فرمانده کرد

وزارت دادگستری ترکیه طی نامه‌ای رسمی به همتای آمریکایی خود، درخواست کرد به محض ورود فرمانده شبه‌نظامیان کُرد سوری به این کشور، او را به آنکارا استرداد کنند.

به گزارش مشرق، دولت ترکیه در واکنش به تصمیم سناتورهای آمریکایی برای اعطای روادید به «مظلوم کوبانی» فرمانده شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس.دی.اف)‌، خواستار استرداد وی شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وزارت دادگستری ترکیه امروز (جمعه) طی ارسال نامه رسمی به دادستانی کل ایالات متحده، درخواست کرد کوبانی به محض ورود به خاک آمریکا توسط این کشور بازداشت و به آنکارا تحویل داده شود.

«عبدالحمید گل» وزیر دادگستری ترکیه نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی کوتاه درباره این درخواست استرداد گفت که برای کوبانی حکم بازداشت و تعقیب بین‌المللی صادر شده که در 196 کشور معتبر است.

بیشتر بخوانید:

سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی چند روز پیش از دولت این کشور خواسته بودند که برای کوبانی جهت سفر به ایالات متحده و گفت‌وگو درباره وضعیت سوریه فوراً روادید صادر کند.

«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات و مسئول رسانه‌ای دولت ترکیه روز گذشته با انتقاد از نحوه رفتار آمریکایی‌ها با ژنرال کوبانی به عنوان یک «چهره سیاسی قانونی»، گفته بود:‌ «ما به شدت درباره نحوه برخورد [با کوبانی] نگران هستیم. این شخص یک رهبر ارشد حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است که از سوی ایالات متحده و دیگر کشورها به عنوان یک سازمان تروریستی و گریخته از دست عدالت شناخته می‌شود».

به گفته مقامات دولتی ترکیه کوبانی هم‌اکنون تحت اعلان قرمز ویژه پلیس بین‌الملل (اینترپل)‌ برای بازداشت در هر کشوری که وارد می‌شود، قرار دارد و «به دلیل حملات تروریستی متعدد به نیروهای امنیتی ترکیه و غیرنظامیان» تحت تعقیب است.

پیش از این پیشنهاد سناتورهای آمریکایی، «برت مک گورک» نماینده ویژه سابق ایالات متحده در ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش، در حمایت از ژنرال کوبانی گفته بود: «مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه یکی از نزدیک‌ترین مشاوران ما در اینجا (کوبانی) در دنبال کردن مبارزه (علیه) داعش بود اما در مارس 2015،  مقامات ترکیه، مستقیماً در خصوص عملیات نظامی ترکیه در سوریه برای نبش قبر بنیانگذار امپراطوری عثمانی (سلیمان شاه) با وی همکاری کرد». (جزئیات بیشتر)

این رفتار رسمی و محترمانه آمریکا با فرمانده یک گروه شبه‌نظامی که از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نمی‌شود تا حدی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در توئیتر خود و حتی در تماس تلفنی با مظلوم کوبانی، از او به دلیل کمک به حصول توافق آتش‌بس با ترکیه تشکر کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    184 2
    امریکا داعش را به وجود اورد تا کشور جعلی کردستان را تشکیل بدهند اما با حمله ترکیه نقشه هاشون خراب شد اگه داعش نبود نمی توانستند تروریست های پ ک ک رو مسلح کنند
  • DE ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    3 92
    ابتدا فرمانده ارتش ازاد تحت حمایت ترکیه و قاتل ده هزار نفر به دولت سوریه مسترد گردد، !!!!
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      0 0
      راست میگی ها .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس