وی با بیان اینکه قرار است تا قرارداد اجرای این پروژه به زودی منعقد شود ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع و مشکلات قرارداد این پروژه تا پایان سال، ساخت آن آغاز شده و بخش بیشتری از جابهجایی مسافران به حوزه حملونقل ریلی انتقال یابد.
وزیر راه و شهرسازی ظرفیت فعلی مسافری این مسیر(تهران – مشهد) را 12 تا 13 میلیون نفر در سال عنوان و تصریح کرد: تلاش میکنیم تا این ظرفیت به 35 میلیون مسافر افزایش یابد.
آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضرتعداد خودروهای عبوری در جادههای کشور نسبت به دو دهه گذشته سه برابر شده است تصریح کرد: این روند صعودی همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به به تردد حدود 17 میلیون خودرو در راههای کشور خاطرنشان کرد: از این رو نیاز به توسعه تمام راههای کشور احساس میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تنها دو راه برای تسهیل تردد خودروها در جادهها کشور وجود دارد، توسعه حملونقل جادهای را یکی از این راهها عنوان و تأکید کرد: در این صورت به هر میزان که در توسعه راهها اقدام شود؛ مشکل کمبود مسیر همچنان وجود خواهد داشت.
آخوندی انتقال 20 تا 30 درصدی حملونقل باری و مسافری جاده ای به بخش ریلی را به عنوان راهکار دوم این مهم عنوان و تصریح کرد: یک طرح توسعهای برای تحقق این هدف در حوزه ریلی کشور پیش بینی شده است.
وی طرح توسعه حوزه ریلی را پرهزینه عنوان و تصریح کرد: اگر بخواهیم 20 درصد ترافیک حمل و نقل بار و مسافر جاده تا سال 1400 به حوزه ریل منتقل شود؛ به حدود 27 میلیارد دلار سرمایهگذاری آنهم تنها در بخش زیرساخت نیاز داریم؛ اما این مهم اجتناب ناپذیر است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل ریلی در حوزه مسافری پیر است اظهار داشت: 400 واگن از حدود دو هزار واگن مسافری باید از ناوگان حملونقل مسافربری ریلی خارج و دو هزار و 400 واگن جدید به این ناوگان افزوده شود.
آخوندی با بیان اینکه هزینه تأمین هر واگن با کشنده حدود 40 میلیارد ریال است تصریح کرد: بر این اساس تأمین اعتبار برای افزایش دو هزار و 400 واگن جدید به ناوگان حملونقل ریلی کشور در حوزه مسافری به 80 تا 100 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.