کد خبر 94859
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: با وجود بحران اقتصادی درجهان حدود80 درصد از فرش دستباف تولیدی استان به خارج از كشور صادر شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری، 'رحمان كرمی'روز شنبه افزود: از ابتدای امسال تاكنون 160هزارمتر مربع فرش دستباف در استان تولید شده كه 80 درصد آن به كشورهای عربی حوزه خلیج فارس، آمریكا، چین و برخی كشورهای اروپایی بازار هدف فرش دستبافت استان صادر شده است.

وی،طرحهای فرش بختیاری،گبه، نایینی و یلمه را از مهمترین سبك ها و نقشه های تولید فرش دستبافت چهارمحال و بختیاری برشمرد و افزود: اصالت نقشه، ثبات رنگ و دقت بافت از ویژگی های شاخص فرش های استان است.

به گفته ی كرمی شهركرد، اردل، چالشتر، بخش شوراب و روستاهای فارسان، باباحیدر و چلگرد از مناطق مهم فرش بافی این استان است.

وی بابیان اینكه فرش دستباف چهارمحال و بختیاری از طریق استانهای تهران،اصفهان و آذربایجان غربی و شرقی به خارج صادر می شود، تصریح كرد: این استان با وجود زیرساختها ی لازم برای تخصصی كردن گمرك،بدلیل كمبود نیروی كارشناس ارزیاب فرش،از داشتن گمرك اختصاصی فرش دستباف محروم است.

اكنون در چهارمحال و بختیاری یكصد هزار بافنده برروی 50 هزار دار قالی مشغول كارند و ظرفیت تولید سالانه آنها 400 هزارمتر مربع فرش است.