کد خبر 237636
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بر سر انتخاب کتاب‌ها به جای ناشران، برای عرضه در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت توافق کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از مهر، چندی پیش محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام اینکه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی امسال برای عرضه آثار ناشران ایرانی در شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 200 متر غرفه رزرو کرده است، از ارائه پیشنهادی به محمد عظیمی (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی) خبر داد که در صورت پذیرش آن، امسال به جای ناشران، کتاب‌های آنها در این نمایشگاه در معرض دید و مبادله رایت قرار خواهد گرفت که این پیشنهاد اخیراً با موافقت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی مواجه شد.
 
بر این اساس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران امسال برای اولین بار غرفه‌ای مستقل در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد داشت و برنامه‌هایی برای معرفی نشر ایران تدارک دیده است. در همین راستا مقرر شده است که این اتحادیه برای نمایش کتب در غرفه مذکور، کتب منتخب را از طریق یک فراخوان با ضوابط و چارچوب مشخصی تأمین کند.
 
اخیراً این اتحادیه طی فراخوانی از ناشران عضو خواسته است تا عناوین برتر و مناسب خود را جهت معرفی در این نمایشگاه بین‌المللی، معرفی و نسخه‌ای از آنها را به واحدی که به همین منظور در اتحادیه ناشران ایجاد شده، ارسال کنند و بنا بر اعلام از هر ناشر حداکثر 7 عنوان انتخاب خواهد شد و اولویت نمایش هم برای آثاری است که اطلاعاتشان زودتر وارد پورتال نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2013 شده است.
 
شرایط و اولویت‌های انتخاب این کتاب‌ها هم این است که این آثار تألیفی باشد، به صورت قانونی در ایران منتشر شده باشد و آخرین ویرایش و یا تجدید چاپ آنها مربوط به پنج سال اخیر باشد. بر اساس اعلام، منع و محدودیتی برای آثار ارزشمند و قابل عرضه در سایر حوزه های موضوعی وجود ندارد اما به لحاظ موضوعی آثار حوزه تاریخ معاصر، داستان، ایرانشناسی، هنر و اسلام اولویت دارند.
 
همچنین کتاب‌هایی که در جشنواره‌های رسمی داخلی و بین‌المللی صاحب امتیاز و برگزیده شده باشند، برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال اولویت دارند. علاوه بر این، کتاب‌هایی که به زبان خارجی برگردان شده و یا دوزبانه باشند و نیز کتاب‌هایی که چاپ فاخر داشته باشند، از اولویت نمایش در این نمایشگاه برخوردارند اما کتب حوزه کودک و نوجوان به دلیل حضور مستقل در نمایشگاه برای نمایش در این بخش، اولویتی ندارند.
 
از جمله مزایایی که اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای این طرح اعلام کرده است، علاوه بر نمایش و عرضه کتب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2013 به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های کتاب در دنیا، می‌توان به حمل رایگان کتب توسط اتحادیه، استفاده رایگان از فضای غرفه اتحادیه، درج مشخصات فارسی و انگلیسی کتب منتخب در کاتالوگ کتب ایرانی عرضه شده در فرانکفورت به صورت رایگان، درج مشخصات در کاتالوگ دیجیتال ایجاد شده توسط اتحادیه و ثبت آن در سایت اتحادیه به صورت رایگان، اطلاع رسانی حرفه‌ای نسبت به وجود این کتب و اطلاعات شناسنامه‌ای و چکیده آنها به بازدیدکنندگان تجاری و ناشران بین‌المللی و آژانس‌های خرید و فروش رایت حاضر در نمایشگاه 2013 به صورت رایگان توسط اتحادیه و امکان تفویض وکالت در فروش رایت کتب منتخب به اتحادیه، اشاره کرد.
 
شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از 9 تا 13 اکتبر 2013 (17 تا 21 مهر 1392) و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت در این شهر آلمان برگزار می‌شود.