بیکاری در کدام استان رکورد زد؟ جدول بیکاری تابستان ۹۸ در ۳۱ استان

آمارها درباره کاهش چشمگیر نرخ بیکاری و افزایش کم‌سابقه اشتغال‌زایی در کشور با تردیدهایی مواجه شده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - مرکز آمار اخیراً با انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان سال جاری از کاهش شدید نرخ بیکاری و ایجاد بیش از ۸۴۴ هزار شغل خالص خبر داده است.

بیشتر بخوانید

بیشتر بیکاران در چه محدوده سنی هستند؟ +جدول

حداقل سن نیروی کار چقدر است؟ +جدول

از آنجا که اکثر بازارهای کشور در دو سال اخیر با رکود و کسادی مواجه بوده و رشد اقتصادی کشور هم منفی است، آمارهای مذکور درباره کاهش چشمگیر نرخ بیکاری و افزایش کم‌سابقه اشتغال‌زایی در کشور با تردیدهایی مواجه شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در تابستان سال ۱۳۹۸ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۱۰, ۵ درصد بوده که نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۷، ۱, ۸ درصد کاهش یافته است.

همچنین جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۴۴ هزار نفر افزایش داشته است.

به نظر می‌رسد علت این آمارهای عجیب، تغییر سن افراد در محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال باشد. تا پیش از این، شاخص‌های عمده بازار کار کشور بر اساس جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر محاسبه می‌شد اما مرکز آمار در گزارش فصل تابستان، مبنای سن را ۵ سال بالاتر برده و اعلام کرده که شاخص‌های بازار کار کشور را بر اساس جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر محاسبه و ارائه کرده است.

 بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار مرد و ۲ میلیون و ۷۷۶ هزار زن ایرانی در فاصله سنی ۱۰ تا ۱۴ سال قرار داشته‌اند، یعنی مجموعاً ۵ میلیون و ۶۸۷ هزار نفر از محاسبات جدید شاخص‌های عمده بازار کار کشور حذف شده‌اند که طبیعی است با این تغییرات بزرگ در مبنای آمارگیری، شاهد کاهش شدید نرخ بیکاری بوده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    2 0
    امارهای غلط وغولوط اقای نوبخت ورفقا
  • مهربان IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    5 0
    وقتی تعریف شاغل به فعالیت یک ساعت در دو هفته باشد بنابر این ما بیکار نداریم
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    1 0
    احتمالا چون در آزمون استخدامی شرکت کرده اند شاغل محسوب میشوند :))))
  • کارگر IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    1 0
    اینجا بهشت پیمانکاران تامین نیروی انسانی است ظلم و تبعیض و بی عدالتی در حق کارگران توسط این شرکت های پیمانکاری، که بر روی گنج خانه ساخته اند روز به روز بیشتر می شود شرکت هایی که مثل علف هرز رشد و گسترش یافته اند اینک چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد فریاد کارگر به جایی نمی رسد مافیای قدرتمندی پشت این صحنه ایستاده است چطور شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی ثروت زیادی کسب می‌کنند؟ فقط با چپاول اموال کارگران مظلوم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس