شاهان سعودي و بحرين در جشنواره به اصطلاح فرهنگی "الجنادریه"، موضوع اجرایي شدن طرح الحاق بحرین به عربستان سعودی و تبدیل آن به یکی از ایالت‌های رژیم آل‌سعود را مورد بحث و بررسی قرار دادند و هدف از تحقق آن را مقابله با جمهوری اسلامی ایران و سرکوب شیعیان بحرین عنوان شد.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، منابع خبري متعدد با تأييد اين خبر اعلام کردند که رژيم آل‌خليفه قصد دارد، کشور بحرين را به عربستان سعودي ملحق کند و با انضمام آن به اين کشور تبديل به يکي از ايالت‌هاي آن شود.

"نجيب الحمر" مدير روزنامه حکومتي "الأيام" بحرين و برادر "نيبل الحمر" مشاور اطلاع رساني پادشاهي بحرين در تأييد اين خبر، تصريح کرد که حکومت بحرين، بزودي در فرماني سلطنتي، الحاق خود به عربستان را اعلام مي کند.

وي افزود: آخرين هماهنگي‌ها در اين‌باره صرف نظر از رد و بدل کردن نامه‌هاي متعدد در جشنواره فرهنگي الجنادريه، ميان پادشاه بحرين با پادشاه عربستان سعودي صورت گرفته است.

الحمر اعلام کرد‌‌: در جشنواره فرهنگي الجنادريه، شيخ حمد بن عيسي آل‌خليفه، پادشاه بحرين درباره برداشتن اولين گام‌هاي اجراي اين طرح، گفت وگو و تبادل نظر کرده است.

اين گزارش مي افزايد: اگر بخواهيم از مخالفت‌هاي مردمي با اين اقدام رژيم آل‌خليفه چشم بپوشيم و آن را ناشي از احساسات ضدسعودي مردم بحرين بخوانيم؛ بسياري از حقوقدانان و صاحب‌نظران نيز اين اقدام آل‌خليفه را محکوم کرده و آن را غيرقانوني خوانده‌اند.

اين حقوقدانان و صاحب‌نظران تأکيد مي‌کنند که در صورتي اين الحاق جنبه قانوني پيدا خواهد کرد که رژيم حاکم، آن را به همه‌پرسي بگذارد و ملت بحرين با اين اقدام، اعلام موافقت کنند چون در غير اين صورت، اين اقدام به معناي تسليم يک کشور مستقل و داراي تماميت ارضي به يک کشور بيگانه است که مغاير با تمام قوانين و ميثاق‌هاي حقوقي و بين المللي است.

اين درحالي است که در پس اين الحاق و انضمام، اهداف ديگري نهفته است از جمله اينکه بحرين با انضمام خود به عربستان، تلاش مي‌کند‌ گام اول تشکيل کنفدراسيوني متشکل از عربستان در کنار کشورهاي عرب حوزه خليج فارس را بردارد.
 
رقص شمشير عبدالله بن عبدالعزيز، شاه سعودي و حمد بن عيسي، همتاي بحريني او
در حاشيه جشنواره به اصطلاح فرهنگي الجنادرية
 

تأملي در سخنان يکي از نمايندگان وابسته به رژيم آل‌خليفه که ديروز در پارلمان انتصابي بحرين درباره اين طرح ايراد شد، مي‌تواند بسياري از واقعيت‌ها و اهداف پشت پرده اين طرح را فاش کند.

"عادل عبدالرحمن المعاوده" ديروز از رژيم حاکم بر بحرين خواست به شکلي جدي به الحاق بحرين به عربستان و تبديل آن به يکي از ايالت‌ها و استان‌هاي آن بينديشد و هرچه سريع‌تر در اين‌باره تصميم نهايي را اتخاذ کند.

المعاوده در توجيه اين درخواست خود، به تهديداتي اشاره کرد که رژيم آل‌خليفه با آن مواجه است از جمله تحرکات و اعتراض‌هاي مردمي اين کشور که وي آنها را "اعتراض‌هاي شيعي" توصيف کرد.

وي تأکيد کرد: حال که رژيم آل‌خليفه از سرکوب اين ناآرامي‌ها مأيوس شده مي‌تواند، با پيوستن به عربستان با کمک‌هاي بيشتر آل‌سعود امکان بيشتري براي سرکوب و جلوگيري از گسترش اين اعتراض‌ها بيابد.

اين نماينده پارلمان بحرين با اشاره به اينکه طرح اوليه الحاق بحرين به عربستان با موافقت سعودي‌ها مواجه شده است، گفت: بحرين بايد با برداشتن نخستين گام به سوي اين اتحاد اين طرح را عملي و سپس ابراز اميدواري مي‌کند که کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج[فارس] نيز با ملحق شدن به يکديگر کشور يکپارچه و متحدي را به وجود آورند.

المعاوده دليل اين اقدام را اتخاذ تصميمات واحد و يکپارچه در برابر تهديدات منطقه‌اي عنوان و آن را در "رويارويي جمهوري اسلامي ايران" خلاصه مي‌‌کند.

عبدالله بن عبدالعزيز، شاه سعودي، روز اول دسامبر گذشته، طرح الحاق و اتحاد پنج کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس به يکديگر را به اين شورا ارائه داد و ادعا کرد که اين اقدام، امنيت نظامي و مالي اين کشورها در برابر ايران را تقويت و تحکيم مي‌کند.

المعاوده که رسيدگي و اتخاذ تصميم نهايي در اين‌باره را به "خالد بن احمد آل‌خليفه" وزير خارجه بحرين محول کرده، اين اقدام خود را اين گونه توجيه کرد که موانع و اختلاف نظر بسياري در سياست خارجي کشورهاي عرب حوزه خليج فارس مشاهده مي‌شود و در صورت تحقق اين امر، با کاستن از ميزان اختلاف‌ها مي‌توانيم به سوي يکپارچگي تصميم‌گيري پيش برويم.

اين وکيل الدوله بحريني تأکيد کرد که رژيم و پارلمان بحرين بايد درباره اين موضوع تأمل جدي و ويژه‌اي داشته باشد و آن را به تعويق نيندازد چراکه منطقه در شرايط و اوضاع بسيار حساسي به سرمي‌برد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    0 0
    امارات قطر کویت عمان عراق سوریه اردن یمن لبنان هم به عربستان باید اضافه شود بسیار عالی....
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    0 0
    بایستیم ایران هم ایالت عربی می شوذ
  • هومن ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    0 0
    عکس را که دیدم نا خودآگاه به یاد روایتی افتادم که می گفت جبهه ی مهدی، پس از ظهور، بسیاری از عرب را از دم تیغ خواهد گذراند، به طوری که عرب می گویند این مهدی از عرب نیست، اگر بود عرب کشی به راه نمی انداخت.
  • علیرضا ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    0 0
    وسیعلموا الذین ظلموا ایّ منقلبٍ ینقلبون
  • احسان ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    0 0
    البته عکستان مال سه سال پیش است. چون ملک عبدالله بیمار است و به سختی می تواند بایستد.
  • وحید ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    0 0
    این پادشاه عریستان واقعا قیافه ی مضحکی داره.دقت کنید ما که کلی خندیدیم.
  • ایمان ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    0 0
    شک نکنید این کار واقعا احمقانه هست چون واقعا دستشون رو رو میکنه (در مجامع بین المللی) وسکوت غریبانه مردم بحرین شکسته میشه و هم چنین بیداری اسلامی به عربستان میرسه البته رسیده ولی شدت بیشتری میگیره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس