یک فروند هواپیمای متعلق به شرکت آسمان ساعت ۸ امروز پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج با 66 مسافر و خدمه در سمیرم استان اصفهان سقوط کرده است.

به گزارش مشرق، ساعت ۸ صبح امروز یک فروند هواپیمای مسیر تهران ـ یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان پس از پرواز از مهرآباد به سمت یاسوج از رادار خارج شده است.

مدیرکل روابط عمومی آسمان در این باره گفت: فعلا آخرین اخبار این است که این هواپیما از رادار خارج شده است و در حال پیگیری موضوع هستیم.

مدیرعامل جمعیت حلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه واقعاً شرایط مشخص نیست و نمی‌دانیم که هواپیما در کدام منطقه دقیقاً سقوط کرده است، گفت: نزدیک به 60 نفر از تیم‌های عملیاتی در قالب‌های مختلف در منطقه حضور دارند و ‌امیدواریم فردا با بهتر شدن شرایط بالگردها به منطقه پادنا اعزام شوند.

اعلام سه روز عزای عمومی در پی سانحه سقوط هواپیما

در پی سانحه سقوط هواپیمای تهران به یاسوج در ارتفاعات دنا، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه و علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از فردا دوشنبه به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حداکثر دید افقی در منطقه احتمالی سقوط هواپیمای مسافربری تهران یاسوج حدود 200 متر است، گفت: این مسئله عملیات جست و جو لاشه هواپیما را با مشکل روبه‌رو کرده است لذا ‌از خانواده جانباختگان هواپیمای آسمان می‌خواهیم به سبب محدود بودن راه‌های دسترسی به این منطقه مراجعه نکنند.

بیشتر بخوانید:

مسافری که از پرواز مرگبار آسمان جان سالم به‌در برد

برخی مدیران کهگیلویه و بویراحمد از جمله جعفر گوهرگانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی، امان الله جهانبین مدیرعامل جمعیت هلال احمر، سید محمدتقی علوی مدیرکل ورزش و جوانان، جلال پوران فرد رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی و برخی دیگر از مسئولان شهرستانی در بخشداری دنا کوه شهرستان سمیرم مستقر شدند.

عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با هدف تسریع در روند اجرایی عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای سقوط کرده تهران ـ یاسوج مثلثی را مشخص کرده‌ایم که فردا در صورت مساعد بودن وضعیت جوی این عملیات آغاز می‌شود.

آمادگی کوهنوردان و بالگردها برای آغاز عملیات جستجو با روشن شدن هوا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کوهنوردان و بالگردها آماده هستند که از فردا صبح با روشن شدن هوا عملیات جستجو را آغاز کنند. در بخشداری دنا کوه جلسه مدیریت بحران تشکیل شده و آخرین وضعیت در حال بررسی است، مناطق مختلف بازدید شده و جستجو در مناطقی از جمله کهنگان، امیرآباد، نورآباد و ذبیح‌آباد انجام گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس از آماده باش کامل تیم‌های امداد و نجات کوهستان این جمعیت به منظور اعزام به منطقه سقوط هواپیما در سمیرم خبر داد و اظهار داشت: با توجه به مجاورت استان فارس به منطقه رویداد حادثه، 2 تیم 5 نفره عملیاتی همراه با دو خودرو نجات از شهرستان‌های اقلید و سپیدان فارس به منطقه حادثه دیده اعزام شدند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان به اعزام تیم‌های" دی وی آی" تشخیص هویت پلیس آگاهی استان اصفهان برای شناسایی و هویت جانباختگان حادثه به سمیرم اشاره کرد و گفت: از مردم تقاضا داریم به منظور سرعت و سهولت در انجام کار، همکاری لازم را با نیروهای امدادی و انتظامی داشته باشند و از تجمع و حضور بی مورد در منطقه خودداری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: 2 تیم روان‌شناسی برای اعزام به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج پیش‌بینی شده تا در صورت دستور ستاد مدیریت بحران استان به منطقه بروند.

تصویری از خلبان باتجربه پرواز امروز کاپیتان فولاد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی فردا دو بالگرد امدادی این دانشگاه به محل احتمالی سقوز هواپیمای تهران ـ یاسوج اعزام می‌شوند.

پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از خانواده‌های مسافران سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران یاسوج خواسته در اسرع وقت  برای آغاز اقدامات تشخیصی و بررسی ژنتیکی با شماره تماس 09368740215 روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی این استان تماس حاصل کنند.

در حالی که تاکنون تلاش‌ها برای یافتن اثری از هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج نتیجه نداشته  یک منبع آگاه مستقر در سمیرم  گفت: با دریافت 2 نقطه روبه‌روی هم از طریق امواج جی.پی.اس، در حال حاضر 2 گروه برای جستجو در این دو منطقه اعزام شدند؛ در این میان برخی عنوان می‌کنند که احتمال عدم برخورد هواپیما با کوه و فرود آمدن در منطقه‌ای برفگیر نیز وجود دارد.

سرهنگ جواد فصیحی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سمیرم اظهار داشت: از صبح و همان لحظه اولیه انتشار خبر سقوط هواپیما طبق فراخوانی که انجام شد 3 گردان از اکیپ‌های امدادی سپاه و بسیج به منطقه اعزام شدند و کل منطقه در بخش دامنه کوه را بررسی کردند ولی به علت شرایط بد جوی و مه‌آلود بودن هوا امکان دسترسی به ارتفاعات فراهم نشد , تمام برنامه‌ریزی‌ها طوری انجام شده ‌که ان‌شاءالله فردا صبح و با بهبود شرایط جوی اکیپ‌ها برای شناسایی لاشه هواپیما به سمت ارتفاعات حرکت کنند و محدوده‌ها نیز برای هر اکیپ مشخص است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هوا رو به تاریکی رفته و بسیار سرد است و باران و برف کار جستجو را بسیار سخت کرده است و با توجه به شرایط آب و هوایی که وجود دارد ‌دوباره از فردا کار امدادونجات آغاز شود.حتی اگر فردا شرایط جوی بهتر شود بالگردها به پرواز در می‌آیند تا بتوانند در منطقه کار جست‌وجو را آغاز کنند و لاشه هواپیما را پیدا کنند.

عملیات جستجوی هواپیمای حادثه دیده به صبح فردا موکول شد

نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون ستاد مدیریت بحران در منطقه پادنای علیا تشکیل شده است و حدود 1000 نیروی امدادی در نزدیکی های محل حادثه حضور دارند.

به دلیل مه شد و وضعیت نامساعد جوی، تیم های امدادی نمی‌توانند امشب کاری از پیش ببرند.

هنوز محل سقوط هواپیما با توجه به کوهستانی بودن منطقه و نواحی صعب‌العبور مشخص نشده است و تیم‌های امدادی با توجه به اینکه منطقه دنا مرکز حیات‌وحش است باید احتیاط‌های لازم را مدنظر قرار دهند و خطرات احتمالی را بسنجند.

مه‌گرفتگی در سمیرم و دنا

مسئول پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان ضمن تشریح آخرین وضعیت آب و هوایی مناطق احتمالی سقوط هواپیما در سمیرم گفت: از اوایل امشب با پدیده مه‌گرفتگی در سمیرم و دنا مواجه خواهیم شد.

حسن خدابخش اظهار داشت: همچنین در بعضی مناطق کولاک وجود دارد که مشکلات عدیده‌ای را در راه امدادرسانی به سانحه هواپیمایی به وجود خواهد آورد.

گروه‌های امدادگر در منطقه سقوط هواپیما
گروه‌های امدادگر در منطقه سقوط هواپیما

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: تاکنون 2 مرتبه به منطقه، هلیکوپتر اعزام شده اما نتوانستند جلو بروند و به عقب برگشتند و اکنون در منطقه حضور دارند تا در صورت بهبود وضعیت جوی مجدداً پرواز کنند.

فردین میرزایی عضو شورای اسلامی روستا بیده با بیان اینکه اگر هوا خوب بود هواپیما در نیمی از روز پیدا می‌شد اما به دلیل وضعیت نامناسب جوی امکان جستجوی سریع برای یافتن لاشه هواپیما وجود ندارد،می‌گوید: باد شدید، برف و باران و مه آلودگی، اجازه ورود به کوه را نمی‌دهد، گروه‌های محلی در حال کمک به امدادگران هستند اما تا الان هیچ سرنخی پیدا نشده است.

براساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده اکنون در ارتفاعات پادنا و محل احتمالی سقوط هواپیما حضور دارد، شرایط جوی بسیار نامساعد بودهو بارش برف در آن مکان به صورت نم نم آغاز شده ‌و هرچه ارتفاع بالاتر رفته، برف سنگین‌تر شده و کولاک و برف سنگین در پیش است.

مکانی که هواپیما با کوه برخورد کرده بالای 3 هزار متر ارتفاع دارد که با این شرایط جوی دسترسی به آن مکان غیرممکن خواهد بود و کار را بسیار سخت می‌کند اما نیروهای امداد و نجات و کوهنوردی در منطقه حضور دارند و با وسایل مجهز به منطقه اعزام شدند

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به کولاک، برف، کاهش دید، مه‌آلودگی و صعب‌العبور بودن منطقه دسترسی به محل دشوار است، گفت: بیش از 70 نفر کوهنورد متخصص و 380 نفر از عوامل متخصص امدادی به منطقه اعزام شدند

جلال پوران‌فرد رئیس اورژانس کهگلویه و بویراحمد گفت: امکان عملیات جست‌وجو دیگر وجود ندارد، هنوز محل دقیق سقوط هواپیما مشخص نیست و تمامی محل‌های اعلام شده در حد شایعه بوده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به حوادث هواپیماهای ATR در جهان/ آیا هواپیمای تهران-یاسوج از رده‎‌خارج بود؟ +عکس

وی گفت: به‌دلیل بارش شدید برف و وقوع بوران، امکان حضور در ارتفاعات وجود ندارد و باید منتظر بمانیم در صورتی که فردا هوا مساعد شد با کمک بالگرد امدادی عملیات جست‌وجو را آغاز کنیم.

عملیات جستجو در منطقه پادنا و اطراف روستای کهنگان در پادنا علیا ادامه دارد. 30 تیم جستجو در این عملیات حضور دارند که با توجه شرایط جوی آب و هوایی ازجمله کولاک و برف این عملیات به‌ دشواری انجام می‌شود. تا کنون هیچ اطلاعی از محل سقوط هواپیما در دست نیست، منطقه بیژن تا آخرین نقطه و تا کوه بروکلی جستجو شده در دامنه‌ها اثری از لاشه هواپیما پیدا نشده ‌و احتمال سقوط در ارتفاعات قوت گرفته است.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به نمایندگی از استاندار اصفهان به منطقه پادنا رفت. شیشه‌فروش خبر از برگزاری جلسه هماهنگی و امداد نجات را امشب در این منطقه خبر داد و اعلام کرد پس از برپایی این جلسه اطلاعات در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

تلاش‌های تیم‌های جستجو برای یافتن اثری از هواپیما بی‌نتیجه مانده است

 با توجه به وضعیت نامساعد جوی تاکنون تلاش‌های تیم‌های جستجو برای یافتن اثری از هواپیما بی‌نتیجه مانده است اما تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با حضور اعضای کمیسیون عمران و کمیته حمل و نقل کمیسیون جلسه‌ای در سازمان هواپیمایی تشکیل و در زمینه حادثه سقوط هواپیمایی امروز ابعاد مختلف آن بررسی شد.

وی افزود: از لحظه حرکت هواپیما تا زمانی که ناپدید شده تمامی مکالمات با خلبان بررسی شد و در نهایت هیچ گونه مکالمه غیرعادی مشاهده نشد و تمامی این مکالمات عادی بوده که در یک لحظه این ارتباط قطع شده و هواپیما از رادار مشاهده نمی‌شود.

مدیرکل روابط عمومی ارتش در اصفهان نیز با بیان اینکه در حال حاضر هیچ بالگردی به منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده اعزام نشده است، گفت: تیم‌های اورژانس 22 که از شهرضا مستقر و به منطقه پادنا نزدیک‌تر هستند اعزام شدند و کمک‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند.

سرگرد یاری اضافه کرد: در صورتی که فرمانداری و یا استانداری نیاز به کمک‌رسانی داشته باشند ارتش اصفهان در تمامی زمینه‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه هواپیمای آسمان که دچار سانحه شده حدود ۶۰ مسافر داشته است، گفت: این هواپیما در محدوده سمیرم سقوط کرده است و تمام نیروهای اورژانس به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

پیرحسین کولیوند  در ارتباط با جزئیات سقوط هواپیمای آسمان اظهار داشت: این حادثه مربوط به هواپیمایی تهران ـ یاسوج بوده که از صبح امروز از رادار خارج شده و در منطقه سمیرم سقوط کرده است.

وی افزود:این پرواز ۵۰ تا ۶۰ مسافر داشته و هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد: در حال حاضر یک فروند بالگرد اورژانس به منطقه اعزام شده است، گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می‌شود.

جستجوی نیروهای امدادی برای پیدا کردن اثری از هواپیما

بروجردی: هواپیمای یاسوج بر اساس مشاهدات مردمی سقوط کرده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و شش خدمه صبح امروز از رادار خارج شده و مشاهدات مردمی نشان دهنده وقوع سانحه هوایی است.

خبرهایی مبنی بر سقوط این هواپیما دریافت کرده‌ایم و منتظر تایید آن از سوی مراجع رسمی هستیم.

محل سقوط هواپیما

اعزام تیم‌های هلال‌احمر به محل سقوط هواپیمای آسمان

معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان گفت: تیم پادنا، شهرضا و دهاقان به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعزام شدند.

هواپیمایی آسمان سقوط هواپیما را تایید کرد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی سقوط هواپیمای ATR آسمان در حوالی منطقه سمیرم را تأیید کرد.

مقصود اسعدی‌سامانی اظهار داشت: متأسفانه هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران ـ یاسوج پس از خروج از رادار در حوالی منطقه سمیرم استان اصفهان سقوط کرده است.

وی افزود:‌ از تعداد جانباختگان احتمالی این حادثه فعلا خبری در دسترس نیست و مسئولان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان پیگیر موضوع هستند.

تصویری از کاپیتان ای تی آر

هواپیمای آسمان با کوه دنا برخورد کرده است

یک مقام مسئول در شرکت آسمان گفت:هواپیمای این شرکت به کوه دنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود.

تیم‌های جست‌وجو به محل حادثه اعزام خواهند شد.

 ۶۶ مسافر و خدمه هواپیمای تهران- یاسوج جان باختند

طباطبایی مدیر روابط عمومی هواپیمایی آسمان گفت: هواپیمای ای تی ار ساعت ۸ صبح امروز از فرودگاه مهراباد تیک‌اف کرد و حدود ۵۰ دقیقه بعد به دلیل شرایط جوی به کوه دنا برخورد کرد.

متاسفانه تمام مسافران و خدمه این پرواز کشته شدند.

جمع شدن تعدادی از خانواده های مسافران هواپیمای تهران یاسوج  در فرودگاه یاسوج

این هواپیما حامل ۶۰ مسافر، ۲ مهماندار، ۲ نفر امنیت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان بوده است.

اسامی سرنشینان هواپیما را در اینجا ببینید.

شهدای امنیت پرواز 3704 آسمان

اطلاعاتی از هواپیمای سقوط‌کرده آسمان:

ای‌تی‌آر ۷۲ هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود.

ای‌تی‌آر ۷۲ نوع تکامل‌یافته‌ ای‌تی‌آر ۴۲۲ است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد. 

مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما تاکنون طراحی شدند و تا ۷۸ نفر گنجایش دارند.

هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج ۱۹ سال سن داشته است.

کریمی معاون هلال احمر استان اصفهان:

تیم‌های ارزیاب امداد و نحات کوهستان به محل کهندان و بیده اعزام شدند، متاسفانه این منطقه تایید نشد.

بالگردهای اعزامی از اصفهان و شیراز به دلیل شرایط جوی نتوانستند کمک کنند.

پیش‌بینی می‌شود این هواپیما در ارتفاعات سقوط کرده است.

از محل حضور نیروها تا کوه پادنا، شاید حدود دو ساعت زمان ببرد تا محل سقوط را کشف کنیم.

آخرین عکس علیرضا جامعی، یکی از مسافران پرواز سانحه دیده تهران-یاسوج هواپیمایی آسمان

احتمال زنده بودن مسافران آی‌تی‌آر

یک مقام مسئول در صنعت هوانوردی اعلام کرد دو فروند هلی کوپتر برای گشت زنی در منطقه سمیرم آماده است ولی به دلیل مشخص نبودن محل دقیق سقوط هواپیما و نیز وسعت منطقه، امکان گشت زنی هوایی وجود ندارد.

با توجه به اینکه خلبان این هواپیما باتجربه بوده و نیز منطقه فرود اضطراری دشت مانند بوده است، احتمال فرود اضطراری آن در حوالی کاشان و نیز زنده ماندن تعدادی از سرنشینان آن وجود دارد.

پیگیری قضایی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج/بررسی احتمال نقص فنی

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت: به عنوان مدعی العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف بار سقوط هواپیما را پیگیری می کنیم.

مهرداد کرمی دادستان یاسوج با تسلیت به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری از تشکیل شورای تامین و ستاد بحران استان کهکیلویه و بویر احمد خبر داد و گفت:هماهنگی های لازم جهت انجام اقدامات اولیه انجام و نیابت قضایی به مقامات قضایی شهرستان سمیرم داده شده است.

سه استاد جانباخته در حادثه سقوط هواپیما

رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد:

جلال پوران‌فر رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هنوز لاشه هواپیما یا پیکر اجساد یافت نشده است، افزود: دقایقی پیش ستاد بحران شهرستان سمیرم در روستای "بیده" به‌منظور تقسیم کار جهت عملیات جست‌وجو برگزار شد و به‌زودی عملیات جست‌وجو آغاز می‌شود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: هنوز محل دقیق حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج مشخص نیست

عزیز فیلی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هنوز محل دقیق حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج مشخص نشده، گفت: به‌علت سخت‌گذر بودن مسیر، مه و کولاک شدید و بارش برف، بالگردهای اعزام شده به منطقه قادر به شناسایی دقیق و فرود در محل حادثه نیستند.

موبایل یکی از مسافران هواپیما پرواز تهران- یاسوج روشن است

رییس مرکز مدیریت حوادث  کهگیلویه و بویراحمد گفت: از طریق جی‌پی‌اس محل تقریبی سقوط هواپیما مشخص شده است. ولی هنوز چیزی از لاشه هواپیما یا پیکر مسافران پیدا نکرده‌ایم.

از طریق موبایل یکی از مسافران که روشن بوده و ردیابی شده محل سقوط هواپیما مشخص شده و از طریق جی‌پی‌اس در حال یافتن محل حدودی سقوط هواپیما هستیم.

برچسب‌ها