کد خبر 539421
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷

لیستی که با عنوان لیست هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری معرفی شد، ساعت به ساعت دارد اعتبارش را بیشتر و بیشتر از دست می دهد.

به گزارش مشرق، لیستی که با عنوان لیست هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری معرفی شد، ساعت به ساعت دارد اعتبارش را بیشتر و بیشتر از دست می دهد. این لیست گرچه به اعتباری که هاشمی رفسنجانی، اکنون و پس از گذر سال ها تخریب توسط اصلاح طلبان، نزد آنان دارد، می توانست از معتبرترین لیست های انتخاباتی تهران باشد، اما حالا به لیستی متلاشی شده شبیه است.

وقتی پای حمایت بی بی سی فارسی از این لیست به میان آمد، معادله ها تغییر کرد؛ معادله هایی که البته با ردیه ها و اعتراضات و تکذیبیه های این روزها، معلوم می شود از دیروز و حتی بدون به میان آمدن پای بی بی سی هم چندان پی ریزی محکمی برای چیدن آنها و بستن لیست انجام نشده است. امروز که از این سو و آن سو صدای اعتراض افراد در لیست آمده، بلند شده و برخی شان اطلاع قبلی از قرار گرفتن نامشان در لیست ندارند و برخی شان هم به صراحت علیه مواضع هاشمی رفسنجانی و خانواده اش موضع گیری کرده اند.

آیت الله موحدی کرمانی، عضو جامعه روحانیت مبارز که سه سالی می شود با حکم رهبری به عنوان یکی از ائمه جمعه تهران فعالیت می کند، از کسانی بود که اعلام کرد «من اصلاً راضی نبودم و نیستم که اسمم در لیست آقای هاشمی باشد و به همین دلیل هم می‌گویم که مردم بدانند، من فقط عضو لیست جامعتین هستم. برخی می‌گویند که من از این لیست خارج شوم که این بی‌معنی است چون من خودم در لیست نرفتم که حالا خارج شوم و ابتدائاً در این لیست نبودم که حالا بگویم من از این لیست خارج می‌شوم. آقایان بدون اینکه اجازه‌ از من بگیرند، نامم را در لیست خود قرار دادند و حالا اعلام می‌کنم که در این لیست (لیست مورد حمایت هاشمی) نیستم.» وی در مصاحبه ی دیگری هم می گوید: «شنیده ام که این اصلاح طلبان هم اسم من را در لیستشان گذاشته اند. من راضی به زحمتشان نبودم! هم آن‌ها می‌دانند و هم مردم می‌دانند که من گروه خونی‌ام به این جریان نمی‌خورد و به این جریان نمی‌چسبم. من انقلابی و ولایت مدار هستم و پایبند به اصول.»

آیت الله هاشم بطحائی هم می گوید: «من وابسته به هیچ کس نیستم و نیازی هم ندارم وابستگی داشته باشم، من سال ۴۷ لیسانس دانشگاه تهران را گرفتم، دکترایم را از دانشگاه قاهره گرفتم، در حوزه سالها است دارم تدریس می کنم و همه من را میشناسند، دلیلی ندارد و معنا ندارد که من وابسته باشم.»

آیت الله دری نجف آبادی هم فرد دیگری بود که اعلام کرد فقط در لیست جامعتین حضور دارد: «من به کسی نگفتم اسمم را در لیست بگذار و جز لیست جامعتین در لیست دیگری نیستم؛ حالا یک کسانی من را در لیستشان گذاشته‌اند که من اصلا خبر ندارم، اما مشخص است از این حرکت که انگلیس دنبال این است که بنزین بریزد در انتخابات، کار انگلیس تفرقه انداختن است.»
نفر بعدی، آیت الله تسخیری بود که از حضور در این لیست اعلام برائت کرد. او گفت: «من خارج از تهران بودم و بعدا دیدم اسم من در لیست آقای هاشمی است، با من هیچکس مشورت و صحبت نکرد و دلیلی نیست که ذیل این گروه و آن گروه باشیم. صریحا می گویم که اصولگرا هستم و معتقدم که خط صحیح خط اصولگراست و خط دیگران اصلاح طلب و یا اعتدال گرا خط صحیحی نیست.»

آیت الله تسخیری در پاسخ به سئوالی در رابطه با مواضع سال‌های اخیر هاشمی تصریح کرد: صحیح نیست که بنده در جلسه ای درباره اشخاص نظر بدهم ولی بنده مخالف خیلی از موضع گیری‌های هاشمی هستم، از جمله موضع گیری که بر علیه شورای نگهبان داشت.»

آیت الله مدرسی یزدی، از لیستی که اصلاح طلبان حامی آن هستند هم از کسانی بود که نسبت به عدم موضع گیری هاشمی رفسنجانی در قبال حمایت بی بی سی اعتراض کرد: «چرا برخی در طرح‌هایی که دشمن برای ملت آماده می‌کنند عامل می‌شوند و خلأهای دشمن را پر می‌کنند؛ رسما اعلام کنید، و به دهن انگلیس و بنگاه‌های تبلیغاتی آنان بزنید و از آنها تبری بجویید؛ هرکس صادقانه تبری جست می‌تواند مورد تأیید ملت قرار گیرد و هرکس تبری نجست ملت ایران نباید روی خوشی به او نشان دهد.

با این حساب به نظر می رسد آن لیست، نه با دعوت از افراد که با برداشت خودسرانه اسامی از این سو و آن سو شکل گرفته و اصلاح طلبان بجای ارائه ی لیست، درصد پنهان کردن ضعف های خود پشت اسامی مطرح هستند. آن لیست البته نکات تعجب آور دیگری هم دارد؛ از جمله حمایت اصلاح طلبان از دو وزیر اطلاعاتی که پیش از این به دلیل ماجراهای برخورد با بیت آیت الله منتظری و نیز پرونده ی قتل های زنجیره ای شدیداً نسبت به آنها ابراز مخالفت می کردند که البته ماجرای حمایت اصلاح طلبان از ری شهری و دری نجف آبادی و آن دو پرونده ی پر سر و صدای بیت آیت الله منتظری و نیز قتل های زنجیره ای خود ماجرای جداگانه ای که می شود در متنی جدا به آن پرداخت.

منبع: الف