کد خبر 960867
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۱۳ هزار و ۳۱۷ تن عسل در سال ۹۷ در استان خبر داد و گفت: سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از ۳ برابر میانگین مصرف جهانی است.

به گزارش مشرق، اکبر فتحی عصر امروز همزمان با روز جهانی زنبورعسل و در حاشیه جلسه تولیدات دامی در گفتگو با خبرنگاران بر افزایش کیفیت و کمیت عسل و سایر محصولات زنبورعسل در سطح استان آذربایجان شرقی تاکید و با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور فعال در زمینه زنبورداری، به لحاظ تعداد کلونی زنبور عسل و تولید عسل مرغوب، در جهان است اظهار داشت: کشورمان با ۹۰ هزار تن تولید، سومین تولید کننده عسل در جهان به شمار می رود و در این راستا استان آذربایجان شرقی با تولید ۱۴.۷۱ درصد از عسل کشور یکی از قطب های تولید عسل در کشور به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

بینی‌تراشی به چه قیمتی؟!

وی با اشاره به اینکه صنعت زنبور عسل دارای ارزش افزوده بالایی است گفت: ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور عسل، بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این استان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۹ کندوی زنبور عسل و ۱۳ هزار و ۵۲۹ هزار نیروی کار، مراتع وسیع و سرسبز، تشکل‌های توانمند و وجود کارگاه ها و کارخانه های مدرن بسته بندی، ظرفیت بالایی در زمینه تولید عسل و سایر فرآورده‌های عسل از جمله موم، گرده گل، ژل رویال و حتی زهر زنبور عسل دارد ادامه داد: مصرف عسل در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان بالاست سرانه مصرف عسل در جهان به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است و این در حالی است که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از ۳ برابر میانگین مصرف جهانی است.

وی به رتبه اول استان آذربایجان شرقی در تعداد زنبوردار و تعداد و میزان تولید کندوهای بومی اشاره کرد و افزود: این استان همچنین رتبه دوم تعداد و میزان تولید کندوهای مدرن کشور را به خود اختصاص داده است.

فتحی به میانگین تولید ۱۲.۴۸ کیلوگرم در کندوهای مدرن و ۴ کیلوگرم در کندوهای بومی اشاره نموده و افزود: در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ نرخ رشد تعداد کندوهای مدرن در استان آذربایجان شرقی ۲۱.۴ درصد و در میزان تولید عسل از کندوهای مدرن نیز شاهد ۱۴.۹۲ درصد رشد بوده ایم.

وی با اشاره به نتایج سرشماری در حوزه زنبور عسل در سال ۹۷ گفت: بر اساس این سرشماری آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و یک هزار و۵۲۶ کلنی مدرن و ۲۰۴ هزار و ۵۷۳ کلنی بومی می باشد که ۶۳.۷۹ درصد از تعداد کلنی های بومی کشور و ۵۸.۱۴ درصد از تولید عسل کشور از این کندوهای بومی نیز به استان اختصاص دارد.

وی گرده افشانی را اصلی ترین نقش زنبورعسل دانست و با اشاره به اینکه گرده افشانی توسط زنبور عسل موجب تنوع زیستی و افزایش تولید در بخش کشاورزی می شود گفت: زنبور عسل یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی می باشد چراکه این صنعت کمترین وابستگی به واردات و بیشترین ارزش افزوده را دارد.

منبع: فارس