کد خبر 487560
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نامه‌ای به کمیسیون انرژی مجلس دریافت بنزین از واحدهای پتروشیمی را تأیید کرد. البته بنزین پتروشیمی در آمارهای این شرکت با عنوان بنزین وارداتی ثبت می‌شود.

به گزارش مشرق ، پس از انتشار اخبار مبنی بر از استفاده مجدد از ریفرمیت پتروشیمی‌ها در تولید بنزین، کمیسیون انرژی مجلس صحت این موضوع را از شرکت ملی پالایش و پخش جویا شد که این شرکت طی نامه‌ای در تاریخ 7 مهرماه 94 به شماره 64645 آورده است که شرکت ملی پالایش و پخش طی ماه‌های اخیر از ریفرمیت پتروشیمی‌ها استفاده کرده است.

البته با توجه به مصوبه هیئت دولت در بهار 93 مبنی بر ممنوعیت استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در تولید بنزین شرکت ملی پالایش و پخش برای پنهان کردن این موضوع در گزارش‌های ماهانه ریفرمیت دریافتی را با عنوان بنزین ثبت کرده است؛ همین موضوع هم باعث شد که رقم واردات طی ماه‌های اخیر به  18 میلیون لیتر در روز برسد.

علی‌رغم این که طبق تبصره 1، ماده 6 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و مصوبه شورای عالی استاندارد، نظارت بر تولید٬ واردات و عرضه بنزین به سازمان ملی استاندارد محول شده است در نامه شرکت ملی پالایش و پخش به اعضای کمیسیون انرژی آماده است که کارشناسان این شرکت کیفیت بنزین تولیدشده در واحد پتروشیمی امام خمینی(ره) را مطابق با استانداردهای یورو4 تشخیص داده است.

 


با توجه به نامه‌ چهار وزیر دولت یازدهم مبنی بر حذف کامل بنزین پتروشیمی‌ها - به شماره 35276-1 در مورخ 14 آبان 93 - به رئیس مجلس شورای اسلامی - که البته به امضای وزیر نفت نیز رسید- ، مصوبه شورای عالی استاندارد - مبنی بر بر نظارت عالیه سازمان استاندارد بر کیفیت بنزین و مصوبه هیئت دولت بر عدم به کارگیری فرآورده‌های پتروشیمی‌ها در تولید بنزین٬ شرکت ملی پالایش و پخش با کدام مجوز مجدد بنزین پتروشیمی‌ها را وارد چرخه تولید و عرضه کرده است؟

در صورتی که امکان استفاده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها در تولید بنزین استاندارد با استفاده از سایر مؤلفه‌های موجود در داخل کشور میسر و قیمت تمام شده آن کمتر از بنزین‌های وارداتی بوده ( آن چه در سال‌های 92- 90 انجام شده)٬ چرا با آدرس‌های غلط آن را از گردونه خارج و مسیرها دلالی و واسطه گری شکل گرفت؟ جایگزین شده واردات بنزین با ریفرمیت پتروشیمی‌ها و صادرات مؤلفه‌های تولید بنزین داخلی ( مانند نفتا ) با قیمت‌های بسیار پایین تر از فوب خلیج فارس( 18 تا 25 دلار در هربشکه زیر قیمت فوب) در تناقض با گزارش‌های پیشین شرکت ملی پالایش و پخش به کمیسیون انرژی است.

با توجه به  اظهارات اخیر شرکت ملی پالایش و پخش در خصوص امکان تولید بنزین استاندارد با استفاده با مؤلفه‌های پتروشیمی که در تناقض آشکار با اطلاعات و گزارش‌های قبلی این شرکت است؛ استفاده از ریفرمیت پتروشیمی تحت نام بنزین وازداتی این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که منشأ محموله‌های بنزین که طی دو سال اخیر از مبداء فجیره وارد شده است ریفرمیت‌های صادراتی پتروشیمی‌ها بوده که مجدد با ترکیب با سایر مؤلفه‌ها با قیمت بالاتر وارد کشور شده است.

تولید بنزین در انبارها در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که  پس از مرداد ماه سال 93 ریفرمیت صادر و تولید بنزین در انبار های فجیره تولید و با واسطه وارد می‌شده است این موضوع تا پایان سال گذشته ادامه داشت اما از ابتدای امسال به موازات واردات، عملیات تولید بنزین در انبار بندرعباس شروع شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.





همچنین مقایسه آمار واردات بنزین نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش 40 درصدی واردات است. این در حالیست که مصرف این فرآورده نفتی تنها 3.5 درصد رشد داشته است. البته علیرغم از سرگیری اختلاط و تولید بنزین در انبارها، تولید 3.5 درصد کاهش داشته که نشانگر ضعف‌ عملکردی و توقف‌های مکرر تولید در پالایشگاه‌های کشور به ویژه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند است.





علی‌رغم افزایش واردات و استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها، موجودی بنزین کشور از یک میلیارد و 657 میلیون لیتر در مرداد ماه سال گذشته به 592 میلیون لیتر در مرداد ماه سال جاری رسید؛ یعنی180 درصد کاهش. این در حالیست که سید ناصر سجادی؛ مدیرعامل شرکت ملی

پخش اعلام کرده است که ذخایر بنزین نسبت به سال گذشته در شرایط مطلوبی قرار دارد.







از سوی دیگر طرح‌های بنزین‌سازی پالایشگاه‌های کشور علی‌رغم این که در مراحل پایانی است تقریباً متوقف شده است که این زنگ خطری است در تأمین نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی با اتکا به توان داخل.
منبع: تسنیم