کد خبر 790191
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

منطقه تی 2 به دو دلیل جغرافیایی (نزدیکی به مرزهای عراق و قرار گرفتن در نقطه ثقل بادیه حمص و دیرالزور) و انرژی (عبور خط لوله نفت) دارای اهمیت استراتژیک فراوانی می باشد.

به گزارش مشرق، منطقه تی 2 در حاشیه شرقی استان حمص سوریه و نزدیک بادیه جنوبی استان دیرالزور این کشور قرار دارد. فاصله این منطقه از شهرهای تدمرو آلبوکمال 70 کیلومتر می باشد. منطقه تی 2 به دو دلیل جغرافیایی (نزدیکی به مرزهای عراق و قرار گرفتن در نقطه ثقل بادیه حمص و دیرالزور) و انرژی (عبور خط لوله نفت) دارای اهمیت استراتژیک فراوانی می باشد.

داعش طی سالهای گذشته اقدام به استقرار گسترده پایگاه ها و استحکامات نظامی در منطقه تی 2 کرده بود. این اقدام به آنها اجازه تحرک نظامی گسترده در بادیه استانهای دیرالزور و حمص و همچنین سرقت نفت چاه ها و لوله نفتی عبور کرده از آن را اعطا می کرد.

لازم به ذکر است که این لوله نفتی به قطر 48 اینچ نفت استحصال شده در محوطه تی 1 (واقع در بخش بادیه جنوب غربی استان الانبار عراق) را به محوطه های تی 2 و تی 3 و تی 4 و تی 5 و در نهایت بندر طرطوس سوریه مستقر در حاشیه دریای مدیترانه منتقل می کند. همچنین خط لوله فرعی منشعب از محوطه تی 2 اقدام به انتقال نفت از چا های نفتی العمر واقع در شمال شهر دیرالزور به خط لوله 48 اینچی مادر و انتقال آن به طرطوس برای صادرات به بازارهای جهانی می کرده است.

منبع: اعلام الحربی