کارنامه ظریف خالی است، به همین منظور رسانه های اصلاح طلب با جنجال و هیاهو در پی سرپوش گذاشتن بر این کارنامه خالی هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** موسوی: می‌توانیم برای رفاه مردم، اسرائیل را به رسمیت بشناسیم!

«میر محمود موسوی» دیپلمات سابق و برادر یکی از سران فتنه در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:

«کشورها روابط خارجی خود را براساس اصول تعیین می کنند. ممکن است یکی از این اصول آرمان ها و ارزش ها باشد که در جای خود بسیار مهم و محترم است، اما آرمان ها و ارزش ها در تفسیرها و نظریه پردازی های اکثر بزرگان حوزه سیاسی زیرمجموعه منافع ملی قرار می گیرد. آنچه تعیین می کند ایران با دیگران رابطه داشته باشد حتما باید با در نظرگرفتن منافع ملی باشد. بخشی از این منافع ملی، آرمان ها و ارزش هاست. آرمان حمایت از فلسطینی ها یا مخالفت با اسرائیل در طول سالیان گذشته در این چارچوب تعریف می شود. ایجاد غیرمشروع اسرائیل که توسط غرب پا به عرصه وجود گذاشته، زیرمجموعه بحث آرمان ها و ارزش ها قرار می گیرد، اما همه سیاست خارجی را فقط این امر تعیین نمی کند. موضوعات بسیار گسترده دیگری هم وجود دارد؛ به طور مثال هر حکومتی وظیفه دارد از سیاست خارجی در جهت رفاه و آسایش مردم جامعه و پیشرفت و توسعه استفاده کند. در دنیا برخی حکومت ها دومی را اصل می دانند و سعی می کنند آرمان ها را به آن پیوند بزنند. آنچه از سوی برخی کشورها شاهد آن هستیم از این دست است. عمان از رابطه با اسرائیل در کنار آرمانی که شاید ضعیف تر جلوه کند، منافع خود را دنبال می کند؛ منافعی که می خواهد در خدمت کشور باشد».

موسوی در ادامه گفت:

«آنچه در مورد محمد بن سلمان گفته می شود حرکت هایی است که به سمت نوسازی عربستان پیش می برد. در مورد عمان تردید ندارم که آنچه انجام می دهد حتما با فکر، عقلانیت و تحلیل است و ناگهانی نیست».

میر محمود موسوی رویکرد سیاست خارجی عمان در مواجهه با رژیم صهیونیستی را به عنوان رویکردی مبتنی بر عقلانیت و تأمین کننده رفاه و آسایش مردم معرفی کرده است. لازم به ذکر است که «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان- آبان ۹۷- گفته بود: «اسرائیل یک کشور پذیرفته شده در خاورمیانه است»!

گفتنی است «ریچارد هاویت» (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران)-بهمن ۹۵- گفته بود: «توافق هسته‌ای یک نقطه عطف بود، هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق‌بشر حل نشده است... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را از سر بگیریم. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

چندی پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: «بعد از خروج ما از برجام، مشکلات در ایران بالا گرفته است، مردم نمی‌توانند نان بخرند، آنها مجبورند با ما مذاکره کنند»!

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز چندی پیش گفته بود: «اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند. اکنون ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مردمش غذا بخورند، یا نه»!

مقامات آمریکایی بارها مدعی شده اند که ایران باید رفتار خود را تغییر داده و مانند یک کشور نرمال (عادی) رفتار کند یا عواقب سخت آن را بپذیرد. حال سؤالی که در این مورد پیش می‌آید این است که معیار نرمال و غیرنرمال بودن یک کشور چیست و آیا خود آمریکا، کشوری نرمال است؟!

آمریکایی‌ها با گستاخی و وقاحت مردم ایران را تهدید به گرسنگی می‌کنند و می‌گویند اگر می‌خواهید شکمتان سیر باشد باید به خواسته‌های ما تن دهید. حال خواسته های آمریکا چیست؟ کاملا مشخص است. نابودی کامل توان موشکی و دفاعی، نابوی کامل و ابدی توان هسته ای و دیگر مولفه های قدرت ساز علمی، دست کشیدن ایران از مبارزه با تروریسم در منطقه و قطع حمایت از محور مقاومت و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم کودک کش صهیونیستی.

اصلاح طلبان و برخی دولتمردان در طول سالهای اخیر بارها مدعی شدند که اگر مذاکرات هسته ای به سرانجام برسد و توافق حاصل شود، مشکلات کشور رفع خواهد شد. پس از امضای برجام دولتمردان در اظهارات متعدد تاکید کردند که با برجام تمامی تحریم ها به یکباره لغو خواهد شد و مشکل گرانی، رکود، بیکاری، مسکن، ازدواج جوانان و آب خوردن مردم رفع شده و سرمایه خارجی به کشور سرازیر می شود و در اثر سیاست های دولت آنچنان رونقی ایجاد می شود که مردم به یارانه ها نیازی نخواهند داشت.

اما در نهایت از دلار حدود ۳۰۰۰ تومانی در سال ۹۴ رسیدیم به دلار حدود ۱۹۰۰۰ تومانی در سال ۹۷! این یعنی زمانیکه هسته ای داشتیم، دلار حدود ۳۰۰۰ تومان بود و زمانیکه هسته ای رفت، دلار به حدود ۱۹۰۰۰ تومان رسید.

افزایش سرسام آور قیمت خودرو، سکه، لوازم خانگی و اقلام ضروری خانوار را نیز به این فهرست اضافه کنید.

این تجربه ثابت کرد که گره زدن معیشت مردم با مواردی همچون هسته ای، موشکی، حقوق بشر و در نهایت اسرائیل، دوگانه ای دروغین و خسارت آفرین است.

** غرویان: ظریف، بحران اقتصادی ایران را حل کرد!

«محسن غرویان» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

«آقای ظریف یکی از موفق ترین چهره هایی است که توانسته از راه دیپلماسی، بسیاری از بحران های سیاسی و اقتصادی کشور را حل کند. همانطور که برخی تحلیلگران سیاسی هم گفته اند او در بین وزرای امور خارجه بعد از انقلاب اسلامی از لحاظ درک مسائل جهانی و حل مشکلات کم نظیر بوده است».

غرویان در ادامه نوشت:

«به نظر می رسد هجمه کنندگان به ظریف نگاهی به سال ۱۴۰۰ دارند، چون معتقدند احتمال رای آوردن ظریف به عنوان رئیس جمهور آینده بسیار بالاست، پس حمله ها را آغاز کرده اند تا وی را از الان تضعیف کنند».

کارنامه ظریف خالی است. به همین منظور رسانه های اصلاح طلب با جنجال و هیاهو در پی سرپوش گذاشتن بر این کارنامه خالی هستند.

اما این سرپوش گذاشتن در اکثر موارد با گاف همراه است. به نظر شما ظریف بحران اقتصادی ایران را حل کرد؟!

متاسفانه علیرغم سپری شدن بیش از ۵ سال از عمر دولت، همچنان تمامی تخم مرغها در سبد وزارت خارجه است و وزارت خارجه نیز تمامی تخم مرغهای خود را در سبد برجام چیده است.

برجامی که به اذعان مقامات ارشد دولت، مزایای آن از تقریبا هیچ به نزدیک صفر رسیده است.

متاسفانه اصلاح طلبان بدون توجه به مشکلات معیشتی مردم، از الان به انتخابات ۱۴۰۰ چشم دوخته اند و مشغول نامزدبازی هستند!

** ۱۵ ماه گذشت؛ شورای شهر تهران کمی هم کار کند

«احمد حکیمی پور» در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:

«سوال این است که آیا اعضای شورا می‌توانند بر حواشی به‌وجود آمده در این ۱۵ ماه، از زمان آغاز فعالیت تا کنون فائق آیند؟ پاسخ این است که بله می‌توانند. شورا می‌تواند از این حواشی عبور کند به شرط آن‌که از رفتار واکنشی خارج شده و نقش کنشی ایفا کند...کم کردن حاشیه‌ها در شهرداری و شورا و فاصله گرفتن هرچه بیشتر این دو نهاد از فضا و تنش‌های سیاسی موجود در کشور می‌تواند به پیشبرد اهداف و انجام وظایف شورا و شهرداری کمک شایانی داشته باشد... شورا باید از فضای مجازی و حواشی که ارتباطی با شهر تهران و امور شهروندی پایتخت ندارد، دور شده و از فضاسازی‌های کاذب که نتیجه‌ای جز به حاشیه رفتن امور اصلی و کلان شهر ندارد، پرهیز کند. شورا باید صرفا بر مشکلات و مسائل اساسی شهر متمرکز شود».

چندی پیش احمد حکیمی پور گفته بود: «اعضای شورای شهر فاقد تجربه کافی در زمینه مدیریت شهری هستند. به همین دلیل نیز موضوع را ساده فرض کرده‌اند. به همین دلیل نیز زمان زیادی طول کشید تا شرایط مدیریت شهری را درک کنند. هر چند که هنوز هم سوار کار نشده‌اند و نتوانسته‌اند روی برنامه‌ریزی‌ها مسلط شوند. اشتباه اعضای شورای شهر این بود که گمان می‌کردند در یک فضای سیاسی می‌توانند تهران را مدیریت کنند. این در حالی است که مدیریت شهری دارای کارویژه‌های خدماتی، اجتماعی و فرهنگی است و این کارویژه‌ها نباید تحت تأثیر فضای سیاسی قرار بگیرند».

چندی پیش «محمود علیزاده طباطبایی» از اعضای شورای شهر منحله اول گفته بود که لیست امید برای شورای شهر پنجم با خاله بازی بسته شد.