کد خبر 511381
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶

در دیدار شاعران آئینی با رهبر معظم انقلاب در خردادماه 1390، معظم‌له در پاسخ به درخواست یکی از شاعران «مطروحه‌ای» را طرح فرمودند تا شاعران در ادامه آن شعر بسرایند: رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه‌ی دل/ خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه‌ی دل

به گزارش مشرق، کتاب «جامی ز خمخانه‌ دل» به همت حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی از سوی انتشارات «نسیم انقلاب» وابسته به موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده و قرار است در تجدید چاپ‌های آتی، اشعار تازه‌‌ای که پس از انتشار کتاب سروده می‌شود به آن اضافه شود.

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی در مقدمه و در توضیح شکل‌گیری این کتاب نوشته است: «از دیرباز در محافل ادبی و انجمن‌های شعر، مقوله‌ای به نام «مطروحه» وجود داشته است. مطروحه، بیتی بوده که معمولاً بزرگ یک انجمن شعر در پایان محفل، مطرح می‌کرده و از شاعران می‌خواسته براساس همان بیت و در همان وزن و با همان ردیف و قافیه یا براساس آن مضمون، شعری بسرایند و در جلسه‌ بعد در آن محفل بخوانند. این کار چند فایده داشته است؛ نخست آنکه شاعران انگیزه‌ای برای سرایش شعری تازه پیدا می‌کردند، دوم آنکه شاعران میزان توانایی خود را در آن قالب و با آن ردیف و قافیه درمی‌یافتند و عیار کار را می‌سنجیدند و با توجه به آثار دیگران، ضعف‌های اثر خود را دریافته و به تقویت شعر خود می‌پرداختند و سوم آنکه یادگار نیکویی از آن محافل برجای می‌ماند و هرگاه آن شعر خود را می‌خواندند، به یاد آن محفل می‌افتادند».

این شاعر آیینی در ادامه نوشته است: «در دیدار شاعران آیینی با رهبر معظم انقلاب که روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه ۹۰ برگزار شد، معظم‌له در رهنمودهای‌شان شاعران را به موضوع دفاع‌مقدس و پاسداشت یاد شهیدان دعوت کردند و از مباحث مهم در این باره که کمتر به آن پرداخته شده، به مقوله‌ «جانبازان شهید» اشاره فرمودند: «یکی از همین چیزهایی که مربوط به جنگ است و از چیزهایی است که ذهن من را مشغول می‌کند، این جانبازهایی هستند که بعد از مدتی به شهادت می‌رسند. این خودش یک موضوع ویژه است. این غیر از شهیدی است که در جبهه شهید شده و درباره‌اش هم شعر گفته شده؛ این انسانی است که یک تجربه‌ای را گذرانده و رنجی را تحمل کرده، آخرش هم شهید شده. بگردید موضوعات اینجوری را پیدا کنید». در پایان این دیدار، یکی از شاعران از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواست در این موضوع «مطروحه‌ای» را طرح فرمایند تا شاعران به استقبال آن، شعر بسرایند.

ایشان نیز ساعتی پس از پایان محفل، مطروحه‌ای را اعلام و از شاعران آیینی خواستند تا براساس آن شعر بسرایند. دبیر نخستین کنگره ملی شعر جانباز شهید در ادامه مقدمه خود افزوده است: «پس از انتشار مطروحه‌ مقام معظم رهبری، شور و شوق زائدالوصفی محافل ادبی را فراگرفت و شاعران فراوانی به استقبال آن رفتند. اینکه معظم‌له در دیدار با شاعران آیینی و مذهبی که ماهیت شعر آنان بیشتر مدح، مرثیه و مناجات است به این مهم اشاره فرمودند، نشان از آن دارد که حتی شاعران مدیحه‌سرا، مرثیه‌گو و علاقه‌مند به عرصه‌ شعر مناجات هم نباید از مساله‌ دفاع‌مقدس و موضوعات مرتبط با آن و حوادث نو به نوی انقلاب غافل بمانند تا مبادا محافل مذهبی ما از یاد و خاطره‌ حماسه‌‌سازان دفاع مقدس خالی بماند. ابتکار معظم‌له فصل تازه‌ای از شعر مقاومت را به روی شاعران گشود».

منبع وطن امروز