به دنبال پيروزي انقلاب، سپهبد قرني به سمت اولين رييس ستاد مشترک ارتش منصوب شد. در شرايطي که عده اي از گروهک هاي سياسي به بهانه وضعيت گذشته ارتش شاهنشاهي خواستار انحلال ارتش بودند.

گروه تاریخ مشرق- شهيد سید محمدولی قرني در سال 1292 شمسي متولد و از ابتداي کار در ارتش، فعاليت عليه رژيم طاغوت را آغاز کرد. در سال 1337 با عده اي از همکاران خود طرح يک کودتا را عليه رژيم ريخت که بنا به دلايلي کشف شد و به سه سال زندان محکوم شد. سپهبد قرني پس از آزادي از زندان به فعاليت هاي خود ادامه داد و در جريان 15 خرداد 1342 پس از ديدار با آيت الله ميلاني مجددا دستگير و به سه سال زندان محکوم شد.
به دنبال پيروزي انقلاب، سپهبد قرني به سمت اولين رييس ستاد مشترک ارتش منصوب شد. در شرايطي که عده اي از گروهک هاي سياسي به بهانه وضعيت گذشته ارتش شاهنشاهي خواستار انحلال ارتش بودند شهيد قرني تحت فرماندهي امام راحل انجام امور ارتش را بر عهده گرفت و در روز 24 بهمن 57 با حضور در دفتر رياست ستاد ارتش خطاب به حاضران گفت:"ارتش شاهنشاهي که مي گفتند از مجهزترين ارتش هاي دنياست و شايد هم از لحاظ وسايل و تجهيزات چنين بود، از آنجا که ايمان و اعتقاد نداشت، ظرف چند ساعت متلاشي شد. افراد ارتش اولا بايد مومن باشند، ثانيا آرمان آنها حفظ استقلال ميهن باشد نه حمايت از يک فرد". شهيد قرني، فعاليت خود را براي تصفيه و بازسازي و توان مکتبي بخشيدن به ارتش آغاز کرد اما با خشم گروههاي چپي و منافقين مواجه شد و از جمله به تصرف پادگان سنندج اقدام کردند که با مقاومت شديد شهيد قرني مواجه شد. پس از اين جريان، تنش ها و مخالفت هايي ايجاد شد و گروهک ها با تبليغات منفي سعي کردند که دولت موقت را وادار به برکناري رييس ستاد ارتش کنند. سرانجام مهندس بازرگان نخست وزير دولت موقت در 6 فروردين 1358، ايشان را از رياست ستاد ارتش برکنار کرد. سپهيد قرني در روز سوم ارديبهشت 1358 در منزل خود توسط چند تروريست از گروهک ضاله فرقان به شهادت رسيد.

(برای دیدن تصاویر در سایز اصلی خود، بر روی آن کلیک کنید)
{$sepehr_album_11909}