کد خبر 748550
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

سروان جندقی با توضیح درباره تیم فعلی این مرکز بازی‌سازی می‌گوید: «در حال حاضر یک تیم 10 نفره داریم و همزمان روی سه پروژه کار می‌کنیم. بچه‌ها هر یک در تخصص خودشان از خوب‌های این حرفه و این صنعت هستند.

به گزارش مشرق به نقل از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی چند سالی است که با اتکا بر نیروی جوان سربازی که در اختیار دارد به تولید بازی‌های رایانه‌ای مشغول است. این مرکز که تاکنون بیشتر با بازی‌های «شکارچی» و «صاعقه» شناخته می‌شود، در ادامه فعالیت‌های خود به عنوان تنها مرکز شکل گرفته در دل یک ارگان نظامی به دنبال گسترش برنامه‌های خود و ساخت بازی‌های بزرگ‌تر است.

«سروان حمید جندقی» که مؤسس این مرکز بازی‌سازی در نیروی هوایی ارتش محسوب می‌شود، در مورد چالش‌های پشت سرگذاشته و پیش روی این مرکز می‌گوید: «پیدا کردن نیروی انسانی متخصص و کاربلد مهم‌ترین چالش پیش روی ما بود. مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش برای فائق آمدن بر این چالش ابتدا به شناسایی نیروهای متخصص از میان سربازان و نیروهای در اختیار خود اقدام کرده بود.
در حال حاضر اما این مرکز به شناسایی نیروها قبل از جذب آن‌ها می‌پردازد و با برنامه‌ریزی انجام شده، افراد مستعد در زمینه‌های مختلف مورد نیاز از جمله برنامه‌نویسی، طراحی، آهنگ‌سازی و غیره به عنوان سرباز به این مرکز ملحق می‌شوند.»


 سروان جندقی با توضیح درباره تیم فعلی این مرکز بازی‌سازی می‌گوید: «در حال حاضر یک تیم 10 نفره داریم و همزمان روی سه پروژه کار می‌کنیم. بچه‌ها هر یک در تخصص خودشان از خوب‌های این حرفه و این صنعت هستند و تجربه‌های خوبی در بازی‌سازی دارند...کار ما امروز به این صورت است که هر یک از بچه‌ها که خدمتشان تمام می‌شود (و کسر می‌شوند از خدمت حذف می‌شوند) ما نفر بعدی را در همان تخصص جایگزین می‌کنیم.
 یعنی تیم امروز به شکلی بسته شده که مشخص است چند نفر باید در تیم باشند. تعداد بچه‌های فنی کار، برنامه‌نویس، آرتیست، آهنگساز و طراح مشخص است و در صورت کسر هر جایگاه از خدمت، نفر بعدی با همان شرایط و تخصص به تیم اضافه می‌شود.»

اکتفا به بازی‌های موبایلی
این مرکز بازی‌سازی تاکنون به دلیل شرایط خاصی که داشته، تنها به ساخت بازی‌های موبایلی (اندروید) اهتمام ورزیده و در روندی منطقی از شروع پروژه‌های بلندمدت و بزرگ پرهیز داشته است. با توجه به دیدگاه گسترشی این مرکز، ساخت بازی‌های بزرگ برای پلتفرم‌های دیگر دور از ذهن و برنامه به نظر نمی‌رسد. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها مرجعی که مستقیماً به این مرکز بازی‌سازی کمک کرده، شناخته می‌شود.
سروان جندقی با اشاره به این‌که تاکنون بیشتر نیروهایی که با این مرکز آشنا شده‌اند از طریق بنیاد ملی از وجود چنین مرکزی مطلع و به آن‌ها معرفی شده‌اند، از استقبال و حمایت بنیاد از زمان تأسیس این مرکز می‌گوید.

سربازان متخصص مراجعه کنند
افراد مشمولی که موعد سربازی آن‌ها نزدیک است، می‌توانند به صورت داوطلبانه با تماس با این مرکز آن‌ها را از مهارت‌های خود در این زمینه مطلع کنند. در صورت موافقت اولیه مصاحبه‌های فنی و حضوری در مرکز بازی‌سازی انجام می‌شود و کسانی که موفق به گذشتن از این مراحل می‌شوند با مراجعه به پلیس به اضافه 10 فرم‌های اعزام به خدمت را ارسال کرده و ادامه فرایند جذب به صورت خودکار انجام خواهد شد.

استقبال خلبانان
مرکز بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش تاکنون دو بازی به بازار عرضه کرده است که هر دو بازی بازخوردهای مثبتی دریافت کرده‌اند. بازی «صاعقه» ساخته این مرکز که در مهر ماه 95 عرضه شد، در نهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال در چهار بخش اصلی به عنوان نامزد حضور داشت و در نهایت موفق به دریافت جایزه اول در بخش گیم‌پلی شد.
 این بازی همچنین در ششمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای بنیاد هم در بخش بهترین بازی اکشن سال به عنوان نامزد دریافت جایزه حضور داشت. سروان جندقی در مورد بازخوردهای مثبت مخاطبان از این بازی می‌افزاید: «اتفاق مهم بازی صاعقه این بود که تعدادی از خانواده‌های شهدا با ما تماس می‌گرفتند، خانواده خلبانان تماس می‌گرفتند و پیام می‌دادند. خیلی‌ها ابراز احساسات می‌کردند و به ما می‌گفتند که با «صاعقه» و به ویژه با قسمت شهادت شهید دوران چقدر ارتباط برقرار کردند و چه حس خوبی در آن‌ها ایجاد شده است.»

تجربه «عباس دوران» شدن با «صاعقه»

بازی رایانه‌ای «صاعقه» رایگان در فروشگاه دیجیتالی کافه بازار در دسترس علاقمندان به بازی‌های هوایی و همچنین دفاع مقدس قرارگرفته است.
 این بازی روایتگر تعدادی از حساس‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های انجام شده توسط تیزپروازان نیروی هوایی در مدت دوران هشت سال دفاع مقدس است. حمله شهید دوران به قلب بغداد، بمباران پایگاه‌های هوایی عراق آن‌هم به فاصله دو ساعت از اولین حمله صدام به ایران، نابودی تأسیسات نظامی و ... که با هدف متوقف کردن ماشین نظامی عراق انجام شد، از جمله مواردی است که در قالب مراحل مختلف بازی طراحی شده است. دراین بازی صحنه شهادت خلبان شهیدعباس دوران بازسازی شده و بازیکن بلافاصله پس از نصب و ورود به بازی، با آن روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر این، با آپدیت‌هایی که تیم سازنده برای این بازی در نظر گرفته است، به تدریج مراحل بیشتری به آن افزوده خواهد شد و بازیکنان همچنان این امکان را خواهند داشت که درتعداد دیگری از عملیات‌های حساس و نفس گیر، همراه با عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش به قلب نیروهای اشغالگر یورش ببرند.