کد خبر 673098
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

سند ملی آموزش ۲۰۳۰ در حالی رونمایی شد که تنها پیش‌نویس محتوای آن منتشر شد و هنوز ابهامات و سؤالات متعددی وجود دارد که بدون جواب باقی مانده است.

به گزارش مشرق، سند ملی آموزش 2030 در تاریخ 20 آذرماه سال جاری با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم در مراسمی رونمایی شد.
 
این سند وضعیت حوزه آموزش در ایران بین سال‌های 2016 تا 2030 را ترسیم می‌کند که وضعیت و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چطور باشد.
 
البته چند روز پس از رونمایی این سند، پیش نویسی از محتویات آن نیز منتشر شد که البته تمام موارد مربوط به این توافقنامه نیست و باید منتظر باشیم تا جزئیات آن هم منتشر شود.
 
شایان ذکر است که وزارت آموزش و پرورش در آذرماه 1390 سند تحول بنیادین این دستگاه را رونمایی کرد و از آن تاریخ به بعد این سند مبنای تمام فعالیت‌ها در حوزه تعلیم و تربیت شد.
 
تدوین زیر نظام‌ها و اسناد پایینی دستی سند تحول و دیگر اسناد مرتبط با این سند، پس از رونمایی از سند تحول آموزش و پرورش تدوین شده است و به طور کلی شرایط کلی تعلیم و تربیت را در ایران ترسیم می‌کند.
 
سند تحول آموزش و پرورش بر اساس تعلیم و تربیت و فلسفه اسلامی تدوین و طراحی شده است و حال یکی از سوالات کلی این است که با داشتن سند تحول آموزش و پرورش، چه ضرورتی دارد که سند ملی آموزش 2030 مبنای تمامی فعالیت‌های تعلیم و تربیت قرار گیرد؟
 
اما در این بین انتقاداتی و سوالاتی به همین سند پیش نویس وارد است که در این گزارش به قسمتی از آن خواهیم پرداخت.
 
-آیا با این سند جدید آسیبی متوجه نظام تعلیم و تربیت کشورمان نیست؟
 
-آیا یونسکو به عنوان متولی این سند در راستای رشد و توسعه کشورها کار کرده است، و یا در راستای توجیه اقدامات خودش؟
 
-اگر قرار است سند 2030 اجرایی شود، وضعیت سند تحول آموزش و پرورش چه می‌شود؟
 
- چرا به طور دقیق جزئیات این سند رونمایی نمی‌شود؟
 
-بر اساس سند 2030، آیا خشونت، تبعیض و دیگر موارد در ایران وجود دارد که این سند به آن پرداخته است؟
 
-آیا از طرف ایران قول‌هایی به طرف خارجی داده شده است؟
 
ضمن اینکه در همین راستا موضوعات دیگری مانند آموزه‌های قرآن، مبنای فکری امام راحل، تربیت نسل، نفوذ فرهنگی و فکری، منافع ملی، قانون اساسی، اسناد بالادستی تعلیم و تربیت و دیگر موارد در خصوص این سند وجود دارد که مسئولان مربوطه باید پاسخ دهند.
 
امیدواریم جزئیات این سند منتشر و حداقل به سوالات مطرح شده پاسخ لازم را بدهند تا با یک جریان نفوذ در این باره مواجه نباشیم.