کد خبر 514833
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

با هلاکت زهران علوش مغز متفکر تروریست ها در غوطه شرقی، احتمالات زیادی را می توان برای روزهای آینده پیش بینی کرد اما آنچه روشن است اینکه بدنه گروههای تروریستی پس از هلاکت مغز متفکر خود، بی سر مانده است.

به گزارش مشرق به نقل از المنار، با هلاکت زهران علوش ، بدنه تروریست ها مغز متفکر خود را از دست داده و بی سر مانده است و در این میان هر احتمالی برای روزهای آینده گروههای تروریستی قابل پیش بینی است.

علوش، قاتل کودکان تا جسدی زیر آوار

از کشتار کودکان تا جسدی زیر آوار، صفحه جدیدی است که نیروهای ارتش سوریه در به آتش کشیدن پرونده تروریسم به ثبت رساندند.

زدن  سر تروریسم در غوطه شرقی موضوعی نیست که با فرونشستن دود انفجار پایان یابد، بلکه به مثابه مسأله ای است که در آینده  توجه بیشتر رسانه ها و مردم را به خود جلب خواهد کرد و بازتاب های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

هلاکت علوش سرآغاز فروپاشی تروریست‌ها از درون

در این ارتباط «حسن حسن» کارشناس نظامی و پژوهشگر مسائل راهبردی یادآور شد که زهران علوش نخستین مرد سعودی در منطقه بود و کشته شدن آن به معنی شکست و فروپاشی مهم ترین عنصر تروریسم برنامه ریزی شده است که از حمایت کشورهای عرب خلیج فارس برخورد بود.

به گفته وی تصاویری که سوری ها از علوش در ذهن دارند، تصویر تروریستی است که دهها سوری را زنده زنده آتش زده و با ربودن غیرنظامیان و زنان و کودکان و نیز نظامیان آنان در قفس قرار می داد و به عنوان سپر انسانی بین شبه نظامیان در غوطه شرقی توزیع می کرد تا از این راه از عملیات ارتش سوریه که برای آزادی این شهر در حال پیشروی بودند، جلوگیری کند.

به توپ بستن مردم، افتخار علوش

این کارشناس نظامی تصریح کرد: علاوه بر این علوش مردم را از ساختمان های بلند پرت کرده و بیشترین تصویری که سوری ها از او دارند این بود که او از اینکه مردم پایتخت را با توپ و راکت در دانشگاهها، مدارس و منازل مسکونی هدف قرار دهد، افتخار می کرد.

عملیات بسیار مهم تاکتیکی و راهبردی

حسن عملیات به هلاکت رسیدن علوش را بسیار حرفه ای توصیف کرده و گفت در این عملیات، تلاش نظامی و اطلاعاتی در کنار یکدیگر به کار گرفته شد، زیرا پیش از این حمله تلاش زیادی در زمینه زیرنظر گرفتن و پیگیری اطلاعات امنیتی انجام شد، در نتیجه بر اساس اطلاعات مزبور بزرگترین نشست فرماندهان تروریست ها در زمان و مکانی مناسب در چنین عملیاتی رصد شد.

وی در این خصوص نکته مهمی را یادآور شد مبنی بر اینکه تماس ها و اقدامات مربوط به این نشست به خوبی رصد شد به اضافه اینکه شهروندان عادی که به ناچار در مناطق تحت اشغال علوش در غوطه شرقی مانده بودند نیز در این زمینه اهمیت زیادی داشت زیرا آنان از اقدامات علوش به تنگ آمده و به مردان اطلاعاتی تبدیل شده بودند که با جمع آوری اطلاعات، آن را در اختیار ارتش سوریه قرار می دادند.

همه این مسائل به اضافه دقت بسیار بالای نیروی هوایی در نشانه رفتن هدف خود این دستاورد را به ثمر نشاند.

تبعات عملیات هلاکت علوش

حسن در ادامه توضیح داد: دستاورد به هلاکت رساندن علوش و اطرافیانش شامل سرکردگان میدانی تاثیر زیادی بر گروههای مسلح به جا می گذارد زیرا علوش مغز متفکر عملیات تروریستی آنان بود و  در نبود او خلأ بزرگی به وجود می آید که پراکندگی افراد مسلحی را که مغز متفکر خود را از دست داده اند، به دنبال دارد.

وی افزود: همچنین با زیرنظر گرفتن محل تجمع سرکردگان تروریستی روشن شد که این ساختمان چند طبقه بوده و به میزان زیادی حفاظت شده است و نشست آنان در زیرزمین این ساختمان برگزار می شود در نتیجه باید سلاح مناسب برای حمله به این محل انتخاب می شد تا تخریب آن روی سر ساکنان تضمین می شد به گونه ای که هیچ یک از تروریست های حاضر در محل امکان خروج نداشته باشند.

تحقق این اهداف نیازمند قابلیت بالای نیروی هوایی و نیز سرویس اطلاعاتی بود.

همزمان با هدف قرار دادن علوش و نفوذ گسترده در غوطه شرقی، نیروهای ارتش در بخش گسترده ای از غوطه غربی پیشروی کردند به موازات آن در تمام محورهای این دو بخش پیشروی کردند که این نیز دستاوردی است که به برکت این عملیات به ثمر نشست .

نتایج به هلاکت رسیدن علوش

این کارشناس نظامی سوری در مورد سرنوشت بدنه ای که مغز متفکر خود را در غوطه شرقی از دست داده است گفت: این بدنه شامل هزاران نفر از افراد مسلح است، به این معنی که نیروهای ارتش سوریه باید برای تکمیل آزادسازی غوطه شرقی از تروریسم عملیات دیگری انجام دهند که چه بسا وقت زیادی نیاز داشته باشد.

وی در این خصوص توضیح داد که با وجود احتمال شدت درگیری ها در روزهای آینده به دستور حامیان این گروههای تروریستی، این گروهها دستخوش تقسیم بندی و پراکندگی شده و روحیه و اراده نبرد آنان به میزان زیادی تضعیف خواهد شد.

حسن ادامه داد: احتمال دیگر اینکه روستاها و شهرک های توابع غوطه شرقی در روزهای آینده صحنه موارد بیشتری از آشتی و صلح باشند که البته به معنی تسلیم کردن سلاح های سنگین و نیمه سنگنین نیست و گروههای مسلح با الگو گرفتن از آنچه در برخی مناطق سوریه رخ داد، به محل دیگری نخواهند رفت بلکه پیش بینی می شود نوعی حل و فصل اوضاع با حضور تعداد زیادی از اعضای این گروهها را شاهد باشیم همانطور که در سایر مناطق رخ داد.

وی در عین حال اظهار داشت: در مرحله بعد از نظر میدانی هر احتمالی قابل پیش بینی است و چه بسا طبق معمول حملات توپخانه ای به غیرنظامیان شدت پیدا کند به اضافه اینکه در جبهه های نبرد نیز اوضاع شدت پیدا کند که این احتمال بسیار ضعیف است زیرا گروههای تروریستی در رویارویی با نیروهای ارتش در میدان نبرد ناتوان شده‌اند  و چه بسا سکوت مطلق و تسلیم اوضاع شدن در صدر مواضع آنان در روزهای آینده باشد آن هم در شرایطی که بدنه تروریسم بی سر مانده است.

حسن تاکید کرد: سکوت و آرامش و فروکش کردن سرو صداها، مشخصه اصلی اوضاع جاری است و صرف نظر از اظهارات گروه موسوم به ائتلاف مخالفان مبنی بر محکوم کردن هلاکت علوش باید در نظر داشت که هر احتمالی در خصوص واکنش تروریست ها در غوطه شرقی و پیدا کردن جایگزینی موقت وجود دارد، زیرا به عقیده بسیاری از محافل هیچ کس قادر نخواهد بود اقداماتی که علوش مرتکب شد، انجام دهد و چه بسا دسته بندی در بین افراد مسلح پس از هلاکت علوش سرآغاز فروپاشیدن سریع گروههای تروریستی باشد.


منبع: تسنیم