سوریه

آنها هر دو تجربه حضور در منطقه را دارند، بوتی گیگ در حمله به افغانستان و گابارد در حمله به عراق. اما این دومی بود که صراحتاً از حمایت تروریست‌ها توسط دولت آمریکا و هدف از آن پرده برداشت.

سرویس جهان مشرق - از میان نامزدهای دموکراتِ انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، تنها تولسی گابارد نماینده هاوایی در مجلس آمریکا در این حد شجاعت داشت که به روی خودش بیاورد هم‌حزبی هایش در دولت اوباما یکی از عوامل پرورش تروریسم در سوریه بوده‌اند.

مناظره اکتبر در اوهایو برای دموکرات‌ها شامل یک درگیری کلامی میان تولسی گابارد و پیت بوتی گیگ بود. آنها هر دو تجربه نظامی داشته‌اند، گابارد در حمله به عراق  و بوتی گیگ در حمله به افغانستان. هر دو مخالف خروج یکباره نیروها از سوریه و تنها گذاشتن کُردها بودند اما در اینکه آمریکا چه نقشی در سوریه داشته اتفاق نظر نداشتند.

تولسی گابارد «بسیاری از سیاستمداران از هر دو حزب در کشور» را بخاطر پیگیری «جنگ‌های تغییر رژیم» در خاورمیانه مسئول وقوع کشتار در سوریه دانست و «بسیاری در رسانه‌های جریان اصلی» را نیز به خاطر «قهرمان‌سازی و تشویقِ این جنگ برای تغییر رژیم» همدست آنها دانست،  اما پیت بوتی گیگ که حیثیت حزبی را زیر سؤال می‌دید، گفت اصل حضور در منطقه موجب وقوع فجایع خونین نشده بلکه اشتباهات ترامپ، عامل اصلی آن است!

گابارد نیز که دست بوتی گیگ را خوانده بود، گفت چنین سخنانی نتیجه‌ای جز حمایت از «جنگ‌های بی‌پایان» در منطقه ندارد: «پس شما از حضور نیروهای آمریکا در سوریه برای یک مدت نامعلوم حمایت می‌کنید که این یعنی تداوم راهبرد جنگ برای تغییر رژیم که عامل ترک سوریه توسط تعداد زیادی از پناهندگان شده است».

گابارد سپس خطاب به بوتی گیگ ادامه داد «پس شما می‌خواهید سیاست ایالات متحده را ادامه دهید که عملاً تسلیحات برای حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه فراهم کرده است، گروه‌هایی مانند القاعده، تحریر الشام، النصره و دیگران، فقط به این خاطر که اینها نیروی روی زمین برای تغییر رژیم هستند؟ آیا شما چنین چیزی را می‌خواهید؟»

نماینده مجلس آمریکا از رسانه‌هایی گفت که با تهمت‌زدن به او اجازه نمی‌دهند صدای انتقادش از سیاست خارجی آمریکا به گوش مردم برسد: «نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان به کهنه‌سربازانی مثل من بخاطر درخواست پایان این جنگ برای تغییر رژیم تهمت می‌زنند. همین دو روز پیش نیویورک تایمز یادداشتی منتشر کرد که در آن مرا عامل روسیه یا قلم بدستِ مزدور اسد خوانده بود و اتهاماتی مانند این. امروز صبح یک تحلیلگر سی‌ان‌ان در تلویزیون ملی گفت من عامل روسیه هستم. کاملاً پَست!»

گابارد پیش از این نیز با ارائه قانون «توقف تسلیح تروریست‌ها» در مجلس نمایندگان تلاش کرده بود دست دولت آمریکا را در «حمایت مستقیم و غیرمستقیم» از تروریست‌ها در خاورمیانه ببندد. حمایت از تروریسم در آمریکا رسماً برای شهروندان ممنوع است اما این قانون برای منع دولت بود و منظور از ارائه آن کاملاً روشن بود: دولت آمریکا دست کم به صورت غیرمستقیم به تروریست‌ها کمک مالی، نظامی و اطلاعاتی می‌کند (فیلم سخنان او در دفاع از آن قانون در ادامه همین گزارش آمده است).

صحنه‌سازی فریبکارانه دموکرات‌ها

گابارد در واقع صحنه رسانه‌ای که توسط دموکرات‌ها ترتیب یافته را به هم زد. صحنه‌سازی آنها آنقدر گسترده و پرهجمه است که شاید بتواند خیلی از آمریکاییان را در مورد تصویر بزرگتری که وجود دارد به اشتباه بیاندازد. صحنه به گونه‌ای آراسته شده که انگار ایالات متحده از ابتدا مسئول امنیت مردم خاورمیانه بوده و قرنها است این منطقه بخشی از قلمرو ایالات متحده است و حالا ترامپ بدون اطلاع از این مسئولیت دارد جان کردها را به خطر می‌اندازد.

اگر تنها دو دهه به عقب برگردیم همگی متوجه خواهیم شد که حتی اتفاقی مانند ۱۱ سپتامبر که حمله به مهمترین مرکز تجاری آمریکا یعنی نیویورک بود نیز نتوانست افکار عمومی را حتی در ایالات متحده راضی کند که به خاورمیانه لشگرکشی کنند.

این لشگرکشی بلندترین جنگ تاریخ آمریکا را در افغانستان کلید زد و در عراق نیز ادعای تسلیحات کشتار جمعی صدام که دروغ از آب درآمد هیچ، بی‌کفایتی اشغالگران وحمایت‌های اشتباه از این گروه و آن فرقه بستر رشد داعش شد کما اینکه چند سال پیش از آن کمک‌های آمریکا به گروه‌های جهادی افغانستان با هدف اخراج نیروهای شوروی از خاک آن کشور، مقدمه تشکیل القاعده شد.

پس از آن در دوره اوباما با این توجیه که اسد یک دیکتاتور است (و گویی هیچ دیکتاتوری در جهان نیست که تحت حمایت آمریکا به سرکوب مردمش مشغول است!) بخش دیگری از غرب آسیا به اشغال آمریکا درآمد و حالا که توجیهی برای حضور آمریکا نمانده و ترامپ می‌خواهد نیروها را خارج کند،   دموکرات‌ها به جای تشکر از اینکه رئیس‌جمهور در حال پاک‌کردن بقایای خرابکاری دولت دموکرات اوباما در سوریه است، داد و فریاد راه انداخته‌اند.

گابارد در این مورد کاملاً درست می‌گوید که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در شکل‌گیری اوضاع کنونی در غرب آسیا همدستند. اگر با دقت نگاهی بیاندازیم مشخص است که آمریکا هر نظامی که به هژمونی منطقه‌ای عربستان و اسرائیل در منطقه تن ندهد را در هر  حدی که بتواند تحت فشار قرار می‌دهد؛ فشار دیپلماتیک، تحریم یا حتی حمله نظامی. برخی از این اتفاقات در دولت‌های جمهوریخواه افتاده و برخی دیگر در دولت‌های دموکرات.

گردن‌کشی‌های صدام در عراق و قذافی در لیبی و ساز مخالف بشار اسد که نمی‌شد با پول به همکاری با ریاض و دوستی با اسرائیل راضی‌اش کرد، به همین دلیل برای سران کاخ سفید قابل تحمل نبوده است و الا مگر عربستان و اسرائیل در نقض حقوق بشر ید طولا ندارند؟

فیلم سخنان صریح گابارد در مجلس آمریکا پیرامون نقش دولت ایالات متحده در حمایت از تروریست‌ها

جمع‌بندی

دموکرات‌ها مدعی‌اند ترامپ برای بعد از خروج از سوریه برنامه‌ای ندارد. در اینکه ترامپ جز به کاهش هزینه‌های دولتش فکر نمی‌کند حرفی نیست اما پرسش این است که مگر لشگرکشی به منطقه و ماندن در آن با برنامه بوده است که حالا خروجش با برنامه باشد؟

مگر آمریکا ابتدا فکر نمی‌کرد می‌تواند طالبان را از بین ببرد ولی بعداً مجبور به تغییر رویه و تلاش برای تعامل با طالبان شد تا جایی که حالا برای خروج از افغانستان در حال مذاکره با همان گروه است؟

مگر ندانم‌کاری و خرابکاری در پروژه کمک‌های بشردوستانه به گروه‌های اصطلاحاً اپوزیسیون در سوریه نبود که امکانات خوبی در اختیار گروه‌های تروریستی تکفیری قرار دارد؟ ایالات متحده در کشور خود حاضر است کدام گروه تروریستی را به صِرف مخالفت سیاسی با حزب حاکم به عنوان «اپوزیسیون میانه‌رو» به رسمیت بشناسد؟

واقعیت آن است که هدف دولت اوباما چیزی جز تشکیل صفی از همه گروه‌های مخالف در کوتاه‌مدت برای غافلگیری و کنارزدن حکومت اسد بود و برای بعد از آن برنامه‌ای نداشت. بنابر این چه اسد برکنار می‌شد و چه نمی‌شد، بعد از مدتی پیامدهای این کمک‌های دست و دلبازانه آتش جنگ داخلی و تروریسم را در سوریه شعله‌ور می‌ساخت که همین گونه نیز شد.

آیا نامزدهای دموکرات حاضرند این واقعیات از دولت اوباما را به مردم خود یادآوری کنند؟

منابع

https://www.npr.org/۲۰۱۹/۱۰/۱۶/۷۷۰۵۰۲۸۰۲/in-democratic-debate-a-fiery-clash-over-u-s-role-in-syria

http://www.unz.com/jcook/tulsi-gabbard-is-right-and-nancy-pelosi-wrong-it-was-us-democrats-who-helped-cultivate-the-barbarism-of-isis

https://www.washingtonexaminer.com/news/transcript-of-westerville-ohio-democratic-۲۰۲۰-debate-oct-۱۵-۲۰۱۹

https://www.nytimes.com/۲۰۱۹/۱۰/۲۰/world/middleeast/pelosi-syria-turkey-jordan.html

https://gabbard.house.gov/news/StopArmingTerrorists

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    5 14
    مشرق به کوری چشمت ترامپ رای میاره اینبار دیگه هیچ راه فراری ندارید
    • سلمان IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      11 2
      هر خری اونجا رای بیاره چیزی از دشمنی آمریکا با ما کم نمیشه ما هم به کوری چشم تو و امثال تو آماده ایم پوزه نجس اربابت رو به خاک بمالیم
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      0 4
      تو فکر می کنی آمریکایی ها اینقدر احمق هستند که اجازه بدن این یارو دوباره رای بیاره؟...نه داداش، فقط تو ایران یه فاشیست می تونه دو بار رای بیاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس