کد خبر 857818
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

رئیس کمیته شناسایی قارچ های سمی که تمام نمونه قارچ‌های مصرفی مربوط به بیماران مسموم شده را بررسی کرده می گوید: 3نوع قارچ سمی که مردم از دل طبیعت جمع آوری و مصرف کرده‌اند عامل مرگ ومیر بوده اند.

به گزارش مشرق، دکتر محمد رضا آصف دکترای قارچ شناسی و مسئول کمیته شناسایی قارچ های عامل مسمویت و مرگ میر هموطنانمان می‌گوید که از ۲۵ روز گذشته تمام نمونه‌های ارسالی از استان‌های غربی که مواردی از مسمومیت با قارچ و یا مرگ و میر در آنها گزارش را یک به یک در محیط آزمایشگاهی بررسی کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده که سه نوع قارچ سمی عامل این مسمومیت‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید:

عامل مسمومیت‌های قارچی اخیر پیدا شد

او بر این نکته تاکید می‌کند که باید در مکان‌های رشد اینگونه قارچ ها تابلوی هشدار نصب شود و مردم مطلقا از محیط طبیعی  قارچ‌ جمع آوری و مصرف نکنند.

 این سه نوع قارچ با نام‌های علمی lepiota brunneoincarnata ، hypholoma fascicualre و coprinopsis atramentaria شناخته می‌شوند.

او بر این نکته تاکید دارد که زمان طلایی درمان مسمومیت با قارچ سمی تنها ۶ تا ۸ ساعت است، اما متاسفانه علایم اولیه شبیه مسمومیت عادی است که برخی کادرهای درمانی به دلیل عدم آگاهی تنها به تجویز او آر اس و سرم بسنده می‌کنند. غافل از اینکه در این زمان کبد منهدم شده و نیاز به پیوند کبدی و به کما رفتن و در نهایت مرگ بیمار می‌شود.

این دکترای قارچ شناسی بر این نکته تاکید کرد که مردم نگرانی بابت سلامت قارچ های دکمه ای پرورشی و بسته بندی نداشته باشند.

منبع: فارس