ما با يك رخداد بي نظير مواجه هستيم كه نمي توان مثل يك برنامه يا مناسبت عادي باآن رفتار كرد.

گروه فرهنگی مشرق  - كمتر از 40 روز ديگر به بزرگترين اجتماع جهاني در شهر كربلا مانده است. اجتماع بزرگي كه افتخار آن براي پيروان و محبان اهل البيت(ع) اربعين حسيني تا همیشه باقی می ماند و روزي است كه بسياري از شيعيان چهان براي زيارت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به شهر مقدس كربلا مي روند.

طبق آمار منتشره میلیون ها نفر طي چند روز اخیر وارد شهر كربلا شده واز آن خارج مي شوند كه در نوع خود در هيچ نقطه اي از جهان همانند ندارد اما اجتماع عظيم شيعيان در اربعين نه فقط به لحاظ كمي وجمعيتي بي نظير است بلكه ابعاد وزوايايي بسيار بزرگي در اين كنگره عظيم رقم مي خورد كه هنوز بسياري از آن شناخته وبازگو نشده است.

براي اين فرصت بزرگ شيعه، بسياري از دستگاه‌ها و نهادها مسئول هستند تا براي در جهت هر چه بهتر برگزار شدن مراسم كمك كنند اما رسانه ها وظيفه اي خاص و ويژه اي دارند. چرا که بايد بسياري از مفاهيم و اتفاقات اين حركت ميليوني به جامعه وسراسر جهان منتقل شود و اين امر لازمه يك برنامه ريزي رسانه اي است. 

شناشاندن تمام زوایای بزرگ و تاریخی واقعه عاشورا فقط با يك كار حرفه اي و برنامه ريزي دقیق مي تواند به جهان تشنه معنويت معرفي شود. در كنگره جهاني شيعه در روز اربعين، ارزشهاي چون اخلاص، از خود گذشتگي و ايثار،معرفت و جوانمردي در حد اعلا به نمايش گذاشته مي شود و جهان امروز  تشنه اين ارزشها وفضيلتهاي فراموش شده است بايد بتوانيم آن را منتقل كنيم
قطعا بسنده كردن به چند خبر وگزارش عكس و پخش چند مستند و مصاحبه نمي تواند اين عظمت و شكوه را تبيين كند. 

برنامه ریزی ها باید از همین امروز آغاز شود. در بسياري  از مناسبت‌ها ويا رويدادهايی كه در كشورها اتفاق مي افتد يك استراتژي رسانه اي تعريف مي شود . در اين استراتژي، برنامه هاي كوتاه مدت ،ميان مدت و بلند مدت ديده مي شود و هر رسانه به فراخور نوع فعالیت و مخاطبان خود عمل مي كند تا در مجموع بتوانند به نتيجه ای مشترك برسند و جهان را با زوايا آشكار و پنهان آن آشنا كنند.
 
حال ما با يك رخداد بي نظير مواجه هستيم كه نمي توان مثل يك برنامه يا مناسبت عادي باآن رفتار كرد. بايد اساتيد ارتباطات، روزنامه نگاران و  فعالان رسانه بيشتر روي اين موضوع كار علمي وعملياتي انجام دهند تا چگونه ابعاد مختلف بزرگترين اجتماع شيعه به دنيا معرفي گردد.


ارسالی از خبرنگار افتخاری مشرق: سید روح الله غضنفری

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.