سه‌شنبه 23 تیرماه، به ادعای برخی، به معنای پایان مذاکرات 12 ساله بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر حل اختلافات هسته‌ای بود. این پایان برای برخی به‌مثابه خیانت و امضای ترکمانچای بود و برای برخی دیگر در ردیف خدمات مصدق و امیرکبیر قرار گرفت.

گروه سیاسی مشرق - سه‌شنبه 23 تیرماه و هنگام قرائت بیانیه مشترک توسط محمدجواد ظریف، مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ادعای بعضی از مسئولان داخلی و حامیانش، به معنای پایان مذاکرات 12 ساله بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر حل اختلافات هسته‌ای بود. این پایان برای برخی به‌مثابه خیانت و امضای ترکمانچای بود و برای برخی دیگر در ردیف خدمات مصدق و امیرکبیر قرار گرفت. در مورد محتوای توافق‌نامه و اختلاف نظرات موجود مطلب بسیار نوشته‌شده است.
در این گزارش سعی کردیم از موضوع این اختلافات فاصله بگیریم و با بررسی صفحات مجازی سیاستمداران دو جناح، دیدگاه‌های آن‌ها در مورد جناح مخالف را بررسی کنیم.

بهترین دفاع حمله است

بعد از امضای توافق و به قول دکتر روحانی پیروزی 2-3 بر بهترین‌های 6 کشور جهان، دولت احساس می‌کند که باید مخالفین داخلی را هم شکست دهد. اولین پیام در فضای مجازی مربوط بود به صفحه رسمی خود دکتر حسن روحانی:


 
 اجازه نمی‌دهم کسی بخواهد به امید و اعتماد مردم برای آینده درخشان این کشور، برای رونق اقتصادی،
برای صلح و امنیت در کشور ما و در منطقه با دروغ، اتهام و سخن ناروا صدمه بزند


بامطالعه دقیق‌تر سخنرانی ایشان و جمله قبل از این پیام؛ " در اینجا اعلام می‌کنم کسی بخواهد نقد کند، نقد دلسوزانه آزاد است." مشخص می‌شود که منظور ایشان منتقدین داخلی است. احتمالا دکتر هنوز منتقدین را کم‌سواد می‌داند. علاوه بر اینکه ملاکی برای دلسوزانه بودن یا نبودن انتقادات ارائه نکرد و باب تخریب همه منتقدین را باز گذاشت.
پیام آن‌قدر مهم بود که در توئیتر رییس‌جمهور هم بازنشر شد؛

 

و همچنین در اینستاگرام خانم مولاوردی معاون رییس‌جمهور همراه با عکسی خشن از آقای روحانی؛

 

کسانی که خود را به امید سهمی هرچند اندک به دولت می‌چسبانند هم این خط فکری را دنبال کردند. یکی از این افراد محمدعلی ابطحی از محکومین فتنه 88  است که این پیام را توئیت کرد؛



به نظر می‌رسد ابطحی با پست زیر نشان داد هنوز متوجه نشده است حکومت بیش از مدعیان قانون‌مداری و فتنه‌گر، به فکر مردم و نظام اسلامی است.


صادق زیباکلام خیلی معروف هم از قافله عقب نماند؛

 

و عارف هم همچون دفاعش از فتنه گران در مناظرات ریاست جمهوری نشان داد که عادت اشتباه گرفتن شاکی و متهم را فراموش نکرده؛

 

تخریب مسیرِ قانونیِ پیش‌بینی‌شده

مهدی کوچک زاده با اشاره به پاسخ مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور مبنی بر لزوم طی مراحل قانونی تصویب توافقنامه، عکس زیر را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد؛




کوچک زاده در ادامه نیز عکسی را در مورد تکه کلام معنادار رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر یعنی "چه تصویب بشود و چه نشود " منتشر کرد و تلویحاً اختیارات قانونی مجلس در بررسی و تصویب توافق را گوشزد کرد؛



ولی علی‌رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب و این بیان که؛ "برای تصویب این متن، یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند "، برخی همچون عادت سابقه خود، از جیب مردم خرج کردند و با تیترهای ژورنالیستی و عوام‌فریبانه نشان دادند که لمپنیسم چقدر در بدنه اصلاحات ریشه دوانده!



این تصویر در حین ارائه گزارش آقای ظریف به مجلس منتشر شد و علاوه بر مردم از رهبری هم خرج کرده است و در توضیحات عکس نوشته: " در شرایطی که رهبر معظم انقلاب با تقدیر از تلاش‌های دولت و تیم مذاکره‌کننده کشورمان تأکید «ویژه» فرمودند در مسئله هسته‌ای از دودستگی پرهیز شود اما متأسفانه شاهد هستیم برخی تلاش می‌کنند از شادی مردم «انتقام» گرفته و به عبارت ساده کام ملت را تلخ نمایند ".

معلوم نیست عصبانیت جماران  که زیر نظر سید حسن خمینی اداره می‌شود، دقیقا از چه موضوعی نشأت می‌گیرد؟

صفحه اینستاگرام جماران در ادامه تخریب مجلس در چشم مردم این عکس را منتشر کرد؛

 

هرچند رسایی هم جوابیه این عکس را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت؛

 

پزشکیان هم بی‌تفاوت نسبت به اعتراضات و با خرج کردن دوباره از جایگاه رهبری، این جلسه علنی را این‌گونه تفسیر کرد؛



 پشتیبانی که رهبری از تیم مذاکره‌کننده کردند، موجب سکوت یا همراهی دلواپسان و منتقدان شده است

آیا منتقدین سکوت کرده‌اند؟

با بررسی حساب‌های کاربری منتقدین توافق در صفحات مجازی گوناگون به‌وضوح می‌توان دید که آن‌ها از انتقادات سازنده خود دست برنداشته‌اند.

نبویان از منتقدین جدی توافق‌نامه این‌گونه اعتراض خود را اعلام کرد؛



 صبح امروز وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه علنی مجلس تشریف آوردن؛کلی صحبت کردن و از خوش حادثه
و طبق معمول جناب رئیس مجلس حسابی براشون سنگ تمام گذاشتن و انصافاً حق میزبان بودن رو بجا آوردن (حتی اجازه طرح 1 سؤال و اعتراض رو به ما ندادن)

مهدی کوچک زاده هم به ارسال این تصویر از درون صحنی علنی مجلس اکتفا کرد؛
 


اشک تمساح

در شرایطی که صداوسیما تمام تلاش خود را برای تبیین توافق‌نامه هسته‌ای به کار می‌برد و همگی شاهد مناظرات کاملاً بی‌طرفانه و چندهفته‌ای صداوسیما در مورد مفاد "اعلامیه مطبوعاتی لوزان " بودیم و حتی تا ماه‌ها اجازه پخش هیچ انتقادی از محتوای توافق ژنو وجود نداشت، این بار نزدیکان به دولت راه تخریب رسانه ملی را پیش‌گرفته‌اند؛ که البته این حرف‌ها در صحبت‌های رییس‌جمهور در استان اردبیل و معاون ایشان آقای یونسی که صداوسیما را "رسانه اپوزیسیون " نامید ریشه دارد.

در این راستا بازهم زیباکلام با برنامه از پیش تعیین شده، کار را شروع کرد؛



 شانتاژ و ادعای وی مورد استقبال جماران نیز قرار گرفت؛

 

آقای عارف هم خطی مشابه را پیش گرفت و پیام زیر را توئیت کرد؛
 


واکاوی دلیل این تخریب در مجال این نوشته نیست ولی پس از تخریب مجلس، نامطمئن نشان دادن صداوسیما دومین گام برای مصون نگه‌داشتن توافق‌نامه وین از بررسی دقیق است.
 
به نظر می‌رسد که هدف این شانتاژ این است که پس تحت‌فشار قرار دادن نمایندگان مجلس و تظاهر به اینکه مجلس مقابل منافع مردم ایستاده است، مخاطب را نسبت به انتقادات مطرح در صداوسیما نیز بدبین کنند تا انتقادات شنیده یا جدی گرفته نشود.

کلام آخر

فصل الخطاب هر دو جناح به‌دور از همه جنجال‌های سیاسی، قبلاً مشخص شده و تخطی از آن از چشم مردم پوشیده نیست:


 
این‌ها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می‌باشند
و «هیچ‌کس نباید آن‌ها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازش‌کار بداند».


 
"برای تصویب این متن، یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند "