اند بوئی از تحولات منطقه نبرده اند و همچنان چماق و هویج را مطرح می کند و اصل پایداری ایرانیان بر گرفته از استراتژی جهانی عاشورا"هیهات من الذله"را نادیده می نگرند. در پایان به همه غربی ها و غرب گرا ها می گویم"ما را به خیر شما امیدی نیست ،شر رسانید"
  • حسين DE ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    9 2
    اينكه از تركمنچاى هم بدتره،ولى خب ليبراليسم حاكم بر ايران از هر گونه خيانت وطن فروشى اباءى نداره.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    16 4
    افاضاتی که مسئولین دولت میکنند ، مثل اختیار ند اریم ، یعنی اجازه بدید توافقات بالا را هم بپذیریم ..تف سر بالا که میگن همی جاست بوی خیانت به مشام میرسد ! از حد اختلاف سلیقه گذشته
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    11 4
    شتر در خواب بیند پنبه دانه!!!
  • حزب الله IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    1 0
    دیوانه ها این خفت را می پذیرند و خاینین به این توافق پیر استعمار و اذناب امریکا پاسخ مثبت می دهند هیهات من الذله بی غیرت های وطن فروش به این اراجیف جواب مثبت میدهند
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    1 1
    زکی
  • .محمد IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    2 0
    احتیاج به مذاکره جدیدی نیست همین برجام برای نسلهای بعدی غرب کفایت میکنه.درسته که تحت فشاریم درسته که گرونی و بیکاری خیلی اذیت میکنه ولی اگر هر کدام از مسولین رده بالا توافقی یا به این شروط مزخرف تمکین کنه هرگز از جانب ملت بخشیده نخواهد شد.بقول حضرت آقا مشکل داخل کَشوره بیرون دنبال مشکل نگردیم
  • Irani IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    تازمانی که این دولت غربگرا باشدبهترازاین نمیشود هرروز یک گرایی به غربیها فرستاده میشود وانها هم گستاخ تر میشوند ولی کورخواندید هزاران ومیلیونها حججی دررکاب رهبری ایستاده ونه به امریکاونه به شما لیبرال ها مجال توطئه نمیدهند
  • علی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    آزموده را آزمودن خطاست.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    تکراری و بی اثر هویج ها همون هویجهای برجامه که حتی اونم نمیدن بهت. درعوضش چند برابر بیشتر از برجام ازت میخوان
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    0 0
    تاسیسات امارات باید زره شود نفت امارات زیادی کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس