وزارت خارجه آمريکا، با انتشار بخشنامه اي خواستار عضويت سفارتخانه‌هاي اين کشور و فعاليت آنان در شبکه‌هاي اجتماعي از جمله فيس‌بوک و توييتر، به عنوان «ابزاري مهم براي ديپلماسي عمومي» شده است.

به گزارش مشرق، درحالي که کارشناسان، شبکه هاي اجتماعي بويژه فيس بوک را ميدان امنيتي سازمان امنيت ملي آمريکا (NSA) مي دانند و نسبت به عضويت و فعاليت در آن هشدار مي دهند، دفتر بازرسي کل وزارت خارجه آمريکا، با انتشار بخشنامه اي خواستار عضويت سفارتخانه‌هاي آمريکا و فعاليت آنان در شبکه‌هاي اجتماعي از جمله فيس‌بوک و توييتر، شده است.

در گزارش دفتر بازرسي کل وزارت خارجه آمريکا که با همکاري شوراي پخش برنامه هاي خارجي آمريکا (BBG) تهيه شده در خصوص عضويت و ضرورت استفاده از شبکه هاي اجتماعي، مانند فيس‌بوک و توييتر در سفارت‌خانه‌هاي آمريکا به عنوان «ابزاري مهم براي ديپلماسي عمومي» تاکيد ويژه اي شده است.
در اين گزارش آمده است: «هر چند رسانه‌هاي اجتماعي سرانجام پا به عرصه ارتباطات فدرال گذاشته‌اند، اما هنوز براي اين که آنها به پتانسيل کامل خود دست يابند بايد راه طولاني‌اي طي شود».
اين گزارش، که تحت عنوان «بازبيني استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي توسط وزارت خارجه» منتشر شده است، شامل يافته‌هايي پيرامون تاثير و کارايي حضور رسانه‌هاي اجتماعي وزارت خارجه و نيز پيشنهاداتي براي بهبود آنها مي‌باشد.
دفتر بازرسي کل آمريکا، که بر روي برنامه‌هاي رسانه‌هاي اجتماعيِ 22 سفارتخانه آمريکا مطالعه کرده است، رسانه‌هاي اجتماعي را «ابزاري مهم براي ديپلماسي عمومي» خواند. هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا نيز از اين فناوري شديدا استقبال کرده و آن را وسيله‌اي براي ارتباط با مخاطبان سراسر جهان مي‌داند.
در اين گزارش همچنين به مسئله استفاده سفارت‌خانه‌هاي آمريکا از اين شبکه‌هاي اجتماعي پرداخته شده است. دفتر بازرسي کل آمريکا در گزارش خود بيان مي‌دارد که «هدف اصلي سفارتخانه‌هايي که از رسانه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند دستيابي به مخاطبان جوان‌تري است که فيس‌بوک و توييتر را بيشتر از ديگر ابزارهاي ديپلماسي عمومي مي‌شناسند».
در اين گزارش به منظور عملکرد بهتر در اين زمينه، اظهار شده است که «وبگاه‌هاي سفارت‌خانه‌ها بايد با صفحات فيس‌بوک و توييتر خود در ارتباط بوده و خودِ سفارتخانه‌ها نيز بايد داراي يک سري مفاد و قوانين استفاده از صفحات رسانه‌هاي اجتماعي مربوط به خود باشند».
درحالي که کارشناسان، شبکه هاي اجتماعي بويژه فيس بوک را ميدان امنيتي سازمان امنيت ملي آمريکا (NSA) مي دانند و نسبت به عضويت و فعاليت در آن هشدار مي دهند، دفتر بازرسي کل وزارت خارجه آمريکا، با انتشار بخشنامه اي خواستار عضويت سفارتخانه‌هاي آمريکا و فعاليت آنان در شبکه‌هاي اجتماعي از جمله فيس‌بوک و توييتر، به عنوان «ابزاري مهم براي ديپلماسي عمومي» شده است.