دبیر

بعد از انتصاب حمید سوریان به عنوان نایب رئیس فدراسیون کشتی، حسن رنگرز نیز به عنوان مدیرفنی و سخنگوی فدراسیون منصوب شد تا شاهد شروع روند جوانگرایی در این فدراسیون باشیم.

به گزارش مشرق، بعد از تغییراتی که در رأس فدراسیون کشتی بوجود آمد و ریاست علیرضا دبیر بر فدراسیون گوش‌شکسته‌ها وی اقدام به ایجاد تغییراتی در رأس مدیریت این فدراسیون و میدان دادن به جوانانی همچون حمید سوریان و حسن رنگرز کرد؛ اقدامی که شاید در ابتدا برخی به دیده تردید به آن نگریستند، اما برخی دیگر چنین تصمیماتی را نویدبخش روزهای خوب آینده برای کشتی دانستند.
بیشتر بخوانید:

شاید کمتر مسئول و مدیر ارشدی را بتوان یافت که ریسک جوانگرایی در عرصه مدیریتی را بپذیرد و معمولا تلاش می‌شود برای اداره امور در عرصه‌های گوناگون از مدیران با تجربه که عموما از سن و سال بیشتری برخوردارند و بعضا دوران میانسالی را نیز سپری کرده اند، استفاده شود. اگرچه در رده‌های میانی و پایین‌تر استفاده از نیروی جوان در برخی حوزه‌ها مشاهده می‌شود، اما به ندرت می‌توان در پست‌های حساس شاهد حضور مدیری جوان در رأس یک مجموعه مدیریتی بود.

بعد از تغییرات مدیریتی در برخی مناصب فدراسیون کشتی و حضور جوانانی مانند سوریان و رنگرز نظر تعدادی از اهالی کشتی بخصوص کشتی فرنگی که خواستگاه اصلی سوریان و رنگرز است، حاوی نکات جالب توجهی بود. بسیاری از این پیشکسوتان و استخوان خُردکرده‌های کشتی تمام قد از این اقدام فدراسیون حمایت کردند و آن را به فال نیک گرفتند؛ هر چند برخی جایگاه این 2 قهرمان پیشین و مدیر کنونی کشتی را فراتر از جایگاه فعلی دانستند، اما بازهم متفق‌القول ورود قهرمانان جوان و تحصیلکرده به عرصه مدیریت ورزش را به فال نیک گرفتند.

از سوی دیگر تعدادی از پیشکسوتان کشتی معتقد هستند شاید استفاده از مهره ارزشمندی مانند سوریان در بحث فنی می‌توانست برای کشتی فرنگی مثمرثمرتر باشد هر چند جایگاه مدیریتی سپرده شده به وی نیز می‌تواند در آینده کمک شایانی به پیشبرد اهداف کشتی کند.

برخی پیشکسوتان کشتی نیز معتقد هستند اگر شروع کار این 2 مدیر جوان در کنار برخی پیشکسوتان بود می‌توانست به کسب تجربه این مدیران جوان سرعت بیشتری ببخشد؛ هر چند این انتخابات بدون شک به نفع کشتی خواهد بود.

* دلیریان: وزنه‌های سنگینی به بدنه فدراسیون کشتی اضافه شده‌اند

محمد دلیریان، عضو پیشین شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و قهرمان اسبق این رشته در این زمینه می‌گوید: اسامی بزرگ و وزنه‌های سنگینی به بدنه مدیریت فدراسیون اضافه شده‌اند که هیچکس نمی‌تواند منکر توانایی آنها شود اما به عمل کار برآید و باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد. رنگرز که به حق به عنوان مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی انتخاب شده است تجربه خوبی دارد هم از نظر فنی قهرمان بزرگی بوده است و هم از سال‌ها در بخش مدیریتی فعالیت داشته است اما باید دید آیا توانایی هماهنگ کردن محمد بنا و فدراسیون کشتی را با یکدیگر خواهد داشت یا نه.

وی تصریح کرد: سوریان نیز که به عنوان نایب رئیس فدراسیون انتخاب شده است پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران است از طرفی چون نایب رئیسی نقش اجرایی ندارد می‌تواند شروع خوبی برای او باشد هرچند معتقدم حضورش در بخش فنی و در کنار محمد بنا به مراتب مثمرثمرتر بود. ای کاش سوریان را به جای نایب رئیسی وارد مسائل فنی می‌کردیم چون بدون شک موفق‌تر بود.

* علی‌آبادی: کشتی دربخش مدیریتی نیازمند تغییر نسل بود

رحیم علی‌آبادی، دیگر پیشکسوت کشتی فرنگی در این خصوص معتقد است: صد درصد حضور چنین نفراتی به نفع کشتی است و به هیچ عنوان هم کم تجربه نیستند. رنگرز سالیان سال تجربه مربیگری و مدیریتی داشته است و سوریان هم سال‌ها در سطح اول کشتی جهان کشتی گرفته است. به هر حال کشتی در بخش مدیریتی نیازمند تغییر نسل بود و با دید مثبت باید به این اتفاق نگاه کرد.

پیشکسوت کشتی فرنگی تصریح کرد: البته همه می‌دانیم که جایگاه رنگرز و سوریان بسیار بالاتر از جایگاهی است که برای آنها در نظر گرفته‌اند و مطمئنا فقط برای کمک به کشتی این مسئولیت را قبول کردند. در تمام دنیا از قهرمانان خودشان در امور اجرایی بهره می‌گیرند. سوریان و رنگرز آبرو و اعتبار خود را برای موفقیت کشتی گذاشته‌اند و وظیفه ما این است که از آنها حمایت کنیم. چرا که امسال با توجه به در پیش بودن بازی‌های المپیک کار بسیار سختی خواهیم داشت که حضور این دو نفر باعث می‌شود بار سنگینی از روی دوش فدراسیون برداشته شود.

* لرستانی: دوران مدیران سنتی تمام شده است

علیرضا لرستانی، دیگر پیشکسوت کشتی فرنگی و قهرمان اسبق این رشته نیز گفت: همواره جوانان، آینده سازان کشور بوده‌اند و هر وقت به آنها اعتماد شده است، شاهد اتفاقات مثبت و خوبی بوده‌ایم؛ کما اینکه در دوران دفاع مقدس نیز بیشتر فرماندهان ما جوانان 19-20 ساله بودند. البته اعتقاد دارم استفاده از جوانان در کنار باتجربه‌ها می‌تواند نتایج بهتری در پی داشته باشد و بهتر است آنها قبل از اضافه شدن به بدنه فنی و مدیریتی فدراسیون تجربیات لازم را کسب کنند و در کنار این جوانان حتما نفرات باتجربه‌تر حضور داشته باشند تا اصول کار را بهتر یاد بگیرند.

پیشکسوت و قهرمان اسبق کشتی فرنگی تصریح کرد: مدیریت این نیست که مانند مدیران سنتی سال‌های قبل، درب اتاق خود را ببندیم و با دیگران ارتباط نداشته باشیم. اکنون عصر ارتباطات است و باید با مردم و جامعه رابطه و تعامل دو سویه و مستقیم داشت. دوران مدیران سنتی تمام شده است؛ موافق جوانگرایی هستم و باید انجام شود، اما باید توجه داشته باشیم، فردی که مسولیت می‌پذیرد چقدر می‌تواند به کشتی کمک کند و آیا باری از دوش فدراسیون برمی‌دارد یا نه؟

* استقبال پیشکسوتان از تغییر نسل مدیریتی در کشتی

از برآیند صحبت‌ها و نظرات استخوان خُردکرده‌های کشتی اینطور برمی‌آید که دبیر و همکارانش مسیر درستی را در پیش گرفته‌اند که بدون شک می‌تواند ضامن موفقیت کشتی در آینده‌ای نه چندان دور باشد؛ کادرسازی توسط تیم مدیریتی جدید فدراسیون کشتی از جمله نکات مهم راهبردی است که مورد نظر دبیر و همکارانش قرار گرفته که این رویکرد و نگاهی که در این مسیر جاری و ساری است می‌تواند به بلوغ مدیریتی قهرمان‌های ورزشی در رشته‌های مختلف از جمله کشتی کمک کند. با توجه به اینکه در دهه چهارم ورزش کشور بخشی از مسئولان رده‌های میانی و ارشد ورزش در آستانه بازنشستگی هستند، اگر نیروهای جوان در بخش مدیریتی به بدنه ورزش تزریق نشود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد یک شکاف مدیریتی خواهیم بود که این رویکرد، می‌تواند مسیر درست و روشنی را برای آینده ورزش کشور ترسیم کند.

البته استفاده از تجربه مدیران گذشته، ملاحظه جدی دیگری است که در این فرآیند باید برای آن تدبیری اندیشید. این تجربه به مثابه سرمایه ارزشمندی است که محصول سالیان سال عقلانیت و تجربه و علم آموزی است که باید در خدمت مدیریت کشور قرار گیرد. در هیچ جای دنیا چنین گنجینه ارزشمندی را به سادگی از دست نمی‌دهند. برای این کار باید اتاق‌های فکر و تیم‌های مشاوره‌ای منسجم و مستمر تشکیل داد و از تجربیات مدیران گذشته استفاده نمود و آن را در خدمت مدیران جوان قرار داد. در واقع جوانان باید پای بر عمارت ساخته شده گذشتگان بگذارند و مسیر را تا رسیدن به قله های پیشرفت و توسعه کشور ادامه دهند.

در هر حال حضور مدیران جوان شاید در شروع کار مستلزم پرداخت هزینه باشد، اما از این رهگذر ورزش کشور در طولانی مدت منافع بسیاری را کسب خواهد کرد. کنار رفتن مدیران قدیمی و البته شاید کمی با شیوه سنتی و روی کار آمدن مدیران تحصیلکرده از دل قهرمانان ورزشی، اجتناب ناپذیر است و اگر بخواهیم با دقت این مسیر را طی سال‌های اخیر رصد کنیم با تمهیداتی که در دو دهه گذشته در زمینه ادامه تحصیل قهرمانان فراهم شده باعث شده بسیاری از این قهرمانان پیشین و البته مدیران جوان کنونی حوزه‌های فنی و مدیریتی را تجربه کند که روند حضورشان در بدنه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ورزش می تواند اتفاقی مبارک قلمداد شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس