ماجرای احداث سد گتوند، یکی دیگر از مصادیق خلاف‌گویی و سیاسی‌کاری اصلاح‌طلبان است. این دروغگویی در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه برملا شد.

 سرویس اقتصاد مشرق - در طول سال‌های اخیر، اصلاح‌طلبان هجمه عجیبی به دولت قبل وارد می‌آوردند و مدعی بودند دولت احمدی‌نژاد در جانمایی سد گتوند، اشتباه کرده است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجود گنبدها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری سد است که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و ممکن است منجر به شوری بیش از حد آب در پایین‌دست این سد شوند.

در سالیان گذشته، رسانه‌های اصلاح‌طلب، پر بود از مطالبی در انتقاد از سوءمدیریت دولت‌های نهم و دهم در احداث اشتباه سد گتوند. آنها سد گتوند را که بلندترین سد کشور است، در حد یک فاجعه ملی نمایش می‌دادند و دولت قبل را مقصر اصلی آن معرفی می‌کردند.

اما در چند روز اخیر و در جریان معرفی حبیب‌الله بیطرف، وزیر نیروی دولت اصلاحات به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم، ناگهان اصلاح‌طلبان دنده معکوس زدند و حقایق سد گتوند را برملا کردند.

این بار اصلاح‌طلبان برای اولین بار فاش ساختند که جانمایی اشتباه سد گتوند در دولت اصلاحات صورت گرفته بود و ربطی به دولت‌های نهم و دهم نداشته است.

در جریان رای اعتماد به وزرا، نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس اعتراف کردند که جانمایی اشتباه سد گتوند در دوره وزارت نیروی بیطرف در دولت اصلاحات رخ داد. البته آنها خواستار چشم‌پوشی نمایندگان مجلس از این اشتباه بیطرف شدند.

به عنوان نمونه، امیری خامکانی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در دفاع از بیطرف در مجلس گفت:

اگر سدهای منطقه خوزستان نبود قطعا سیل‌های بیشتری تاکنون مردم این استان را آزار می‌داد البته ممکن است در جریان احداث برخی از سدها مانند گتوند کارشناسان یا مسئولان اشتباه کرده باشند و این بحث باید کارشناسی شود اما نمی توان با کل سدسازی کشور در آن مقطع زمانی مخالفت کرد.

مختار نماینده مستقل مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی هم در جلسه رای اعتماد بیان کرد:

فاجعه سد گتوند را بر گردن رئیس جمهور قبلی انداخته ایم و معتقدیم رئیس جمهور قبلی آن را زود افتتاح کرده و این پروژه به درستی اجرا نشده است البته در کار اشتباه رئیس جمهور قبلی شکی نیست اما احداث سد از لحاظ فرآیندی فقط جانمایی آن مشکل دارد.

پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت:

سد گتوند در استان خوزستان به عنوان شاهکار وزارت آقای بیطرف تبدیل به بزرگترین کارخانه آب نمک جهان شده است به طوری که دشت بزرگ خوزستان را برای همیشه به نابودی کشانده است. این‌ها از مسائل کوچک مدیریت مخرب وزارت آقای بیطرف است. آزموده را آزمودن خطاست.

خود بیطرف نیز در جلسه‌ای با اعضای فراکسیون امید مجلس به نقش دولت‌های سازندگی و اصلاحات در جانمایی اشتباه گتوند اشاره کرده و گفته بود:

در سال 75 کلنگ احداث سد گتوند زده شد و در دولت های هفتم وهشتم یکی از طرح های اجرایی وزارت نیرو بود اما به دلیل محدودیت منابع این طرح در مقایسه با سد کارون 3، کرخه، شهید عباس پور و مسجد سلیمان در اولویت طرح های بزرگ آبی کشور برای تأمین اعتبار قرار نگرفت لذا در دوره 8 ساله ریاست جمهوری آقای خاتمی این طرح به صورت کمرنگ اجرایی شد.

با وقایع رخ‌داده و مواضع نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد، مشخص شد که اگر اشکال سد گتوند،‌ جانمایی اشتباه آن بوده، دولت‌های سازندگی و اصلاحات مقصر این جانمایی اشتباه هستند  و تمام هجمه‌ای که در این سال‌ها به دولت‌های نهم و دهم وارد آمده، منصفانه نبوده است.

بنابراین، رسانه‌های اصلاح‌طلب خوب بود اینطور تیتر می‌زدند:‌ اگر خاتمی سد گتوند را 15 کیلومتر بالاتر ساخته بود....

برچسب‌ها