کد خبر 981561
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴

دونالد ترامپ علت نژادپرستی در جامعه امروز آمریکا نیست بلکه محصول واقعیتی است که بسیاری از مقامات این کشور سعی در انکار آن را دارند.

به گزارش مشرق، به دنبال تیراندازی ال پاسو تگزاس که درپی آن 20 کشته و 26 مجروح برجای گذاشت سیل انتقادات به عملکرد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

علت تیراندازی‌های اخیر از دید ترامپ

مرگبارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا

سیل انتقادات از سوی رسانه‌ها از طرف رسانه‌های دموکرات به سمت جمهوریخواهان سرازیر شد. وقوع تیراندازی ال پاسو در 215 امین روز سال حاکی از آن است که در هر روز یک تیراندازی کور در این کشور رخ داده که نتیجه آن کشته شدن 522 نفر و زخمی شدن بیش از 2000 نفر است. تیراندازی ال پاسو از آن جهت اهمیت دارد که اطلاعات بدست آمده از عامل آن حاکی از وجود خشونت و نفرتی نژادپرستانه در درون این فرد بود.پاتریک کروسیس درباره مهاجران نوشته بود: اگر بتوانیم از شر بعضی آدم‌ها خلاص شویم بیشتر می‌توانیم سبک زندگی‌مان را حفظ کنیم.

وجود شخصیتی مانند ترامپ و اظهار نظرهای افراطی او درقبال مهاجران را در بروز این اتفاقات دخیل است. توییتهای جنجالی رئیس جمهوری آمریکا درباره پناهجویان غیرقانونی و تاکید بر تاثیر منفی آنها بر اقتصاد آمریکا حاکی از روحیه معتقد به برتری نژادی سفیدپوستان است. نتایج تحقیقات علمی نیز نشان می‌دهد که پس از روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا خشونت‌های نژادپرستانه در این کشور افزایش یافته است. آخرین مورد نیز مربوط به حادثه تیراندازی دیگری در غرب ایالت شیکاگو رخ بود که باعث مجروح شدن 7 نفر شد.

ببینید:

فیلم/ نقش ترامپ در کشتار تگزاس

حمله ترامپ به چهره‌های سرشناسی مانند الیجا کامینگز (نماینده افریقایی تبار مجلس نمایندگان)هرچند مخالفت  مقاماتی مانند نانسی پلوسی از حزب دموکرات را به دنبال داشته و حزب رقیب به دنبال استفاده از این موضوع برای ضربه زدن به ترامپ است. ترامپ یک هفته قبل نیز به چهار نماینده کنگره («الکساندریا اوکاسیو-کورتز»، «ایلهان عمر»، «آیانا پرسلی» و «رشیدا طالیب») حمله کرد و از آنها خواست تا به کشور خود بازگردند.

با تمام این تفاسیر به این نکته باید توجه داشت که دونالد ترامپ دلیل اصلی نژادپرستی و تشدید روحیه برتری نژادی سفیدپوستان نیست. حزب دموکرات که در انتخابات قبلی ریاست جمهوری آمریکا قافیه رقابت را به شکل عجیب و باورنکردنی به ترامپ باخته سعی دارد از هر موضوعی برای سرکوب رقیب استفاده کند. تازه‌ترین اتفاق نیز مربوط به تیراندازی‌های نژادپرستانه و اظهارات ترامپ است که به نظر می‌رسد حزب دموکرات سعی دارد روی کار آمدن ترامپ را دلیل افزایش این روحیه نژادپرستی و افراطی در امریکا معرفی کند.

اما توجه به این موضوع کلیدی است که دونالد ترامپ، شخصیتی که در لحظات آخر انتخابات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون را شکست داد، دلیل تام این اتفاقات نیست. ترامپ محصول پذیرش روحیه نژادپرستی در جامعه آمریکاست. وی تاجری بود که با شناخت جامعه خود و با استفاده از سبد رای خود در مناطق جنوبی این کشور و منطقه کمربند زنگار (بخش بالایی شمال شرق آمریکا، دریاچه‌های بزرگ و ایالت های غرب میانه آمریکا) که اکثرا سفید پوستان در آن سکونت دارند، توانست پیروزی خود را تضمین کند.

بنابراین وجود این روحیه نژادپرستی در جامعه آمریکا را نمی‌توان انکار کرد و برخلاف اظهارنظر  دموکراتها ترامپ عامل ایجاد این روحیه نبود بلکه این روحیه در گذشته نیز وجود داشته و جامعه آمریکا حتی در دوره باراک اوباما نیز شاهد حملات نژادی بود اما شاید اظهارات و سیاستهای یک رئیس‌جمهوری رنگین پوست در تقبیح نژادپرستی و حمایت از حضور پناهجویان در آمریکا باعث ناراحتی سفیدپوستانی شد که خود را مالک اصلی این سرزمین می‌دانستند. به نظر می‌رسد این موضوع در نهایت باعث شد نژادپرستان در این کشور تحمل خود را از دست داده و منتظر روی کار آمدن فردی باشند که عملکردش با روحیات آنها سازگاری بیشتری داشته باشد.

صحبتهای ترامپ در انتقاد از عملکرد اوباما در حمایت بیش از حد از رنگین پوستان، عدم محکوم کردن اولین تیراندازی نژادپرستانه در آمریکا از سوی ترامپ در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش و صحبتهای انتخاباتی و جنجالی او در مخالفت با ورود مهاجران، نظر سفیدپوستانی که گرایشات نژادپرستانه داشتند را به خود جلب کرد. شاید رئیس‌جمهوری آمریکا بر روی همین راهبرد برای پیروزی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری و کسب آراء سفیدپوستان حساب ویژه‌ای کرده است.

منبع: تسنیم