چرا باید چیزی که احترامش پشتوانه عالی‌ترین نقطه اتکا ما یعنی مذهب ما و رهبری ما است را تضعیف کنیم؟ نباید این کارها را بکنیم. این گستاخی است.

گروه سیاسی مشرق - در سال 1369 هنگامی‌که شورای نگهبان با رد صلاحیت عده‌ای از کاندیداهای مجلس خبرگان از حضور آن‌ها در انتخابات جلوگیری کرد، برخی از این افراد مخالفت‌هایی با این اقدام شورای نگهبان کرده و سخنانی در تضعیف مجلس خبرگان گفتند. به‌عنوان‌مثال مطابق خاطرات هاشمی رفسنجانی اسدالله بیات، علی‌اکبر محتشمی و... از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.[1]

هاشمی رفسنجانی در همان ایام در سخنرانی در جمع روحانیون، وعاظ و ائمه جماعات تهران بیان می‌دارد:

«باید مواظب باشیم و ذخیره‌هایمان را حفظ بکنیم. همین حمله‌ای که اخیراً به خبرگان شد، این از کارهای بسیار بد بود. نباید ما اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیافتد.

برای این‌که خبرگان کار اجرایی که ندارد و در مزاحمت‌های پست و مقام و از این حرف‌ها که نیست. سال‌های سال بگذرد، یک کاری لازم باشد مثلاً اگر خدای‌ناکرده برای رهبر مسئله‌ای پیش بیاید، حل بکند.

چرا ما باید این را بکوبیم. چرا باید چیزی که احترامش پشتوانه عالی‌ترین نقطه اتکا ما یعنی مذهب ما و رهبری ما است ما بیاییم این را تضعیف بکنیم؟ این چه هنری است؟ نباید این کارها را بکنیم. البته غیر از اهل علم کسی جرئت این کار را ندارد اما اهل علم هم نباید جرئت بکند. این گستاخی است...»[2]


[1] - خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ سال 1369، اعتدال و پیروزی، صفحه 292-293

[2] - همان، 692