کد خبر 504500
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برخورد محافظه‌کارانه و ضعیف وزارت امور خارجه با اظهارات اردوغان،‌ احتمال بروز چنین جسارت‌هایی را در آینده بیشتر می‌کند.

به گزارش مشرق، حشمت‌الله فلاحت پیشه کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهار نظر اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه وی به رئیس‌جمهور ایران درباره برخی مواضع کشورمان تذکر داده است،گفت: متاسفانه برخورد مناسب با شأن ملت ایران و جایگاه ما در منطقه با صحبت‌های آقای اردوغان از سوی مسئولان ما صورت نگرفت.

وی اظهار داشت: در شرایطی که شیب تحولات منطقه به ضرر برخی بازیگران بین‌المللی به ویژه ترکیه است و مواضع ایران در فضای دیپلماسی عمومی مورد تأیید ملت‌ها است دلیلی وجود ندارد که موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه در پیش‌ گرفته شود.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه اشتباه بزرگ در سوریه داعش و تروریست‌ها هستند نه مواضع ایران گفت: اشتباه بزرگتر در سوریه مداخله خارجی در یک مسئله کاملا داخلی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه بر اساس منشور سازمان ملل متحد تنها در صورتی می‌توان در کشور دیگر حضور مستشاری و یا نظامی داشت که دولت رسمی آن کشور درخواست کند، افزود: ایران تنها بازیگر منطقه‌ای است که با دعوت و پذیرش رسمی دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری دارند.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری در همسایگی سوریه به اندازه ترکیه حضوری توأم با نقض منشور ملل متحد نداشته و لذا دلیلی ندارد که با اغماض نسبت به اظهارات مداخله‌جویانه آقای اردوغان برخورد شود و وی ضمن آنچه رفتار طرف ایرانی را اشتباه توصیف کند به گونه‌ای نیز این حرف را بزند که گویا طرف ایرانی نیز اشتباه خود را پذیرفته است.

فلاحت‌پیشه با اشاره به سیاست بلندمدت اردوغان مبنی بر ادعای رهبری دنیای اسلام گفت: وی در قبال تحولات مختلف کشورهای اسلامی از مالزی گرفته تا آفریقا،‌ اعلامیه و مواضع مختلفی را منتشر می‌کند و در آسیای مرکزی و قفقاز نیز سیاست‌های پان‌ترکیسم را پیش‌ می‌برد و انتظار نامعقولی نیز دارد که دیگر کشورها نیز باید بر اساس خواسته‌های جاه‌طلبانه وی عمل کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات اردوغان پیش از سفر سال گذشته‌اش به ایران و توهین به جایگاه ایران و ایراد اتهامات مختلف به کشورمان گفت: در آن زمان حتی یک روز و یک ساعت هم سفر اردوغان با تأخیر همراه نشد و وی اعلام کرد که مقتضیات اقتصادی از مباحث سیاسی جدا است.

وی تأکید کرد: اگر در آن سفر برخوردی توأم با شأن ایران با اردوغان صورت می‌گرفت وی این بار جرات چنین جسارتی به خود نمی‌داد و من فکر می‌کنم برخورد وزارت امور خارجه این امکان را فراهم می‌کند که در آینده نیز چنین برخوردهایی تشدید شده و شاهد جسارت‌های بیشتر کسی باشیم که بیشترین نقش را در گسترش داعش و تروریسم در منطقه را داشته است.

فلاحت‌پیشه در پایان با تأکید بر لزوم برخورد قاطع با اظهارات اردوغان خاطر نشان کرد: حداقل کاری که وزارت خارجه می‌توانست انجام بدهد که سفیر ترکیه را احضار و به صورت رسمی اعتراض دولت ایران را نسبت به مواضع اتخاذ شده از سوی اردوغان را اعلام کند.

منبع: فارس