کد خبر 588050
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

در شرایطی که آموزش و پرورش لو رفتن سوالات امتحانات نهایی را به طور جدی تکذیب می کرد روشن شدن ابعاد مختلف این موضوع حکایت از لو رفتن سوالات دقایقی قبل از امتحان در برخی از دروس دارد.

به گزارش مشرق، امتحانات خرداد ماه 95 دانش آموزان در شرایطی به پایان رسید که اخبار متعددی در خصوص لو رفتن سوالات امتحانات نهایی مطرح شد.
 
ماجرا از این قرار بود که سوالات امتحانات نهایی در برخی دروس مانند شیمی، فیزیک و جغرافی از طریق فضای مجازی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت به گونه ای که شیادان با اعلام شماره حساب به دانش آموزان و دریافت مبلغ 200 هزار تومان سوالات امتحانات نهایی را صبح روز امتحان و در فاصله 20 دقیقه مانده به برگزاری امتحانات در اختیار دانش آموزان قرار می دادند.
 
در حالی که رسانه ها بارها نسبت به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی هشدار داده اند، آموزش و پرورش هر بار این موضوع را تکذیب کرد به گونه ای که دهم خرداد مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با واکنش نسبت به لو رفتن سوالات امتحانی در درس آمادگی دفاعی این موضوع را تکذیب کرد.
 
وی در این رابطه عنوان کرد: سوالات امتحانی هماهنگ درس آمادگی دفاعی که در ساعت 10 صبح برگزار شد پیش از آن در هیچ فضای مجازی منتشر نشده است.
 
در همین رابطه عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در تاریخ12 خرداد اعلام کرد که درس آمادگی دفاعی امتحان نهایی نداشته و امتحان آن به صورت هماهنگ منطقه ای بوده است و اگر سوالات آن لورفته باشد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران باید در این رابطه پاسخگو باشد.
 
در این میان اما مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارتی ضمن تأیید ضمنی لو رفتن سوالات امتحانات نهایی از تشکیل کمیته ای برای بررسی این موضوع خبر دادند.
 
محمد فاضل در این رابطه عنوان کرد: سوالات درس جغرافیا زمانی در فضای مجازی منتشر شد  که دانش آموزان در مدرسه بودند و امکان دسترسی به سوالات وجود نداشت. سوالات این امتحان پخش شده اما دانش آموزان نتوانستند آن را رؤیت کنند.
 
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش یک بار دیگر در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه جامعه  میزان دررابطه با لورفتن سوالات امتحانات نهایی و تأیید این موضوع توسط برخی از مسئولان آموزش و پرروش باز هم مصرانه تأکید کرد که این موضوع صحت ندارد و تمامی اخبار در این رابطه تکذیب می شود.
 
ماجرا زمانی جدی شد که دانش آموزان سوالاتی را که در فضای مجازی به آنها فروخته شده بود را با سوالات اعلام شده در سر جلسه امتحان تطبیق داده  و متاسفانه مشاهده شد که سوالات یکسان بوده بنابر این امکان لورفتن سوالات امتحانات جدی تر از هر بار دیگر مطرح شد. پس از آن بود که محسن موحد مدیر کل حراست وزارت آموزش و پرورش در واکنش به موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی به خبرنگار میزان گفت: در دروس زبان و ادبیات فارسی و فیزیک سال سوم تجربی خطای انسانی رخ داده و سوالات واقعی دقایقی قبل از امتحان منتشر شده است اما اطلاعات ما نشان می دهد در درس عربی رشته تجربی سوالات جعلی در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.
 
وی افزود: تیمی را مشخص کرده ایم که در حال بررسی ابعاد این تخلف هستند و از طریق شماره حسابهای منتشر شده در کانالهای تلگرامی این افراد را شناسایی و در آینده نزدیک خبر برخورد با آنها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در خ رداد سال 95 می تواند زنگ خطری باشد نسبت به امنیت بر گزاری امتحانات و این سوال مطرح است که چگونه طراحان سوالات امتحانات نهایی قرنطینه می شوند وسوالات لو می رود؟ به هر حال ورود جدی پلیس فتا به این موضوع می تواند با امکان تکرار این تخلف در سالهای آتی مقابله کند.

منبع: میزان