تحریم مراسم افطاری روحانی توسط جمعی از سلبریتی ها، با واکنش تند روزنامه‌های اصلاح‌طلب مواجه شد؛ البته این اولین بار نیست که روزنامه‌های اصلاح‌طلب به سلبریتی های پشیمان حمله می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سلبریتی هایی که افطار روحانی را تحریم کردند، پوپولیست هستند!

تحریم مراسم افطاری روحانی توسط جمعی از سلبریتی ها، با واکنش تند روزنامه‌های اصلاح‌طلب مواجه شد؛ البته این اولین بار نیست که روزنامه‌های اصلاح‌طلب به سلبریتی های پشیمان حمله می‌کنند.

پیش‌ازاین نیز روزنامه‌های اصلاح‌طلب در اقدامی قابل‌تأمل، سلبریتی های پشیمان را «قورباغه»! و «فاقد شعور سیاسی» و «نااهل» نامیده بودند.

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «ضیافت بزرگان؛ رفتن یا ماندن؟ کنشگری مدنی یا پوپولیسم سلبریتی ها» نوشت:

«در دو روز گذشته برخی از هنرمندان همچون پرویز پرستویی، پرستو گلستانی، برزو ارجمند، آناهیتا همتی، شیلا خداداد، ازیار میری، سارا بهرامی، احسان کرمی، مهناز افشار، فاطمه گودرزی، حمیدرضا آذرنگ و فلور نظری با انتشار تصاویری از کارت دعوت ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری در صفحات شخصی خود با هشتگ یکسان «#ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت» به تحریم این مراسم پرداخته‌اند... عده‌ای این اقدام را نشان از غیرت هنرمندان نسبت به دردها و مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور دانسته و آن را یک کنش اجتماعی و اعتراض مدنی مثبت ارزیابی کرده‌اند. عده‌ای دیگر اما با اشاره به حضور این چهره‌ها در سایر مراسمی که هزینه‌های فراوان دارد و البته امکان بیان رودرروی این سخنان در ضیافت افطاری با رئیس‌جمهوری و نیز اشاره به رسوم مشابه در تشریفات ریاست جمهوری و مانند آن در کشورهای مختلف، آن را اقدامی نمادین با فواید خاص خود می‌دانند و معتقدند این اقدام هنرمندان با توجه به مجموع این شرایط، اقدامی پوپولیستی به شمار می‌رود و هیچ نشانی از کنشگری مدنی در خود ندارد...آیا نیامدن به یک مراسم افطار دردی از مردم دوا می‌کند یا قصه دیگری در میان است؟ کما اینکه بخشی از هنرمندان در زمان تصویب برجام در اینستاگرام خود پست‌هایی می‌گذاشتند یا در مراسم‌هایی شرکت می‌کردند که بیشتر جنبه دیده شدن داشت تا بیان یک تفکر».

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی مشابه با عنوان «هنرمندان از پوپولیست فاصله بگیرند» نوشت:

«نمی‌آییم. این پاسخ خانم‌ها و آقایان سلبریتی پشیمان به دعوت رییس‌جمهور برای شرکت در ضیافت افطاری است. فضای مجازی را پله کرده و قصد دارند که بر بلندای آن صدای نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی مردم را فریاد کنند. از همین رو می‌گویند که # ما_به_افطاری_ رییس‌جمهور_ نخواهیم_ رفت اما نمی‌گویند که با این نرفتن چه گام موثری در جهت رفع مشکلات مردم برداشته می‌شود. می‌خواهند پیام نارضایتی مردم را به گوش دولت برسانند اما نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که پژواک این صدا گوش همین مردم را کر می‌کند...هنرمندان فارغ از ضعف یا قدرت در عرصه هنری و اینکه آیا برای انجام رسالت اجتماعی خود توانمند هستند یا خیر، در بین مردم از محبوبیت برخوردارند. جامعه نیز ذهنیت‌هایی دارد و توصیه من این است که هنرمندان سوار این ذهنیت جامعه نشوند بلکه خود آن را هدایت کنند. از این پوپولیسم هنری که به سوی آن می‌روند، فاصله بگیرند... جامعه هنری باید از پوپولیسم فاصله بگیرد و به طرف ارتباط فکورتر، اندیشمندانه‌تر و سازمان یافته‌تر برود...باید از آنها پرسید که چرا چند سال قبل آنقدر برای آقای روحانی هورا کشیدید؟ این چه نوع پایداری است؟ کنش سیاسی نیاز به پایداری دارد».

گفتنی است تعدادی از هنرمندان که در دوران انتخابات ریاست جمهوری با شعار «با روحانی تا ۱۴۰۰» در فضای مجازی خودنمایی می‌کردند، به فاصله کوتاهی از انتخاب خود اعلام پشیمانی کردند.

واکنش‌های توهین آمیز روزنامه‌های اصلاح‌طلب به سلبریتی های پشیمان در حالی است که این روزنامه‌ها در روزهای تبلیغات ریاست جمهوری ۹۶ به بازتاب گسترده اظهارات هنرمندان در میتینگ‌های انتخاباتی روحانی می‌پرداختند.

انگار همین دیروز بود که همین روزنامه‌ها از جور کردن سلبریتی‌ها توسط صالحی‌امیری ذوق می‌کردند. «سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم، پای صندوق رأی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در گفت‌وگویی در لحنی کنایه‌آمیز به جناح رقیب گفت: «من به کاندیدای عزیز رقیب پیام می‌دهم اگر نیاز به هنرمندان داشتی به من پیغام می‌دادی من برایت می‌فرستادم!». اظهارات صالحی امیری موجی از انتقاد را میان هنرمندان برانگیخت.

یکی از کارشناسان مسائل سیاسی در روزهای گذشته با اشاره به نارضایتی‌ها از دولت روحانی نوشت: «مهم‌ترین رهاورد و درس‌آموزی انتخابات ۹۶ برای آحاد مردم، این بود که انتخابات صرفاً یک کنش هیجانی نیست و مردم پس از انتخابات، مسئول تبعات خوب و بد انتخاب خود هستند. انتخابات نشان داد که بیش از همیشه به عقلانیت در رأی دادن نیاز داریم و باید با آگاهی، امانت را به اهلش سپرد؛ نه به...»

** وزرای دولت روحانی بر امور جاری مسلط نیستند

روزنامه آرمان در مصاحبه با «سیدحمیدحسینی» کارشناس اقتصادی حامی دولت نوشت:

«دولت از دو جانب دچار مشکل است. یکی فقدان بستر مناسب برای تصمیم‌گیری‌های کارشناسانه و دیگری ناکارآمدی در نظام تصمیم‌گیری است. در خصوص مشکل تصمیم‌گیری می‌توان گفت متاسفانه مسئولان اجرایی کشور آنقدر گرفتار معضلات شده‌اند و خود را درگیر جلسات می‌کنند که فرصتی برای بررسی و تجزیه و تحلیل بسیاری از مسائل باقی نمی‌ماند. از صبح نخستین جلسه را آغاز می‌کنند و زمان اتمام آن جلسه مقارن با گذشت مدت زمانی از جلسه بعدی است. بر این اساس به محض خروج از جلسه نخست به جلسه بعدی می‌روند. جلسه پشت جلسه و شورا و نشست و کمیسیون و جلسات معاونت‌ها و همچنین جلسه مجلس و... زمان زیادی را که می‌تواند صرف برنامه‌ریزی کارشناسانه شود مضمحل می‌کند. لذا وزرا خیلی بر امور جاری مسلط نیستند وعمده وقت آنها صرف مسائلی می‌شود که به اعتقاد من ضرورتی هم ندارند... وقتی این جلسات به طور پیوسته انجام می‌شود علاوه بر اینکه کارآمدی خود را از دست می‌دهد نوعی روزمرگی در بطن آن جاری شده و جنبه تشریفات آن بر سایر جنبه‌ها غالب می‌شود».

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «دولت نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد».

در روزهای گذشته «عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته بود: «گلایه‌های روحانی از وزرای خود پذیرفته نیست. یک سال از عمر دولت دوازدهم گذشت و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است... حتماً بهتر بود آقای روحانی این دسته از مدیران را در دولت دوازدهم با خود همراه نمی‌کردند. خیلی از شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی که پشتوانه آقای روحانی بودند، در ملاقات‌ها و نامه‌نگاری‌ها به ایشان این موضوع را یادآور شدند اما آقای روحانی توجهی نکرد... آقای روحانی باید دست به عمل بزند. یک سال از عمر دولت گذشت و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. آقای روحانی باید این تغییر را عملی بکند و امیدواریم که این بار این اتفاق رخ دهد.»

متاسفانه دولت همچنان تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته و رویکرد خسارت آفرین «حفظ برجام به هر قیمت» هنوز ادامه دارد. این رویکرد موجب شده است تا اقتصاد کشور در حالت تعلیق قرار بگیرد و نارضایتی عمومی را در پی داشته باشد.

** اروپا شریک مطمئنی برای ایران است، نمونه‌اش توتال!

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «اعتماد کنیم، اروپا شریک تجاری مطمئنی می‌شود».

متاسفانه اصلاح‌طلبان غائب همیشگی کلاس تاریخ هستند. این طیف به هیچ عنوان به تجربه توافق سعدآباد و تجربه پرهزینه توافق برجام توجهی نکرده و تاکید دارند که باید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم!

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات جداگانه تاکید کرده‌اند که به ایران درخصوص اجرای تعهدات برجامی خود تضمین نمی‌دهیم و با آمریکا درخصوص مقابله با توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اشتراک نظر داریم.

این روزنامه اصلاح‌طلب مدعی شده است که اروپا شریک مطمئنی است. این در حالی است که تنها در یک نمونه در روزهای گذشته شرکت فرانسوی توتال برای دومین بار در دو دهه اخیر وزارت نفت ایران را سرکار گذاشت و رسماً اعلام کرد درصورتی‌که آمریکا اجازه ندهد، فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند.

لازم به ذکر است که توتال سال ۸۷ نیز ایران را ترک کرد و دقیقاً عملی مشابه سال ۹۷ انجام داد.

برچسب‌ها