آمریکا و چین نمایه

چند مقام آمریکایی مدعی شدند که نفتکش‌های چینی در روزهای گذشته با خاموش کردن فرستنده‌های خود نفت خام ایران را جابجا کرده‌اند.

به گزارش مشرق، کاخ سفید کماکان به شرکت‌های کشتیرانی چینی در زمینه تداوم حمل نفت ایران  و دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران هشدار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

آب پاکی هندی‌ها روی دست آمریکا: منافع ما بر تحریم‌های نفتی ارجحیت دارد

به نوشته خبرگزاری «رویترز» کاخ سفید مدعی است که نفتکش‌های چینی برای حمل نفت ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند. یک مقام ارشد دولت آمریکا که مایل به افشای نام خود نبود در این زمینه گفت: «بارها به شرکت‌های کشتی‌رانی پیام داده‌ایم که بهتر است این کار را نکنید، ارزشش را ندارد. این کار فوق‌العاده خطرناک و رفتاری غیرمسئولانه است.»

بر اساس این گزارش، با وجود اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران، چین بزرگترین مشتری نفتی ایران باقی مانده است. دولت آمریکا تحریم‌های علیه ایران را در ماه‌های گذشته برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران افزایش داد. این کشور در 25 سپتامبر (چهارشنبه سوم مهر) نیز پنج فرد و دو شرکت کشتیرانی چینی را با ادعای نقض تحریم‌های نفتی ایران تحریم کرد.

این در حالی است که وزیر خارجه چین اخیرا در دیدار  با همتای ایرانی خود در پکن، بر اهمیت روابط سطح بالای دو جانبه کشورش و ایران تاکید کرد و گفت پکن شریک راهبردی تهران است.

به نوشته رویترز، آمریکا چندی بعد به نقل از یک شرکت ردیابی کشتی‌ها به نام «رفینتیو ایکان» مدعی شد که  ۱۴ فروند از نفتکش‌های شرکت چینی «دالیان» (حدود یک سوم ناوگان این شرکت) از ۳۰ سپتامبر تا ۷ اکتبر(دوشنبه ۸ مهر تا دوشنبه ۱۵ مهر) ارسال اطلاعات تعیین مکان خود از طریق سامانه «ای آی اس» را متوقف کرده‌اند.

این در حالی است که شرکت چینی مذکور با رد ادعای مقام‌های آمریکا اعلام کرد هیچکدام از کشتی‌هایش دستگاه‌های ارسال اطلاعات تعیین مکان خود را خاموش نکرده بودند.

یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا در این خصوص گفته است: «ما به معنای به واقعی کلمه در این مرحله کشتی به کشتی را دنبال می‌کنیم، زیرا هر کشتی [برای اقتصاد ایران] فوق‌العاده مهم است.»

یکی دیگر از مقام‌های دولت آمریکا نیز گفته است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا همچنان به دنبال دیدار با همتای ایرانی خود است.

این در حالی است دولت آمریکا جمعه گذشته در اقدامی تنش‌زا از اعزام ۳ هزار نظامی دیگر و حجم بیشتری از سامانه‌های دفاع موشکی به عربستان خبر داد. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس