اردوغان با توصیف رفتارهای مرکل در مقابل ترکیه، او را بازمانده نازیسم و سردمدار نو نازی گری در جهان نوین دانست و از همه خواست که مراقب رشد فاشیسم و نازیسم باشند.

سرویس جهان مشرق - رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در برنامه تلویزیونی 13 مارس (23 اسفند) اعلام کرد که در اسرع وقت پاسخ دیپلماتیک رفتارهای ناپسند هلند را خواهیم داد. او ضمن محکوم کردن رفتار هلند به این کشور هشدار داد که منتظر پاسخ سخت ترکیه باشد. او رفتار هلند را رفتاری غیرانسانی، غیر دیپلماتیک و غیرمتداول و مغایر با قوانین بین‌المللی دانست.

 اردوغان در ادامه گفت: «بهتر است هلند کمی سنجیده‌تر رفتار کند. ترکیه دیگر ترکیه سابق نیست. ترکیه امروز نیرومندتر شده است و البته همین توان ترکیه، آن‌ها (غربی‌ها) را مستأصل کرده است. چراکه نمی‌توانند شاهد عظمت ترکیه باشند.» او با تکرار درخواست سابق خود از همه ملت ترکیه خواست که با شرکت در همه‌پرسی 16 نیسان پاسخ جهانیان را بدهند.

اردوغان در ادامه با توصیف رفتارهای مرکل در مقابل ترکیه، او را بازمانده نازیسم و سردمدار نو نازی گری در جهان نوین دانست و از همه خواست که مراقب رشد فاشیسم و نازیسم باشند. اردوغان با تهدید مرکل اعلام کرد که او باید از اقدامات خود شرمگین باشد.

به نظر می‌رسد اقدامات و شعارهای اردوغان و تأکید او بر پاسخ ملت در همه‌پرسی 16 نیسان، ابزار جدید حامیان حزب عدالت و توسعه برای جلب نظر ملی‌گرایان در ترکیه است. چراکه اردوغان به‌خوبی می‌داند درصورتی‌که همه‌پرسی رأی نیاورد جایگاه حزب عدالت و توسعه در قدرت و در افکار عمومی ترکیه متزلزل خواهد شد و حتی ممکن است همین شکست به ابزاری برای محکومیت اقدامات خودسرانه اردوغان تبدیل شود. البته شکست اردوغان در رفراندوم 16 نیسان با توجه به شکل‌گیری شکاف عظیم میان ارتش سکولار و حامیان حزب عدالت و توسعه، می‌تواند نویدگر کودتایی جدید نیز باشد؛ بنابراین اردوغان تمام تلاش خود را به کار بسته تا با برانگیختن احساسات ملی‌گرایانه و شور مردم، آن‌ها را به پای صندوق‌های رأی بکشاند و برای اصلاحات خود از آن‌ها رأی بگیرد.