روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند؛ درحالی که روز گذشته این روزنامه‌ها از دود سفید توافق بر فراز هتل کوبورگ خبر می‌دادند؛ خبرنگار اعزامی روزنامه شرق به وین خبر از «کمای هسته‌ای» و «کندی» مذاکرات روایت کرد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند؛ درحالی که روز گذشته این روزنامه‌ها از دود سفید توافق بر فراز هتل کوبورگ خبر می‌دادند؛ خبرنگار اعزامی روزنامه شرق به وین خبر از «کمای هسته‌ای» و «کندی» مذاکرات روایت کرد.

از سوی دیگر این روزنامه‌ها به سخنان احمدی‌نژاد پرداختند؛ رییس دولت دهم در ساختمان ولنجک در حلقه یاران از «فشارها» و «دروغ‌ها» گلایه کرد و فعالیت انتخاباتی جریان همسو با وی را رد کرد اما مأموریت جدیدی به نام «بازخوانی خط نورانی امام خمینی (ره)» را بر دوش یارانش نهاد.

روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «توافق ایران و 1+5 برای لغو تحریم‌ها» و «چرا منفعت‌طلبان دانشجو سیاسی را بر نمی‌تابند؟!» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· آغاز شناسایی نامزدهای اصلاح‌طلب برای مجلس

فعالیت زودهنگام اصلاح‌طلبان در چند ماه اخیر به مرحله شناسایی نامزدها رسیده است و اولین زمزمه‌های اختلاف در چینش لیست‌ها شنیده می‌شود.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در همین راستا نوشت «نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه فعالیت اصلاح‌طلبان برای شناسایی نامزدهای انتخابات مجلس آغاز شده، گفت از وفاق و فهرست واحد استقبال می‌کنیم. علیرضا تابش در گفت‌وگو با فارس،‌ درباره نحوه چگونگی فعالیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس گفت: اعضا، جناح‌ها و انجمن‌های اصلاح‌طلبان مختارند که خودشان فعالیت‌های انتخاباتی را در سطوح مختلف آغاز کرده و در شناسایی و معرفی کاندیداهایشان اختیار دارند. وی افزود: البته ما از وفاق و فهرست واحد استقبال می‌کنیم، اما اگر معدودی هم خارج از این فهرست وارد عرصه انتخابات بشوند اهمیت چندانی ندارد. تابش با اشاره به اینکه در صورت پیش آمدن اختلاف نظر میان گروه‌های اصلاح‌طلب شورای راهبردی اصلاح‌طلبان دخالت کرده و نقش بالادستی مشورتی خود را در تبیین راهبردها و استراتژی‌های اصلاح‌طلبان ایفا خواهد کرد گفت: فعالیت در درون نظام وابستگی و وفاداری به انقلاب، امام (ره) و رهبری از جمله این راهبردها خواهد بود که شورای راهبردی آن را تدوین خواهد کرد.

وی تعیین شرایط کاندیداهای اصلاح‌طلب را از جمله در قبال حقوق مردم از دیگر وظایف شورای راهبردی اصلاح‌طلبان برشمرد و اظهار داشت: انشاءالله بنا داریم نقش برجسته‌تری برای بانوان در انتخابات آینده مجلس در نظر بگیریم. نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی از آغاز به کار انتخاباتی گروه‌های اصلاح‌طلب همچون انجمن اسلامی معلمان، کارگزاران، مردم‌سالاری، اعتماد ملی و... خبر داد و گفت: این گروه‌ها در حال شناسایی کاندیداهای خود هستند. وی در توصیه‌ای به همه گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا خاطرنشان کرد: اولین توصیه من پرهیز از کلید زدن زودهنگام انتخابات است، چرا که کشور اکنون درگیر مسائل مختلف است و مردم دغدغه معیشت، امور اقتصادی، آینده شغلی و امنیت کاری خود را دارند و اکنون که کمتر از یک سال به انتخابات مانده است استارت زودهنگام فعالیت‌های انتخاباتی شایسته و با شرایط فعلی کشور سازگار نیست.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «شتاب علمی کشور نباید کاهش یابد» و «شهادت می‌دهم دولت جز خیر مردم و کشور چیزی نمی‌خواهد» اختصاص داد.

· مأموریت تازه احمدی‌نژادی‌ها

این‌بار احمدی‌نژاد به صراحت از مأموریت یارانش سخن گفت؛ ماموریتی که اصلاح‌طلبان مدعی‌اند رنگ انتخاباتی به خود خواهد گرفت اما احمدی‌نژاد خط قرمز فعالیت یارانش را انتخابات می‌داند و از «فشارها» و «دروغ‌ها» گلایه می‌کند.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت «ساختمان ولنجک با نام احمدی‌نژاد خبر ساز می‌شود و هر بار که نام این ساختمان مطرح می‌شود این تصور شکل می‌گیرد که رئیس جمهوری سابق طرحی جدید برای سیاست دارد. احمدی نژاد هرچند از پاستور رفته اما او و یارانش از سیاست کنار نکشیده‌اند. طرفداران وی و وزرای دولت‌های نهم و دهم در قالت حزب یکتا برنامه‌ریزی می‌کنند و او نیز در محلی به نام ساختمان ولنجک مسیر را برای آنان مشخص می‌کند. وی در آخرین سخنرانی خود در جمع طرفدارانش اعلام کرده علاقه‌ای به فعالیت‌های انتخاباتی ندارد اما از برنامه‌ریزی منسجم و نظام‌مندی برای بازخوانی خط امام (ره) خبر داده است.

همزمان با نزدیک‌تر شدن به موعد انتخابات رایزنی در مورد احتمال حضور احمدی‌نژاد و یارانش در این رقابت سیاسی بیشتر می‌شود در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق کشورمان در مراسم ضیافت افطار با شماری از مسئولان دولت‌های نهم و دهم، در جمع دوستان قدیمی خود خطاب به آنان گفت: البته اکثر شما می‌دانید که ما اینجا سرگرم چه کاری و دنبال چه برنامه‌هایی هستیم. بعضی دوستان اطلاع نداشتند و خواستند توضیح بدهیم تا همه بدانند. عده‌ای از دوستان در اینجا از سراسر کشور در حال برنامه‌ریزی برای تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی و بازخوانی مجدد خط امام راحل (ره) هستند. البته شما می‌دانید که فشار بر جمع ما برای حضور در برنامه‌های سیاسی مثل انتخابات مجلس و دولت و چه و چه زیاد است. من می‌خواهم خدمت آن دسته از عزیزانی که اطلاع ندارند عرض کنم که ما در اینجا به طور مطلق هیچ برنامه و علاقه‌ای برای فعالیت‌های انتخاباتی نداریم. به گزارش ایسنا وی افزود: ما و جمعی از دوستان، بر اساس یک بررسی دقیق به این نتیجه رسیده‌ایم که مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، بازخوانی خط نورانی امام خمینی (ره) است. خوشبختانه مقام معظم رهبری در سالگرد امام راحل، این امر مهم را مورد تاکید قرار دادند و اعلام کردند که همه باید به آن توجه کنند. بحث هم خیلی روشن است. ما هرچه داریم محصول یک انقلاب است. هر دستاوردی که داریم، از ناحیه انقلاب اسلامی به دست آمده است.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «مأموریت تازه احمدی‌نژاد» و «می‌خواهم فیلم ترسناک بسازم» اختصاص داده است.

· معماسازی برای اصولگرایان

گروه احزاب روزنامه اعتماد در راستا پروژه القای عدم وحدت در جریان اصولگرا ابتدا به تله انتخاباتی پایداری - ایثارگران برای حزب موتلفه و سپس جدایی باهنر از تیم سیاسی علی لاریجانی پرداخته است و در مقطع فعلی خبر از معمای جدیدی برای اصولگرایان می‌دهد

گروه احزاب روزنامه اعتماد در راستا معماسازی برای اصولگرایان نوشت «رویای وحدت زیر چتر جامعتین در فاصله کمتر از هشت ماه مانده به انتخابات مجلس رنگ باخت. از هفته‌ها قبل نشانه‌هایی مبنی بر عدم تمایل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای ورود به فرآیند وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس دیده می‌شد تا اینکه روز شنبه «اعتماد» در گزارشی احتمال عدم حضور جامعتین را مطرح کرد و روز گذشته یکی از اعضای این تشکل سیاسی روحانی صراحتاً اعلام کرد جامعه مدرسین برنامه‌ای برای انتخابات مجلس ندارد. سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تشکل جلسه جامعه مدرسین به ریاست آیت‌الله یزدی در جمعه شب، درباره اینکه آیا در خصوص انتخابات خبرگان بحث شد یا خیر اظهار کرد: درباره خبرگان گفتند که هنوز زود است. غروی درباره اینکه آیا پیرامون انتخابات مجلس بحثی صورت گرفت یا خیر تصریح کرد: همان طور که قبلاً گفته شده بود، جامعه ملاک‌ها را بیان کرده و مردم را به انتخابات دعوت می‌کند اما درباره افراد و اشخاص ورود نمی‌کند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: البته قم یک وضعیت دیگری دارد هر چند جامعه مدرسین برای اینکه در انتخابات مجلس کاندیدایی داشته باشد برنامه‌ای ندارد و روالش نیز این گونه نبوده است. وی درباره انتخابات خبرگان یادآور شد: کمیته‌ای بررسی‌ها را آغاز کرده تا افرادی را که در این زمینه آمادگی دارند و قبلاً بوده‌اند شناسایی کند اما هنوز ضرورت نمی‌بیند که در صحنه عمومی شورای عالی جامعه مدرسین آن را مطرح کند. او همچنین در گفت‌وگو با آنا تاکید کرد: نگران ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیستیم. وی در پاسخ به این سؤال که «آیا جامعه مدرسین قصد دارد به صورت مصداقی در انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد شود؟»، افزود: در معرفی کاندیدای مجلس ورود نخواهیم کرد و نامزد معرفی نمی‌کنیم.

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین قم در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «آیا در جلسه دیروز درباره انتخابات مجلس خبرگان بحث نشد؟» تصریح کرد: خیر چیزی مطرح نشد، جامعه مدرسین همواره در انتخابات مجلس خبرگان ورود می‌کند، کمیته‌ای در حال بررسی است و نتایج هروقت در این کمیته نهایی شود به شورای عالی جامعه ارائه خواهد شد. غروی همچنین درباره اظهارات اخیر محمدرضا باهنر که «عده‌ای برای مجلس خبرگان خواب آشفته دیده‌اند و امیدواریم که خوابشان تعبیر نشود»، تاکید کرد: نمی‌دانم که منظور آقای باهنر از بیان این اظهارات چه کسانی است، اساساً نمی‌توان به خواب کسی ورود پیدا کرد. وی در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما این اظهارات آقای باهنر مربوط به اصلاح‌طلبان است؟»، گفت: افرادی که صلاحیت دارند مثل دیگران وارد صحنه می‌شوند و مشکلی ندارند.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «کمای هسته‌ای» و «روحانی می‌تواند هاشمی 76 باشد» اختصاص داد.

· کمای هسته‌ای

خبرنگار اعزامی روزنامه شرق به وین خبر از «کما» و «کندی» مذاکرات در هتل کوبورگ می‌دهد؛ این گزاره‌ها در حالی بیان می‌شود که دیروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب خبر از افزایش احتمال توافق می‌دادند.

زینب اسماعیلی در همین راستا در صفحه سیاسی روزنامه شرق نوشت «آمانو و ظریف دیروز یک‌ساعت و نیم با هم رایزنی کردند. این دومین دیدار ظریف و آمانو در هفته گذشته بود. پیش از این احتمال داده می‌شد که توافق جامع، گروگان حل موضوع پی‌ام‌دی باشد اما سخنان روزگذشته آمانو نشانگر یافتن راه‌حل‌هایی در این مورد بود. پیش‌تر یک منبع خبری به «شرق» گفته بود برنامه همکاری مشترک ایران و آژانس که آبان‌ماه ۹۲ و یک ماه قبل از توافق ژنو، تنظیم شد، در بخش‌هایی نتوانست انتقادات مرتبط با آژانس را رفع کند. از همین‌رو دستیابی به توافق سیاسی در اولویت قرار گرفت تا بعد از آن به مسائل فنی با آژانس هم پرداخته شود. پرونده هسته‌ای ایران، رخ‌های متفاوتی دارد؛ سیاسی، فنی و حقوقی.

اکنون در فرصت باقی‌مانده باید توافق جامعی به دست آید که دربرگیرنده همه این‌ها باشد. ایران هیچ‌گاه ابعاد نظامی احتمالی پرونده هسته‌ای را نپذیرفته و حتی در تفاهم لوزان از آن به‌عنوان مسائل گذشته، حال و آینده سخن گفته است. ایران معتقد است پرونده موضوعات مربوط به «پی‌ام‌دی»، عمدتاً، از مطالعات ادعایی استخراج شده و داستان‌سرایی‌های جاسوسی هم به آن افزوده شده است. در سال ۲۰۱۱ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارائه یک دادخواست سیاسی علیه ایران پرداخت که در زیر ۱۲ اتهام علیه ایران، منظم و طبقه‌بندی شده است. این کیفرخواست سیاسی که اتهام‌های گسترده‌ای را علیه ایران مطرح می‌کرد، در پی اثبات این ادعا بود که تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را اولاً مستند کند و با انتشار آن به گزارش مدیرکل آژانس رسمیت بدهد. در دوران ریاست علی لاریجانی بر تیم مذاکره‌کننده ایران، شش موضوع بررسی و بسته شد ولی در پایان از پاسخ‌های ارائه‌شده فقط درباره یک موضوع فرعی مجدداً ۱۲ سؤال دیگر از سوی آژانس ارائه شد.

یکی از اعضای نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در آن دوران پیش‌تر به «شرق» گفته بود که موضوعات باقی‌مانده با کار کارشناسی از سوی ایران قابل رفع بود اما به دستور یکی از مقامات اجرائی بالای کشور در آن دوره (دوران دولت نهم) این همکاری با آژانس متوقف شد. روز گذشته در شبکه اجتماعی توییتر جمله‌ای از حسن روحانی در کتاب خاطراتش دست به دست می‌شد که «محمود احمدی‌نژاد ابتدای روی‌کارآمدنش به او گفته که کل هزینه آژانس چقدر است؛ همین الان به البرادعی زنگ بزنید و بگویید که ما آن را پرداخت می‌کنیم». این خاطره مربوط به ابتدای روی‌کارآمدن احمدی‌نژاد و ریاست حسن روحانی بر دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی بود.»

روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «گام آخر توافق نهایی» و «در حال بازخوانی خط امام هستیم!» اختصاص داد.

· روحانی به‌نام ما و به کام دیگران شد

دکتر محمد رضا تاجیک که مبتکر نظریه «نواصلاح‌طلبی» که برخی آن را عبور از رییس دولت اصلاحات تعبیر کرده‌اند، در گفت و گو با روزنامه آرمان‌امروز به تحلیل وضعیت دولت یازدهم پرداخت.

دکتر تاجیک در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از مدیران روحانی با وی همراهی نمی‌کنند و وی از نظر سیاسی در دولت تنها مانده است؛ اظهار داشت «برخی از این عده معتقدند روحانی با آنان همکاری نمی‌کند و شخصیتی قائم به خود یا قائم به فرد دارد. حتی اگر بپذیریم (که می‌پذیریم) برخی از مدیران روحانی با وی همراهی و همسویی ندارند، باز باید به این موضوع توجه داشت که ایشان انتخاب کرده است. واضح و مبرهن است ایشان بیش از هر کسی مسئول انتخاب و چینش تیم مدیریتی خود است. همان‌گونه که در پاسخم به سؤال نخست مشخص است من معتقد به این ناهمراهی و نامهربانی (از سوی برخی از مدیران ایشان) هستم و سخت معتقدم که آقای روحانی برای حل این مشکل باید تدبیری بیندیشد. در ضمن ایشان باید نیم‌نگاهی هم به اطرافیان (تقریباً همه‌کاره خود) که بر تنور این تنهایی می‌دمند یا هیزم‌بیار آن‌اند، داشته باشند. منظورم کسانی است که بیش از شخصیت خود شخصیت شده‌اند و بیش از استعداد خود امکان یافته‌اند و بیش از حد و حدود خود در امور دخالت می‌کنند.»

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که دولت به مطالبات اصولگرایان به دلیل هراس از هجمه پاسخ مثبت می‌دهد و این دولت به سود اصولگرایان بوده است؛ گفت «این چرخش کاملاً محسوس است (در مجالی مناسب شاید آشکارتر در این زمینه سخن بگویم). قبلاً هم گفته‌ام که جناح شکست‌خورده در انتخابات، در فردای بعد از انتخابات، در نقش، منزلت و مرتبت جناح پیروز ظاهر شد و با اراده معطوف به قدرت خود بسیاری از پست‌های حساس مدیریتی را اشغال کرد و شرایطی را تمهید و تدبیر کرد تا مدیران غیرخودی و غیرمنصوب نیز نتوانند جز با کارت‌های آن بازی کنند. به بیان دیگر، شرایط بعد از انتخابات همان شرایط «به‌نام یکی به کام دیگری» شد و این دیگری بدون اینکه از هزینه‌های گوناگون یک دولت مستقر برخوردار شود، از مواهب آن نیک برخوردار شده است، و در همان حال نیز، دست به دعا باشد که «کاشکی شری به پا شود که خیر ما در آن باشد

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «مأموریت ویژه برای اصلاح نظام بانکی و بورس» و «بارش باران در گرمای 48 درجه» اختصاص داد.

· تکذیب بخشنامه صدا وسیما

ساعاتی پس از اظهارات دکتر حسن روحانی در جمع استانداران که به بازگویی واقعه تاریخی صلح امام‌حسن (ع) پرداخت، اخباری از موضع‌گیری صدا وسیما در این‌باره در خبرگزاری‌های مختلف انعکاس یافت. این رسانه‌ها مدعی شدند که صدا و سیما در بخشنامه‌ای تصمیم به عدم پرداخت سخنان رییس‌جمهور کرده است.

در همین راستا روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟!» صفحه سیاسی خود نوشت «مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما خبر «صدور بخشنامه نپرداختن به موضوع صلح امام حسن (ع)» توسط این رسانه را تکذیب کرد. داوود نعمتی انارکی گفت: «سیاست این سازمان حمایت کامل و جدی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان است