تأخیرهای دولت در واریز یارانه نقدی ماهانه در حالی رو به افزایش است که یک محاسبه ساده نشان می‌دهد، اگر دولت کل مبلغ یارانه نقدی هر ماه را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند، سود روزانه آن به 7/ 1 میلیارد تومان می‌رسد.

گروه اقتصادی مشرق- در قانون بودجه امسال،‌ اعتبار یارانه نقدی خانوارها 39 هزار میلیارد تومان تعیین شده که رقم ماهانه آن 3250 میلیارد تومان می‌شود.

در یکی دو سال گذشته، زمان واریز یارانه نقدی که در ابتدای اجرای این قانون، اوایل ماه بود به تدریج به اواسط ماه کشیده شد و اینک دو ماهی است که دولت یارانه نقدی مردم را به هفته آخر ماه کشانده است. با ادامه این روند، شاید در مراحل بعد، واریز یارانه نقدی تاخیری یک ماهه پیدا کند.

ماه گذشته یارانه نقدی با دو روز تاخیر، 24 اردیبشهت ماه به حساب خانوارها واریز شد؛ اما درباره خردادماه هنوز دولت هیچ اطلاع‌رسانی نکرده است.

علت تاخیر در پرداخت یارانه نقدی را می‌توان در اظهارات اخیر مسئولان دولت یازدهم جستجو کرد که به شدت از بار سنگین یارانه نقدی انتقاد کرده و آن را میراث شوم دولت سابق خوانده‌اند.

با آغازبیست و سومین روز از خرداد ماه در حالی که مردم انتظار پرداخت یارانه پنجاه و دوم را به حساب های خودشان داشتند، اما با واریز نشدن یارانه خرداد ماه متعجب از جلوی خود پردازها بازگشتند.

در همین رابطه نرگس نجفی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها گفت که اطلاع دقیقی از زمان واریز شدن یارانه پنجاه و دوم خانوارها ندارد.

مسعود کاووسی مدیر روابط عمومی این سازمان هم بدون هیچ گونه عذرخواهی از هموطنان در خصوص نامعلوم بودن وضعیت پرداخت یارانه نقدی خرداد ماه تنها به همین جمله بسنده کرد که اطلاعی از این موضوع ندارد.

پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای ایرانی در چند ماه اخیر همواره با تاخیر رو به رو بوده است به شکلی که دولت ابتدا اعلام کرده بود که حدفاصل بیستم و تا بیست و دوم خرداد ماه یارانه نقدی را پرداخت می کند، سپس همین زمان به وعده خود عمل نکرد.

با توجه اظهار نظر ایزدی رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در خصوص مشخص شدن تکلیف پرداخت یارانه نقدی تا دو سه روز آینده باید ببینیم تکلیف یارانه پنجاه و دوم مردم به کجا خواهد کشید.


به گزارش مشرق، آنچه که از سخنان مسئولان دولتی برمی‌آید این است که دولت بلافاصله پس از پرداخت یارانه هر ماه، اقدام به جمع‌آوری اعتبارات برای تامین یارانه نقدی ماه بعد می‌کند.

اگر فرض را بگذاریم که اعتبار 3250 میلیارد تومانی هر ماه زودتر از آنچه که به مردم پرداخت می‌شود، در اختیار دولت قرار می‌گیرد؛ می‌توان به رقم سود بانکی چنین پول هنگفتی دست یافت.

با توجه به این که هم‌اکنون برخی بانک‌ها به حساب‌های روزشمار سود 19 درصدی می‌دهند، نرخ سود روزشمار 3250 میلیارد تومان یارانه نقدی هر ماه حدود 7/ 1 میلیارد تومان می‌شود.

هرچند این محاسبه به طور فرضی صورت گرفته، اما عدم شفاف سازی دولت درباره وضعیت منابع و مصارف یارانه‌ها، رواج چنین محاسباتی را در بین مردم، اجتناب‌ناپذیر کرده است.