رونمایی کتاب صوتی نشر جام جم

از ایران تا عراق، با کتاب‌های صوتی توشه اربعین. بهترین تیتری بود که می‌توانست حق مطلب این همه کوشش برای تهیه و تولید این آثار ارزشمند را ادا کند.

به گزارش مشرق، این عبارت را بارها شنیده‌ام در رادیو، تلویزیون، پست‌های شبکه‌های اجتماعی نشر جام‌جم، نقل‌قول‌های نویسندگان و اهالی رسانه. کنجکاوتر شدم. توشه اربعین؟ به جز کوله و وسایل سفر و دلی که تقلا می‌کند برای دیدن گنبد طلای امام حسین(ع) و بین الحرمین و پایی که چندبرابر قوت گرفته است برای طی مسیر و حظ بردن از قیام قیامت که پیش از آن واقعه وعده داده شده، هر ساله در سرزمین کربلا رخ می‌دهد، چیز دیگری هم می‌خواهیم؟ با خودم فکر کردم. بله، همسفرانی- دوستانی زلال‌تر از رود فرات- به اطرافم نگاه کردم. می‌توانستم با مادرم بروم. با پدرم. او گذرنامه‌اش را هم تمدید کرده بود. با بچه‌های دانشگاه حتی. اما باز هم دو کلمه در سرم مثل نقاره‌های امام رضا(ع) صدا می‌دادند. توشه اربعین با کتاب‌هایی که می‌تواند در این چند روز و شب همراه پیاده‌روی‌ام باشد.

بیشتر بخوانیم:

توشه‌ اربعین رونمایی شد + عکس

شب اول، کتاب اول: حسین از زبان حسین علیه‌السلام نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان. تا به حال قشنگ‌ترین اسمی که برای یک کتاب دیده‌ام فاطمه فاطمه است اثر دکتر علی شریعتی بود. می‌گفتم چه ترکیب بی‌نظیری و چه معنای دقیقی. وقتی به سراغ کتاب اول از مجموعه توشه اربعین رفتم فهمیدم باز هم می‌شود اسم‌های عجیب لابه‌لای دنیای کتاب‌ها پیدا کرد. حسین از زبان حسین علیه‌السلام. فکر می‌کردم حسین را که سال‌هاست همگان سعی داشته‌اند به ما بشناسانند اما از زبان حسین، اتفاق جدیدی است. چشم‌هایم را بستم و خود را در آن اتفاق‌ها می‌دیدم وقتی امام حسین علیه‌السلام لب وا می‌کند و برایمان حرف می‌زند؛ از زندگی‌اش، از عاشورا و امان از عاشورایی که خود حضرت، راوی‌اش باشد.

شب دوم، کتاب دوم: سه کاهن، نوشته مجید قیصری. سه‌کاهن حلیمه را احاطه می‌کنند. قصدشان چیست؟ معلوم است. محمد. طفل برگزیده آسمان و زمین. کتاب می‌گفت سه کاهن نشانه‌ها را دیده بودند و می‌خواستند از ظهور چنین پیامبری جلوگیری کنند. اما مگر برگزیده‌ها خداوندی ندارند؟ خدا، به یاری حلیمه می‌آید. داستان تلاش‌های حلیمه بی‌شک نفسگیر بوده است

شب سوم، کتاب سوم: در کنار او فقط تو بوده‌ای به قلم فریبا کلهر. رده سنی کتاب کودکان و نوجوانان بود. برخلاف بقیه کتاب‌ها. با خودم گفتم چرا؟ بیشتر درباره کتاب خواندم. فهمیدم. عجیب‌تر از راوی قصه عاشورا که خود حضرت حسین(ع) باشد، راوی دیگری است که خانم کلهر برای این کتاب درنظر گرفته بود؛ ابلیس. عاشورا را از زبان ابلیس بشنویم. این پرتناقض‌ترین خبری است که می‌شود در خبرگزاری‌های جهان کار کرد. فهمیدم این کتاب واقعا هم به‌درد بچه‌هایمان می‌خورد. این ریشه‌های نیازمند خاک خوب و آب سالم و نور کافی و نور را می‌توان از زندگی امام حسین علیه‌السلام دریافت کرد. حتی اگر ابلیس روایتش کند.

شب چهارم، کتاب چهارم: یاد یار و دیار به نویسندگی حمید گروگان. درباره جابربن عبدا... انصاری. فقط می‌دانستم اولین زائر سرزمین کربلاست پس از آن‌که امام حسین(ع) را لشکر نفاق دربرگرفت و به شهادت رساند. اما قصه جابر چیست؟ قصه جابر حکایت اشک و آه و حسرت است. حکایت ما. حکایت ما، جاماندگان. او هم جامانده بود. از تجربه‌ای بی‌نظیر در تاریخ. از همراهی امام حسین(ع) در سرزمین نینوا. داغ روی دل جابر را نمی‌شود لمس کرد، اما می‌توان شنید و تجربه‌ها آموخت.

شب پنجم، کتاب پنجم: شرمنده رفیق به قلم میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی. همیشه شرمنده‌ایم، پیش رفقایمان بیشتر. در کتاب‌های قبلی، تاریخ دورتر را ورق می‌زدیم اما حالا نوبت به خودمان شده است. به نشان دادن عشق حسین در لحظه به لحظه زندگی‌هایمان. در همان لحظه بزرگ تصمیم‌گیری. در لحظه‌های شهادت نه در سرزمین نینوا بلکه در خاک گرم جنوب ایران. روایت اثر ارادت به امام حسین(ع) بر مردمان هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران.

شب ششم، کتاب ششم: عمود 1400 نوشته علی اکبر والایی. او خود راوی شد. تصمیم گرفت مسیر عشق را خود طی کند و برایمان بگوید. دیده‌ها و ندیده‌هایش را. گاهی باید در دل حادثه باشی تا کلمه‌هایت عمیق‌تر بر جان آدم‌ها بنشیند. نویسنده در دل حادثه رفت. مسافر شهر حسین شد. درنهایت سفرنامه اربعینش با نام عمود 1400 چاپ شد. عمود به عمود، موکب به موکب، عشق حسین، پررنگ‌تر می‌شود در قلب‌های غبارگرفته‌مان.

شب هفتم، کتاب هفتم: ایستاده در کمند به نویسندگی علی‌اکبر والایی. از قلب‌هایی گفته است که لیاقت وصل شدن به معرفت الهی را دارند و قلب‌هایی که لیاقت ندارند و ما کدام یک هستیم؟ از عابس بن ابی شکیب گفته است که به یاری امام حسین علیه‌السلام شتافت و از منذر بن جارود گفت که خیانت کرد و ما کدام یک هستیم؟

شب هشتم، کتاب هشتم: نی‌نامه. آخرین کتاب. حالا شاعرانمان دست به کار شده‌اند تا یاد حسین را با وزن و قافیه و ردیف، بر لوح ذهن‌ها حک کنند. چه کار زیبایی و همین است رسم عاشقی. تو با هر چه در دست داری، برای مسیر حسین تلاش کنی. مثل من. که لیاقت نداشتم امسال مسافر دیار یار باشم و خود را در سیل مشتاقان امام حسین(ع) ببینم اما می‌توانم توشه اربعینی داشته باشم تا به‌صورت مجازی، مسافر تاریخ باشم. تاریخ زندگی حضرت محمد(ص) تا حضرت حسین(ع) و یاران شایسته‌شان.

از ایران تا عراق، با کتاب‌های صوتی توشه اربعین. بهترین تیتری بود که می‌توانست حق مطلب این همه کوشش برای تهیه و تولید این آثار ارزشمند را ادا کند. بیایید با گوش جان، صدای حسین را بشنویم. کتاب‌ها را از نشر جام‌جم تهیه کنیم و بشنویم و گوش‌هایمان را هم مثل دل‌هایمان سیاه‌پوش ایام عزای امام عزیزمان کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس