عباس موسوی نمایه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید بررسی‌های همه جانبه درباره حمله به کشتی ایرانی سابیتی در جریان است و گزارشی در این خصوص به سازمان ملل و شورای امنیت ارسال شده است.

به گزارش مشرق، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه  امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت. وی ایام اربعین را تسلیت گفت و پیشاپیش رحلت رسول اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) را تسلیت گفت.

موسوی اظهار داشت: در روزهای گذشته شاهد برگزاری راهپیمایی اربعین در عراق بودیم و از میزبانی شایسته دولت و ملت عراق که کریمانه از زائران امام حسین (ع) پذیرایی کردند قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه پویش صلح امید (ابتکار صلح هرمز) به سران کشورهای ذیربط ارسال شد گفت امیدواریم این کشورها به این پویش بپیوندند.

موسوی درباره حمله به نفتکش ایرانی هم عنوان کرد: بررسی‌های همه جانبه درباره این اقدام خصمانه که پشتوانه دولتی داشته در حال انجام است و گفتیم با مسببان برخورد می‌کنیم. گزارشی به هم سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص این حادثه داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه به رفت و آمدها از کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور و وزیر خارجه برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کنند روز چهارشنبه و پنجشنبه اجلاس وزرا و جمعه و شنبه نشست سران برگزار می‌شود.

وی افزود: فرستاده دولت چین هم احتمالا فردا به تهران سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که گام چهارم طراحی شده است و امیدواریم کار به گام چهارم نکشد و تعهدات اروپایی‌ها اجرا شود و در روزهای پایانی شاهد قدمی از سوی طرفهای برجامی باشد؛ در غیر این صورت ایران گام چهارم را با قاطعیت برخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی گفت که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط کشورهای منطقه رعایت شود. ایران آمادگی خود را اعلام کرده به دو کشور (ترکیه و سوریه) کمک کند تا دیدگاه‌هایشان به هم نزدیک شود و امیدواریم هر چه سریعتر به راه حل با ثبات دست یابیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح مشترک ژاپن و فرانسه و اعطای ۱۸ میلیارد دلار به ایران در ازای اجرای برجام گفت: این همان طرحی بود که فرانسوی‌ها به دنبال آن بودند ولی چون باید از کس دیگری اجازه می‌گرفتند تاکنون بی‌نتیجه بوده است، طرح مشابهی هم توسط ژاپن ارائه شده بود. هر چه بوده مربوط به گذشته است و شاهد اقدام جدیدی نبوده‌ایم.

موسوی در پاسخ به سوالی دیگر تصریح کرد: حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه غیرقابل قبول و تعرض به حاکمیت ارضی سوریه است و با مخالفت ایران و سایر کشورها مواجه خواهد شد.

وی درباره تحول در مناسبات اقتصادی ایران با انگلیس گفت: عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران وظیفه آنهاست و از چنین رویکردی استقبال می‌کنیم. ایران چه با اروپا و چه بدون اروپا به حیات اقتصادی خود ادامه می‌دهد و امیدواریم اروپا در مسیر صحیح حرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از هیاتی از رژیم صهیونیستی برای حضور در «کنفرانس امنیتی منامه» گفت: بسیار جای تاسف دارد کشور مدعی اسلامیت دست به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزند و ایران این اقدام را محکوم می‌کند.

وی همچنین سفر مشاور عالی ولی‌عهد امارات عربی متحده به ایران را تایید نکرد.

موسوی اقدام در دستگیری «روح الله زم»، این عنصر ضد امنیت ملی و خرابکار را اقدامی به‌جایی خواند و گفت: او صراحتا با سرویس‌های جاسوسی و خرابکار همراهی می‌کرده است. فرانسوی‌ها موضع اولیه گرفته‌اند، اجازه دهید جزئیات آن مشخص شود و پس از آن وزارت خارجه موضع دقیق‌تری اتحاذ خواهد کرد.
وی درباره اوضاع کنونی لبنان نیز گفت: بنا نداریم در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت کنیم. مردم لبنان رشید و بالغ هستند و طبیعتا مطالباتی دارند که دولت لبنان در حال بررسی و شنیدن صدای معترضان است.

موسوی اضافه کرد: امیدواریم با آرامش و درایتی که در ملت لبنان سراغ داریم و تجربه سختی‌های زیادی در طول تاریخ و سالهای اخیر پشت سر گذاشته‌اند، از این حوادث عبور کنند؛ معتقد به عدم دخالت خارجی‌ها در مسائل داخلی جاری لبنان هستیم. امیدواریم با همگرایی و هماهنگی همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها آرامش به لبنان بازگردد.

وی درباره آزادی سه ایرانی بازداشت شده که هویت دو نفر آنها مشخص شده و هویت و وضعیت نفر سوم گفت: اجازه دهید تلاش‌ها در این زمینه به ثمر بنشیند و بعد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما خواهان آزادی ایرانیان و غیر ایرانیانی هستیم که به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نشست اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی عنوان کرد: موضوع FATF علی‌رغم روشنگری‌هایی که هم ما کردیم و هم نهادهای مسئول انجام دادند مورد توجه قرار نگرفت. وزارت خارجه متصدی این موضوع نیست ولی نظر وزارت خارجه بارها اعلام شده و نگرانی‌هایی که توسط برخی منتقدین عنوان می‌شود مسموع نیست و آنها را از روی آگاهی نمی‌دانیم.

وی اضافه کرد: امیدوارم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی برسد که مصلحت نظام، مردم و کشور و مراودات مالی ما چیست و وزارت خارجه بیش از این نمی‌تواند موضعی صریح و شفاف اتخاذ کند.

به گزارش فارس، موسوی درباره تلاش آمریکا برای جریمه کردن یک بانک ترکیه‌ای به جرم دور زدن تحریم‌های ایران گفت: تحریم‌های آمریکا را بی‌قاعده، بی‌اساس و بدون پشتوانه حقوقی و یکجانبه می‌دانیم که از روی قلدری بر کشورهای مستقلی چون ما اعمال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره بحث اعطای وام به ایران برای تامین غذا و دارو در چارچوب طرح مشترک فرانسه و ژاپن گفت: این را تایید نمی‌کنم؛ بحث وام نیست. آنها اعلام کردند تعهداتشان را در قالب خط اعتباری و خرید نفت اجرا می‌کنند که این پیشنهادها دچار خود اختلالی شد و آنها همین حرفی که زدند را قادر به اجرا نبودند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره میانجی‌گری ایران بین سوریه و ترکیه گفت: ایران پیش از اقدام اخیر ترکیه تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اقدام نظامی صورت داد ولی دولت ترکیه دست به اقدام اخیر زد و رایزنی‌ها و تماس‌ها برای توقف این اقدامات ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره ادعای اخیر وزیر خارجه بحرین مبنی بر انتقال سلاح و مواد منفجره از ایران به بحرین ضمن رد این ادعا گفت: ما با این کشور چه‌کار داریم؟ این ادعاها براساس توهمات و مردود است.

وی افزود: آنها باید مشکلات امنیت خودشان را در داخل حل کنند. این‌گونه اتهام‌زنی‌ها به کشورهای بزرگی چون ایران جایی ندارد. ما خیر و صلاح همه کشورهای منطقه و بویژه بحرین را می‌خواهیم، اگر آنها خواستار حسن نیت و ثبات و حسن همجواری باشند. ایران دنبال گفتگو با این کشورها و روابط حسنه با تک‌تک این کشورهاست.

موسوی ادامه داد: طرح‌هایی که دادیم روی میز است و می‌توانند به آنها مراجعه و قدری از توهمات و مشکلات فاصله بگیرند.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی گفت که ایران از افغانستان یکپارچه حمایت می‌کند و هیچ جهت‌گیری درباره هیچ گروهی در افغانستان ندارد، همه این گروه‌ها باید در اداره این کشور سهیم باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    3 0
    حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه غیرقابل قبول و تعرض به حاکمیت ارضی سوریه است
  • US ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 2
    آرامش و درایتی که در ملت لبنان دیده نمیشود
  • US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    تحلیل مفید و به درد بخوری بود
  • US ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    روز چهارشنبه و پنجشنبه اجلاس وزرا و جمعه و شنبه نشست سرانه؟؟؟
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    1 1
    اونقدر بررسي كن تا جونت بياد بالا
  • سید رضا IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    1 0
    در این دولت ؛ قاطعیت معنا نداره !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس