دوگانه دروغین «جنگ-مذاکره» نسخه به روز شده دوگانه دروغین «هسته ای-معیشت» است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** موسویان: خطر جنگ وجود دارد، باید با ترامپ مذاکره کنیم!

«حسین موسویان» در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «برای نتانیاهو و متحدان عربش همچون محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، عملی شدن تغییر رژیم در ایران اولویت حیاتی است. نتانیاهو و محمد بن سلمان به هیچ وجه نمی‌خواهند اسرائیل و عربستان را درگیر جنگ با ایران کنند اما هردو مایل هستند امریکا را به دام جنگ با ایران بکشانند.

محور خط مشی تل آویو- ریاض محاصره کامل سیاسی- اقتصادی- نظامی- امنیتی و فشار حداکثری به قصد فروپاشی از درون است. هدف آنها گرفتن نتیجه در دوسال باقی‌مانده دور اول ترامپ است و لذا اگر فشارحداکثری اقتصادی جواب ندهد، به‌دنبال خلق سناریو برای کشاندن امریکا به حملات محدود نظامی علیه ایران خواهند بود».

موسویان در ادامه نوشت: «آقای روحانی در سخنرانی علنی گفت که مقامات دولت امریکا ۸ بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند علاوه بر آن ۵ رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند، اما اعلام کردیم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد. ممکن است ترامپ چنین درخواست‌هایی را تا شهریور امسال هم مطرح کند به امید اینکه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، دیداری رخ دهد؛ اما کم کم به زمان پایان چنین درخواست‌هایی نزدیک می‌شویم. چون از پاییز امسال بتدریج مبارزات انتخاباتی کاندیداها برای کنگره و ریاست جمهوری امریکا در پاییز سال آتی شروع می‌شود و برای ترامپ ریسک مذاکره با ایران در دوران انتخابات بسیار خواهد بود. ضمن اینکه نتیجه انتخابات امریکا نباید عامل تعیین‌کننده‌ای برای تصمیمات مقطع فعلی کشور باشد زیرا اولاً محبوبیت ترامپ افزایش یافته و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که دموکرات‌ها پیروز انتخابات باشند و ثانیاً: تخریب‌ها در یکی دوسال گذشته و تا پایان دوره اول ریاست جمهوری ترامپ به قدری گسترده بوده و خواهد بود که راه مفری برای منتخب بعدی نماند».

دوگانه دروغین «جنگ-مذاکره» نسخه به روز شده دوگانه دروغین «هسته ای-معیشت» است.

رهبر معظم انقلاب- ۲۲ مرداد ۹۷- در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم با اشاره به حرف‌های بی ادبانه مقامات رژیم امریکا درباره تحریم، جنگ و مذاکره فرمودند: «تأکید می‌کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد».

ایشان در ادامه فرمودند: «البته آنها مسئله جنگ را صریحاً مطرح نمی‌کنند اما درصددند با اشاره و کنایه، "شبح جنگ" را ایجاد و بزرگ کنند تا ملت ایران و یا ترسوها را بترسانند…جنگی رخ نخواهد داد چرا که ما مثل گذشته هیچ وقت شروع کننده جنگ نخواهیم بود و امریکایی‌ها هم حمله را آغاز نمی‌کنند چون می‌دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده‌اند به هر متعرّضی، ضربه بزرگ‌تری وارد خواهد کرد».

مقام معظم رهبری همچنین- ۱۰ اردیبهشت ۹۷- در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان، اصلی‌ترین طراحی کنونی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی را جنگ اقتصادی دانستند و با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با این جنگ، حمایت از کالای ایرانی و تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و چشم ندوختن به بیگانگان است، فرمودند: «وظیفه دولت و مسئولان، برطرف کردن مشکلات و موانع کارآفرینان و کارگران و افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی است و وظیفه مردم نیز تصمیم و عزم جدی برای خرید کالای ایرانی است».

** باید فعالیت‌های منطقه‌ای و اقتصادی سپاه را محدود کنیم!

روزنامه اعتماد - به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- در یادداشتی با اشاره به اقدام خصمانه آمریکا در واردکردن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نوشت: «چه باید کرد؟ در بعد سیاسی طبعاً سیاستمداران باید بیندیشند شاید پرهیز از بزرگنمایی، اجتناب از افتادن در دام رفتار و گفتار غیرمتناسب، بهترین اقدام باشد. به لحاظ حقوقی گمان نمی‌کنم موضوع قابلیت طرح در دیوان بین المللی دادگستری را داشته باشد…بهترین راهکار حقوقی، اعتراض به این تصمیم در دادگاه‌های داخلی آمریکاست. ولی اگر معتقدیم این تصمیم اثر عملی چندانی ندارد، نباید وقت و هزینه‌ای صرف اموری چون اقدام متقابل یا پیگیری حقوقی کنیم. واکنش‌هایی که در مقابل این تصمیم نشان داده می‌شود، شتابزده، عجولانه، غیرمتناسب و ناکارآمد است. ارائه ابتکارهای فعال دیپلماتیک که از نوع واکنش معکوس باشد، به جای تلاش و اندیشیدن برای اقدامات متقابل هم سنخ بهترین گزینه است. البته می‌توان به ساختاربندی مجدد سپاه و بازاندیشی در نقش و مأموریت آن متناسب با تحولات روابط بین المللی و منطقه‌ای و افزایش اعتبار و جایگاه آن به عنوان جزیی از نیروی مسلح کشور و کاستن از نقش اقتصادی آن هم اندیشید».

اصلاح طلبان پس از اقدام خصمانه و غیرقانونی آمریکا علیه سپاه پاسداران، در ابتدا همصدا با قاطبه ملت ایران، از سپاه حمایت کرده و اقدام آمریکا را محکوم کردند. این طیف در همین راستا در صفحه اول روزنامه‌های خود تیتر «من سپاهی‌ام» را نیز منتشر کردند.

اما این طیف به فاصله‌ای بسیار کوتاه، با بازی در پازل آمریکا، مدعی شدند که حمایتشان از سپاه موقتی! است و سپاه پاسداران باید ضمن تغییر در نقش منطقه‌ای و اقتصادی خود، حمایت دولت و طیف اصلاح طلب را جبران کند!

این در حالی است که تغییر رفتار سپاه در منطقه و اقدامات اقتصادی دقیقاً خواسته آمریکاست.

طیف اصلاح طلب مدعی است که سپاه باید در موضوع اقتصاد و سیاست خارجی، رفتار خود را تغییر دهد. این ادعای مضحک در حالی است که ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان - پالایشگاه ستاره خلیج فارس - با هدف خودکفایی در تأمین بنزین و صرفه‌جویی ارزی قابل توجه و همچنین شکستن کمر داعش در منطقه و فراهم شدن بستر افزایش صادرات ایران به کشورهای همسایه- برای نمونه صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران به عراق (معادل ۱۰ برابر صادرات ایران به اروپا) - تنها بخش کوچکی از رفتار سپاه در اقتصاد و سیاست خارجی و نتایج آن برای مردم است.
برجام، نسخه مورد نظر طیف مدعی اصلاحات برای اقتصاد و سیاست خارجی بود؛ اما این نسخه خسارت‌بار علاوه بر کوچک کردن سفره مردم و کاهش چشمگیر ارزش پول ملی، در سیاست خارجی نیز نتایج تأسف‌برانگیزی در پی داشت. به اذعان دولتمردان، برجام صادرات نفتی ایران را کاهش داد و دامنه تحریم‌ها را نیز گسترده‌تر کرد. در پسابرجام برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، نماینده پیشنهادی ایران برای حضور در سازمان ملل، از سوی دولت آمریکا- دولت باراک اوبامای مؤدب! و باهوش! - با اتهام اقدام تروریستی! از حضور در سازمان ملل منع شد! و در اقدامی بی‌سابقه، یک دیپلمات ایرانی در اروپا بازداشت! و ۵ دیپلمات دیگر ایرانی نیز از اروپا اخراج شدند.

** عملکرد دولت ضعیف است، اما ربطی به اصلاح طلبان ندارد!

«مرتضی مبلغ» در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اینکه عملکرد دولت ایراد دارد، بسیار روشن است و همانطور که می‌دانید یکی از منتقدان به کاستی‌های دولت خود اصلاح‌طلبان هستند ولی برخی امروز می‌خواهند عامل همه مشکلات را تنها به سوی دولت نشانه روند. باید همه عوامل مشکل را با هم ببینیم. امروز اصلاح‌طلبان که خود حامی اصلی بودند به دولت نقدهای جدی دارند. یکی از مهم‌ترین مشکلات دولت این است که دیگر توجه چندانی به حرف اصلاح‌طلبان ندارد و نه از مشورت‌های ما بهره می‌برد و نه از نیروهای متخصص بهره‌برداری کافی می‌کند».

هر چه از عمر دولت روحانی بیشتر می‌گذرد و هرچه به موعد انتخابات مجلس (۹۸) و ریاست جمهوری (۱۴۰۰) نزدیک‌تر می‌شویم، اصلاح طلبان برای فاصله گذاری با دولت و تبرئه از کارنامه دولت بیشتر فعالیت می‌کنند.

این اقدام غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی در حالی است که وضع موجود نتیجه حضور اصلاح طلبان در دولت است و این طیف باید در این خصوص به افکار عمومی پاسخگو باشد. «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران چندی پیش در نقد این رفتار همقطاران خود گفته بود: «متأسفانه اصلاح‌طلبان در مواقع مختلف آن‌قدر که به مباحث انتزاعی و حرف‌های سیاسی می‌پردازند، به گرفتاری‌های مردم و راه‌حل آن کمتر فکر می‌کنند. اگر هم احیاناً با اشاره به این مشکلات راه‌حل ارائه می‌دهند، آن‌قدر رنگ‌وبوی سیاسی به آن می‌دهند که بیش از آنکه جنبه کارشناسی آن موردتوجه قرار بگیرد، ابعاد سیاسی آن در جامعه پررنگ می‌شود... رفتار اصلاح‌طلبان باید طوری باشد که دلسوزی و صمیمیت آنها نسبت به مسائل کشور و غیرسیاسی عمل‌کردن آن‌ها مشهود باشد. الان شما بین مردم هم که باشید و آنهایی که ممکن است رأیی به اصلاح‌طلبان داده باشند، برداشت آنها این نیست که اصلاح‌طلبان فقط به خدمت یا حل مشکلات سیاسی فکر می‌کنند، مردم فکر می‌کنند که اینها هم دنبال قدرت یا پیداکردن جایی در حاکمیت هستند».

** اروپا ابراز تأسف کرده، آیا این برای شما کافی نیست؟!

روزنامه شرق در مطلبی با اشاره به لغو معافیت‌های خرید نفت ایران، نوشت: «مشخص نیست کشورهایی مانند کره جنوبی، چین و هند خواهند توانست در شرایط فعلی هم به خرید نفت ایران ادامه دهند یا خیر؟ البته میزان خرید نفت آنان یا احیاناً توافقی که با ایالات متحده بر سر آن داشته باشند، پارامترهایی اثرگذار بر شرایط بازار طلای سیاه است. همچنین وضعیت کانال مالی اتحادیه اروپا و ایران نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است. روز گذشته مسئولان اتحادیه اروپا از اقدام آمریکا ابراز تأسف کردند؛ چرا که این اقدام بیش از پیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند. همچنین گفته‌اند تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام ادامه دهد، آنان به پایبندی به این توافق ادامه خواهند داد».

اروپا از روی امضای برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده است. بی عملی اروپا تا جایی پیش رفت که ظریف- مهر ۹۶- صراحتاً اعلام کرد که هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم. اروپا نه در حوزه روابط بانکی و نه در خرید نفت به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.

آمریکا- ۱۸ اردیبهشت ۹۷- از برجام خارج شد. قرار بود اروپا نهایتاً ظرف چند هفته درخصوص اجرای تعهدات خود به ایران تضمین بدهد اما تاکنون علاوه بر بی عملی درخصوص تعهدات، در واکنش به اقدامات خصمانه آمریکا نیز صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است.

با اینحال طیف اصلاح طلب در رویکردی حقارت آمیز، بی عملی و عهدشکنی اروپا را بزک کرده و آن را اقدام قابل توجه، جا می زند!

روزنامه اصلاح طلب «شرق» در حالی به بزک اروپا پرداخته که چندی پیش در اعترافی دیرهنگام نوشته بود: «اعلام تأسیس ساز و کار ویژه در ماه جاری میلادی هم صوری خواهد بود. این ساز و کار قرار است در ماه جاری اعلام شود، اما تا چندین ماه دیگر عملیاتی نخواهد شد. در واقع، کم کاری اروپا در تأمین منافع اقتصادی ایران از برجام در اطمینان آنها از عدم خروج ایران از این توافق ریشه دارد. با گذشت چندماه از بازگشت تحریم‌های آمریکا، انگیزه و عزم اروپایی‌ها، برای مقابله با تحریم‌ها ظاهراً کمتر شده است. چرا که آنها معتقدند ایران از برجام خارج نخواهد شد».