کد خبر 1002031
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
امیرحسین فتحی

اشتباهات بزرگ مدیریتی که طی ۱۵ ماه گذشته در استقلال صورت گرفته باعث شده تا اخبار مربوط به پایان ماموریت امیرحسین فتحی در این تیم، جدی‌تر از همیشه به گوش برسد.

به گزارش مشرق، باشگاه استقلال روزها، ماه‌ها و سالهای خوبی را تجربه نکرده و مدتهای زیادی است که هواداران این تیم از عملکرد باشگاه رضایت ندارند. از آخرین قهرمانی این تیم بیش از 6 سال و از آخرین صدرنشینی آن بیش از سه سال می گذرد.

 

باشگاه استقلال در همه این مدت به زعم بسیاری از هواداران و پیشکسوتانش به لحاظ فنی و مدیریتی عملکردی قابل انتقاد داشته تا هواداران این تیم همواره مراتب نارضایتی خود را ابراز نمایند.

بارها تجمع مقابل وزارت ورزش و ساختمان باشگاه، اعتراضات گسترده در ورزشگاه‌ها و فضای مجازی نمونه‌هایی از ابراز نارضایتی هواداران آبی از وضعیت باشگاهشان در ماه‌های گذشته است.

مدیریت استقلال در ۱۵ ماه گذشته اشتباهاتی داشت که در نابسامانی شرایط کنونی این باشگاه بی تاثیر نبوده است. اشتباهاتی که منجر به قوت گرفتن تغییرات مدیریتی در این تیم شده تا اخباری در این خصوص، جدی تر از همیشه به گوش برسد.  

در ماه‌های گذشته عمده اتفاقاتی که منجر به ضربه زدن به این تیم و بالا بردن ضریب نارضایتی هواداران شده کم نبود، اما شاید عمده ترین و مهم ترین آنها موارد زیر باشد:

* جدایی جباروف، تیام، ابراهیمی و حسینی
سرور جباروف و مامه تیام دو نفر از بهترین بازیکنان خارجی در تاریخ باشگاه استقلال بودند که در لیگ هفدهم با پیراهن این تیم خوش درخشیدند. 

این دو بازیکن خارجی در کنار امید ابراهیمی و سید مجید حسینی بازیکنان ارزنده‌ای بودند که از استقلال در نیم فصل دوم لیگ هفدهم تیمی قدرتمند ساختند و گفته می‌شد می‌توانستند این تیم را در آسیا حداقل تا بازی پایانی پیش ببرند. اما در پایان لیگ هفدهم برخی سوء مدیریت‌ها در نقل و انتقالات باعث شد تا این چهار بازیکن ارزشمند در حالی از استقلال جدا شوند که با مدیریت کردن فضای نقل و انتقالاتی، می‌شد مانع از جدایی آنها شد. جدایی این چهار بازیکن ارزشمند به استقلال صدمات جبران ناپذیری زد که شاید تا الان هم ادامه داشته باشد.

* جذب خارجی‌های کم کیفیت و گران
با جدایی بازیکنانی مثل جباروف و تیام، باشگاه بازیکنان خارجی کم کیفیت با قیمت‌هایی نه چندان متعارف را به جای آنها جذب کرد که درعمل نشان دادند در حد و اندازه لیگ برتر ایران نیستند.  حتی در خصوص نحوه جدایی و تسویه حساب با این بازیکنان هم ابهاماتی وجود داشت.

بیشتر بخوانید:

خلیل‌زاده به خبر استعفای فتحی واکنش نشان داد

آقای سلطانی‌فر! مبادا مدیران ناموفق سرخابی‌ها بیکار بمانند!

* محروم کردن فرشید باقری
محروم شدن فرشید باقری با حکم انضباطی باشگاه در مقطعی حساس در لیگ هجدهم که صدای شفر، سرمربی وقت استقلال را هم در آورد. باقری به دلیل آنچه که آن را اختلاف با مدیریت نامیدند، از همراهی تیمش محروم شد و یکی از بازی های حساسی که او به همین دلیل از دست داد، دربی بود که آبی‌ها در آن بازی هم تن به شکست دادند. دیداری که شاید حتی گرفتن یک امتیاز از آن می توانست استقلال را تا آستانه قهرمانی در لیگ پیش ببرد.

* انتقال اللهیار صیادمنش
باشگاه استقلال در پروژه انتقال صیادمنش هم عملکردی عجیب داشت. در حالی که فروش او در رسانه‌ها مطرح شد و حتی عضو هیات مدیره باشگاه (خلیل زاده) هم این انتقال تایید می‌کرد، مدیرعامل باشگاه اخبار مربوطه را کذب می‌دانست. گذشت زمان نشان داد اخبار رسانه‌ها درست بوده و مدیر استقلال بر خلاف واقع این اخبار را تکذیب می‌کرده است.


در روزهایی که آبیها شانس قهرمانی در لیگ برتر را داشتند، صیادمنشی که پیش فروش شده بود در روزهایی که در اوج آمادگی قرار داشت و می‌توانست در قهرمانی احتمالی آبی‌ها نقش داشته باشد را با پدیده «خود محرومیت» مواجه کردند تا این بازیکن جوان در چند بازی پایانی فصل امکان همراهی کردن تیمش را نداشته باشد. بازی نکردن صیادمنش باعث کاهش قوای تهاجمی آبی پوشان در چند بازی پایانی شد.

* برکناری عجیب شفر
وینفرد شفر در حالی از سرمربیگری استقلال برکنار شد که تیمش شرایط مناسبی در جدول رده بندی داشت و تنها ۵ هفته به پایان رقابتها باقی مانده بود. 

برکناری و حتی نحوه برکناری شفر و برخورد با او بعد از برکناری اتفاقی غیر متعارف در فوتبال حرفه‌ای بود که تبعاتی برای باشگاه استقلال داشت. آینده‌ای که این باشگاه ناچار می‌شود مبالغ قابل توجهی برای جلب رضایت شفر پرداخت کند، چندان دور نیست. 

* ناکامی در تمدید با پاتوسی
یکی از اتفاقات ناخوشایند در این مدت، عدم تمدید قرارداد با آیاندا پاتوسی، ستاره فصل گذشته استقلال است. پاتوسی که با یک نیم فصل توانست عنوان بهترین و تاثیرگذارترین بازیکن فصل استقلال را ازآن خود کند، قراردادش را در پایان فصل با این تیم تمدید نکرد. تعلل در مذاکره با این بازیکن و جلب رضایت باشگاه مبداء بعلاوه اطلاعات غیر واقعی که در خصوص تمدید قرارداد وی داده می‌شد، موجی از نارضایتی هواداران را در بر داشت. البته استقلالی ها عنوان کردند پولی که برای جذب دائمی پاتوسی کنار گذاشته بودند را در پرونده پرو پئیچ هزینه کردند.

* سوپرجام
یکی از شاهکارهای آبی ها در سال گذشته، «سوپرجام» و اتفاقات مربوط به آن است.  سوء مدیریت در استقلال باعث شد تا تیم درست در زمان اعلام شده برای برگزاری سوپرجام در اردوی خارج از کشور باشد و سایر اتفاقات که به اندازه کافی در باره آن گفته و نوشته شده است. باشگاه استقلال در حالی که شانس زیادی برای پیروزی در پرونده سوپرجام برای خودش قائل نبود، برای آرام کردن فضای هواداری با صرف هزینه‌های گزاف مالی و اتلاف وقت فراوان، حدودا یک سال سرگرم این پرونده بود.

* عجیب ترین نقل و انتقال
استقلال در ابتدای فصل عجیب ترین نقل و انتقال را در تاریخ ثبت کرد و ۱۵ بازیکن این تیم جدا شدند تا آبیها با بیشترین تغییرات ممکن فصل جدید را آغاز کنند.  این نقل و انتقالات را می‌توان اتفاقی نادر در تاریخ باشگاه استقلال دانست.

* جنجال استراماچونی بر سر خروج از کشور
هرگز معلوم نشد اخباری که در رسانه‌های ایتالیایی مبنی بر ممنوع الخروجی استراماچونی منتشر شد واقعیت داشت یا نه. اما این اتفاق هم مدتها باشگاه استقلال را تحت الشعاع قرار داده بود و حواشی برای آن ایجاد کرده بود.

* بازگشت بازیکن خارجی از فرودگاه
هروویه میلیچ بازیکن اهل کشور کرواسی پیش از پیوستن رسمی به استقلال و هنگام ورود به کشور ایران دچار مشکلاتی شد و یکبار از فرودگاه ناچار به بازگشت شد. 

* پرو پئیچ
در حالی که مدیران باشگاه استقلال ماه‌ها قبل خبر از بسته شدن پرونده پروپئیچ و تسویه حساب با وی را داده بودند، گذشت زمان مشخص کرد چنین اتفاقی نیفتاده بود و آبی ها به دلیل عدم تسویه حساب با این بازیکن تا آستانه کنار گذاشته شدن از لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفتند.

* ناکامی در جذب مهاجم کارنامه دار
آخرین و یکی از بزرگترین اشتباهات مدیریتی نیز به عدم توانایی در جذب مهاجم انگلستانی باز می‌گردد.انتقال گری هوپر بازیکن پیشین تیم‌های نورویج سیتی، سلتیک و شفیلدونزدی که تا پای توافق نهایی با باشگاه استقلال رفت، به ناگاه کنسل و دلیل آن عدم توافق با این بازیکن اعلام شد.

این در حالی بود که قبل از منتفی اعلام شدن حضور این بازیکن در استقلال اخباری در خصوص مدیر برنامه وی در رسانه‌ها منتشر شد که باشگاه استقلال آن را تکذیب نکرد تا این شائبه ایجاد شود که عدم تفاهم با این بازیکن به شرایط مدیر برنامه اش بی ارتباط نبوده است.

* ورود وزارت ورزش به مدیریت استقلال
باشگاه استقلال شرایط به سامانی ندارد و دلخوری هواداران این باشگاه از سیاست های وزارت ورزش در قبال آن هم نمود زیادی پیدا کرده است.این مسائل باعث شده تا وزارت ورزش در این مورد به ورود مستقیم احساس نیاز کرده و به منظور مبرا کردن خود از سوء گمان‌هایی که برای هواداران استقلال در تبعیض در اداره سرخابی‌ها پیش آمده، تصمیماتی در خصوص تغییرات احتمالی مدیریتی در این باشگاه اتخاذ کند. هرچند که اسماعیل خلیل زاده رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال روز گذشته این تغییرات را رد کرد. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس