کد خبر 362300
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵

پایگاه خبری 'روسیا الیوم' نوشت : مصر سال جاری سامانه موشکی دفاع هوایی ' اس -300 ' از روسیه خریداری و دریافت کرده است.

به گزارش مشرق، 'ویاچیسلاف دزیرکالین' مدیرکل شرکت همکاریهای نظامی و فناوری روسیه با تایید این خبر گفت: ونزوئلا نخستین کشوری بود که این سامانه موشکی را دریافت کرد و پس از آن مصر این سامانه موشکی را خریداری و دریافت کرد.

وی بدون اشاره به زمان دقیق تحویل این سامانه دفاع موشکی، خاطرنشان کرد که کارشناسان این کشورها، کارایی سلاح مورد اشاره را عالی ارزیابی کرده اند.

هنوز مقامهای بلندپایه سیاسی روسی یا مصری، تحویل گرفتن این سامانه موشکی از سوی مصر را تایید نکردند.

خبرگزاری 'اینترفاکس 'روسیه در شهریور 93 اعلام کرد مصر با روسیه برای خرید سلاحهایی به ارزش سه میلیارد و 500 میلیون دلار به توفق رسیده است اما منابع رسمی مصری این خبر را تایید یا تکذیب نکردند.

مصر و روسیه از زمان برکناری 'محمد مرسی' رییس جمهوری اخوانی مصر، بسیار به هم نزدیک شده اند و ماه بهمن 92 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری کنونی مصر که آن زمان وزیر دفاع بود، همراه با 'نبیل فهمی' وزیر امور خارجه مصر از مسکو دیدار کرد و پیش از این دیدار نیز 'سرگئی شویگو' وزیر دفاع روسیه و 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه این کشور در آبان سال گذشته از قاهره دیدار کرده بودند.

اس-300 پی. ام. او یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع ها به شمار می رود که توانایی رهگیری همزمان 100 هدف و درگیری با 12 هدف را دارد.

زمان آماده سازی آن حدود پنج دقیقه است و موشکهای آن از نوع انبارشونده است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند. اس-300 شباهت زیادی با سامانه پدافندی آمریکایی ام .آی. ام-104 پاتریوت دارد.

موشک سطح به هوای اس300 در سال 1979 برای دفاع از ساختمانهای حساس و مهم شوروی ساخته شد. این سامانه پدافندی سپس با تکمیل و توسعه بیشتر برای دفاع در برابر موشکهای بالستیک در نظر گرفته شد.
منبع: ایرنا