کد خبر 1000740
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کتاب صد روسی - نشر شهید کاظمی

میثم رشیدی مهرآبادی گفت: از آغاز دریافت خاطرات عبدالعلی یزدانیار تا امروز که کتاب «صد روسی» منتشر شده، چیزی حدود دو سال طول کشید.

به گزارش مشرق، میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده کتاب «صد روسی» پیرامون چگونگی پیدایش ایده و نگارش کتاب کتاب «صد روسی» گفت: در مراسم رونمایی از کتاب حاجی فیروز که به خاطرات جانباز حاج فیروز احمدی اختصاص داشت، با جانباز دیگری به نام جاب عبدالعلی یزدانیار آشنا شدم و ابراز آمادگی کردند که خاطراتشان را از دوران دفاع مقدس بازگو کنند.

بیشتر بخوانید

«صد روسی» به زودی شلیک می شود + عکس

نکات تکان‌دهنده‌ در خاطرات یک رزمنده معمولی

وی مدت زمان نگارش کتاب «صد روسی» را دو سال اعلام کرد و افزود: از آغاز دریافت خاطرات عبدالعلی یزدانیار تا امروز که کتاب «صد روسی» منتشر شده، چیزی حدود دو سال طول کشید که البته به صورت مداوم نبود، اما سعی کردیم مهمترین خاطرات وی را در اثر بیان کنیم.

رشیدی مهرآبادی پیرامون مضمون کتاب «صد روسی» ابراز کرد: کتاب «صد روسی» خاطرات یک رزمنده در واحد ادوات است که چندین بار در طول جنگ مجروح شده و به خاطر انرژی بالایی که داشته، اتفاقاتی را رقم زده است. به نظر من هر رزمنده‌ای باید جنگ را از منظر نگاه خودش در تاریخ ثبت کند و آن کار فقط نباید به فرماندهان محدود شود. هدف من اضافه کردن بخشی دیگر از خاطرات دوران دفاع مقدس که در سینه یک رزمنده باقی مانده بود است. از نظر من خاطرات دوران دفاع مقدس گنجینه ارزشمندی هستند.

وی در پاسخ به سابقه نگارشش در حوزه کتاب‌های ارزشی اظهارکرد: سالهاست در حوزه دفاع مقدس اعم از خبرنگاری و نویسندگی فعالیت می‌کنم و در این مسیر تلاش دارم تا اثری از خودم به جا بگذارم که ماندگار باشد.

رشیدی مهرآبادی در مورد بازخورد کتاب «صد روسی» اظهار کرد: من کتابم را قبل از انتشار به تعدادی از دوستان نویسنده و ناشر دادم تا بخوانند و اشکالاتش را برطرف کنند. نظر این دوستان نسبت به کتاب مثبت بود، اما، چون صد روسی به تازگی منتشر شده هنوز از سوی مخاطبان، بازخوردی به من نرسیده است.

رشیدی مهرآبادی با اشاره به ارزش و اهمیت خاطرات رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس ادامه داد: متاسفانه برخی فرزندان ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس هم با ایثارهای پدرانشان آشنا نیستند. این کتاب‌ها می‌تواند یادمان بیاندازد کسی که در بین ما زندگی می‌کند، چه روزگاری را پشت سر گذاشته است.

وی دلیل نامگذاری کتابش با نام «صد روسی» را اینگونه توصیف کرد: بیشتر دورانی که راوی این خاطرات گذرانده در واحد ادوات بوده است. از سوی دیگر، صد روسی نام خمپاره‌ای است که روس‌ها به عراق داده بودند و قدرت تخریب زیادی داشت. این خمپاره در بخشی از کتاب، حادثه‌ای را می‌آفریند که جزو خواندنی‌ترین بخش‌های آن است لذا این اسم را برای کتاب انتخاب کردیم.

نویسنده کتاب «صد روسی» نیاز امروز حوزه کتاب را بررسی و تصریح کرد: امروزه در زمینه تولید کتاب به استانداردهای جهانی نزدیک شده ایم. چیزی که امروز به آن نیاز داریم، نقد کتاب‌ها است، نقد باعث می‌شود تا ما از بین آن‌ها بتوانیم بهترین کتاب‌ها را به خوانندگان معرفی کنیم.

وی درباره فعالیت‌های جدید خود در عرصه ادبیات بیان کرد: بعد از صد روسی کتابی درباره زندگی شهید علی هاشمی، فرمانده قرارگاه فوق سری نصرت نوشتم که به سفارش نشر یازهرا بود و امیدوارم به زودی چاپ و منتشر شود. همچنین خاطرت یکی دیگر از رزمندگان ادوات لشگر ۱۰ سید الشهدا که از هم‌رزم‌های نزدیک شهید چمران بوده هم در دستور کارهایم قرار دارد که باید نوشتن آن را آغاز کنم.

رشیدی مهرآبادی وجود برنامه ریزی‌هایی در سطح شهر و یا تلویزیون برای فرهنگسازی کتاب خوانی لازمه دانست و خاطر نشان کرد: برای فرهنگسازی مطالعه در جامعه، همه باید فعال شوند. هر کسی که سواد خواندن و نوشتن دارد و می‌فهمد که کتاب برای امروز و فردایش مفید است، باید بخواند و خواندن کتاب‌های خوب را به دیگران پیشنهاد کند. این وظیفه از دوش هیچ کسی پایین نمی‌آید و همه در این مسیر باید تلاش کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس