کد خبر 1002822
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
هیات دولت نمایه

روزنامه همشهری می‌گوید دولت دنبال جبران کسری بودجه خود از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

همشهری با اشاره به سخنان نوبخت نوشت: سکاندار سازمان دخل و خرج سالانه دولت با تکرار رویکرد هیئت‌وزیران در بودجه سال آینده اعلام کرد: ریالی از درآمدهای نفت برای هزینه‌های جاری مصرف نمی‌شود و بخشی از کسری بودجه دولت از محل کاهش درآمدهای نفتی با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور جبران می‌شود؛ یارانه‌ای که به گفته محمدباقر نوبخت به ۱۳۰۰میلیارد تومان می‌رسد و از نظر اقتصادی، دولت دیگر توان پرداخت این میزان یارانه را ندارد.

بیشتر بخوانید:

درآمد اصلاح یارانه‌ها جایگزین نفت می‌شود


 به بیانی شفاف‌تر، اصل سخن محمدباقر نوبخت این است که قیمت حامل‌های انرژی اصلاح می‌شود و درواقع افزایش می‌یابد اما اینکه این میزان افزایش چقدر خواهد بود که بتواند جایگزینی بر درآمدهای نفتی دولت باشد، رازی است که از آن پرده‌برداری نمی‌شود.


 افزون بر اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخفیف مالیاتی برای تولید و جایگزینی مالیات بر عایدی سرمایه در سال آینده سخن می‌گوید و سخت است بتوان برآورد کرد میزان درآمد قابل تحقق از مالیات بر عایدی سرمایه چه میزان خواهد بود. بدیهی است ماجرای خنثی‌سازی اثر تحریم‌های نفتی بر سند دخل و خرج سالانه دولت به آن آسانی که گفته می‌شود نخواهد بود و حتی پیش‌بینی مقاومت در برابر اصلاحات بودجه‌ای به‌دلیل انتخابات آینده مجلس را نباید از نظر دور داشت. فعلا که دولت، امید به کسب درآمد با آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بسته است و مردم نمی‌دانند از این کسب و کار دولت، معیشت‌شان بهتر می‌شود یا اینکه دولت باز هم بر هزینه‌هایش به جای بهبود خدماتش می‌افزاید.


روزنامه جوان نیز در نقد اظهارات نوبخت نوشت: اصلاح یارانه‌های پنهان فراموش شد و هدف جبران کسری بودجه دولت است.


تاکنون سازمان برنامه و بودجه به غیر از به تعویق انداختن مکرر اصلاح وضعیت ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان و بودجه‌ای و فرابودجه‌ای به تنها موردی که بیش از همه تأکید دارد، اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی است که به دفعات در سال‌های اخیر از این تکنیک برای جبران کسری بودجه استفاده شده، اما به دلیل نبود یک سیاستگذاری درست باز هم ارزش پول ملی کاهش یافته و دوباره چرخه تکراری افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی تکرار شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ملت ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 1
    کارکنان دولت دیگه نفسهای آخر را میکشن
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      0 1
      فاتحه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس