تیم ملی ایران که تا شروع دور برگشت مرحله مقدماتی از شانس کمی برای صعود مستقیم به جام‌جهانی برخوردار بود، در آخرین دیدار دست به کار بزرگی زد و با پیروزی برابر کره‌جنوبی به عنوان تیم اول گروه به جام جهانی 2014 صعود کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، تیم ملی فوتبال ایران با برتری 1-0 برابر کره جنوبی به عنوان تیم اول به صورت مستقیم به جام جهانی برزیل صعود کرد. نتایج کامل و جدول رده بندی مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا را در اینجا ببینید.

آخرین دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل برای ایران از ساعت 16:30 امروز سه شنبه در ورزشگاه مونسو شهر اولسان برگزار شد و در نهایت با تک گل رضا قوچان نژاد در دقیقه 59 به پایان رسید. (فیلم گل زیبای قوچان نژاد و صحنه های حساس بازی را در اینجا ببینید)           
تصاویری از شادی مردمی پس از صعود ایران

شاگردان کی روش که در دیدارهای اول چندان مطمئن نشان نداده بودند، در سه بازی اخیر خود کاری کردند کارستان. گرفتن شش امتیاز از کره جنوبی و دبل کردن تیمی که چهار سال پیش ایران را از جام جهانی محروم کرد، لذتی فراتر از پاسخ دادن به کری خوانی های نه چندان دوستانه داشت.

ایران پیش از این در جام جهانی 1978 آرژانتین، 1998 فرانسه و 2006 آلمان شرکت کرده بود و با توجه به روند یکی‌درمیان حضور در جام جهانی این بار نوبت ما بود که در بزرگ ترین رویداد فوتبالی جهان در عرصه ملی شرکت کنیم.

در این دیدار رحمان احمدی، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد برای ایران به میدان رفتند و در نیمه اول تحت فشار حملات پیاپی کره قرار گرفتند.

* دقایق ابتدایی این دیدار طبق پیش بینی ها با حملات پرتعداد کره ای ها آغاز شد و آنها تلاش کردند با ارسال از جناحین دروازه ایران را به خطر بیندازند. با این حال بازیکنان ایران در پنج دقیقه ابتدایی به دنبال گرفتن توپ از بازیکنان حریف بودند.

* در دقیقه 6 این دیدار یکی از ارسال های کره ای ها با ضربه محکم مهاجم این تیم از روی دروازه به بیرون رفت که این مهمترین موقعیت کره بود.



* مسعود شجاعی در دقیقه 10 قصد داشت مجتبی جباری را درون محوطه جریمه کره صاحب توپ کند که دروازه بان حریف زودتر از بازیکن ایران به توپ رسید.

* شلیک پرقدرت "هوک" در دقیقه 13 در حالی که درون چارچوب بود در دستان رحمان احمدی آرام گرفت تا کره ای ها از حملات خود به نتیجه نرسند.

* کره ای ها در 10 دقیقه دوم بازی هم تیم برتر میدان بودند و همچنان روی ارسال از جناحین تاکید داشتند.

* در دقیقه 19 یک ضربه ایستگاهی برای کره ای به دست آمد که این ضربه از روی دروازه به بیرون رفت.

* کره ای ها در دقیقه 21 بازهم از حربه اصلی شان استفاده کردند و توپ بلندی را برای "کیم شین ووک" مهاجم بلند قامت خود ارسال کردند که مهاجم حریف روی مدافعان ایران مرتکب خطا شد.

* در دقیقه 28 کره ای ها بازهم با ارسال های بلند قصد بازکردن دروازه ایران را داشتند که مدافعان تیم ملی کشورمان با دفاعی کم اشتباه اجازه باز شدن دروازه را ندادند.

* در دقیقه 35 ایران در یکی از معدود حملاتی که قصد داشت روی دروازه کره پی ریزی کند ناموفق بود و توپ خسرو حیدری را از جناح راست به بیرون زدند.

* دقایق پایانی نیمه اول ایران کمی از لاک دفاعی خارج شد و توپ را در میانه میدان در اختیار گرفت اما شاگردان کی روش توان و تمرکز لازم برای حمله کردن را نداشتند.

* ایران در دقیقه 40 صاحب یک ضربه خطا از میانه میدان شد که مسعود شجاعی این توپ را بلند درون محوطه جریمه فرستاد که تبدیل به یک ضد حمله شد و کره ای ها از بهترین موقعیت خود نتوانستند استفاده کنند و در شرایطی که رحمان احمدی هم بیرون آمده بود مهاجم کره ناکام ماند.



* در پنج دقیقه پایانی کره ای ها همچنان برتری خود را حفظ کردند اما توان دقایق ابتدایی بازی برای رسیدن به دروازه ایران را نداشتند. کره ای بهترین موقعیت خود را در دقیقه 41 از دست دادند. در مجموع نیمه اول برتری کامل با کره جنوبی بود اما بازیکنان ایران با ارائه یک بازی کم اشتباه اجازه باز شدن دروازه را ندادند.

* شروع نیمه دوم بازهم با برتری کره ای ها همراه بود و آنها همچنان به ارسال از جناحین تاکید داشتند.

* در دقیقه 49 رضا قوچان نژاد در یکی از موقعیت های کم تعداد ایران می توانست دروازه کره را با خطر مواجه کند که تعلل او این فرصت را از ایران گرفت.

* در دقیقه 51 تعلل مسعود شجاعی و پاس اشتباه او موقعیت را در اختیار کره ای ها قرار داد.

* در دقیقه 55 آندرانیک تیموریان به خاطر خطایی که مرتکب شد و توپ را با دست لمس کرد، از داور چینی کارت زرد گرفت.

 * در دقیقه 59 رضا قوچان نژاد با فراری سریع و با استفاده از اشتباه بازیکنان میزبان، دروازه کره را باز کرد تا ایران یک بر صفر پیش بیفتد.



* پس از این گل بازیکنان ایران اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردند و بیشتر از قبل به دروازه کره نزدیک شدند.

* ازبکستان توسط بهادر نسیم اف توانست در دقیقه 60 گل تساوی را وارد دروازه قطر کرد.

* خسرو حیدری دچار مصدومیت شد و در دقیقه 68 جای خود را به غلامرضا رضایی داد.

* کره‌ای‌ها که دوست نداشتند شکست بخورند باز به تلاش خود برای زدن گل تساوی ادامه دادند ولی 3،2 موقعیتی که با همان شیوه بازی قبلی خود به دست آوردند بی نتیجه ماند.

*کره‌ای‌ها در دقیقه 76 در چند نوبت دروازه ایران را تهدید کردند اما با درخشش رحمان احمدی که 2 بار توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید دروازه ایران همچنان بسته ماند.



* ازبکستان در دقیقه 72 گل دوم را توسط زوتی اف وارد دروازه قطر کرد.

* در دقیقه 75 نسیم اف گل دوم خود و سوم ازبکستان را وارد دروازه قطر کرد.

* کره جنوبی در دقیقه 80 صاحب یک ضربه کرنر دیگر شد که باز هم احمدی توپ را دفع کرد.

* یک دقیقه بعد کیم یوون پشت ضربه ایستگاهی که تیمش صاحب آن شد، ایستاد و ضربه را آرام زد و باز هم کارشان بی نتیجه ماند.

* مسعود شجاعی نیز دچار مصدومیت شد و دومین بازیکن تعویضی ایران بود که جایش را در دقیقه 81 به حاج صفی داد. داور بازی که معتقد بود او برای بیرون رفتن وقت تلف می‌کند یک کارت زرد را به شماره 7 ایران نشان داد.

* رحمان احمدی پس از اینکه یک توپ را دریافت کرد هنگام فرود با بازیکن کره برخورد کرد و از ناحیه پای راست دچار مصدومیت شد و تیم پزشکی وارد میدان شد تا او را درمان کند. هر چند کره‌ای‌ها معتقد بودند که او وقت تلف می‌کند.

* در دقایق آخر تیم ملی کره با تمام توان به سمت دروازه ایران یورش برد که باز هم نتیجه‌ای در بر نداشت.

* کره یک بار دیگر پشت محوطه جریمه ایران روی خطای هند رضایی صاحب موقعیت شد اما این توپ هم از کنار دروازه احمدی به بیرون رفت.

* در دقیقه 87 احمدف گل چهارم ازبکستان را به قطر زد تا این تیم 4 بر یک پیش بیفتد.

*در  دقیقه 1+90 رضا قوچان نژاد از زمین خارج شد و فرزاد حاتمی به میدان آمد.

* ازبکستان در دقیقه 3+90 توسط باخایف گل پنجم را وارد دروازه قطر کرد اما تلاش آنها نتیجه ای نداشت و ازبکستان به جام جهانی راه پیدا نکرد. ازبک ها با وجود اینکه 14 امتیازی شدند اما به دلیل تفاضل گل کمتر در رده سوم جدول قرار گرفتند و به پلی آف راه یافت.



* در دقیقه پایانی کره موقعیت خوبی داشت که توپ آنها به بیرون رفت تا ایران با برتری یک بر صفر در این بازی به عنوان تیم اول با 16 امتیاز به جام جهانی 2014 برزیل راه یابد. کره هم با 14 امتیاز به عنوان تیم دوم راهی جام جهانی شد.

جدول رده بندی نهایی گروه A آسیا




قوچان نژاد بهترین بازیکن دیدار ایران - کره

به گزارش مشرق، رضا قوچان‌نژاد که با گل دقیقه 60 خود زمینه‌ساز برتری یک بر صفر تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کره جنوبی شد و تیم کی‌روش را به جام جهانی فرستاد به عنوان بهترین بازیکن این دیدار انتخاب شد.

مسئولان برگزاری بازی در پایان دیدار کره جنوبی - ایران با اهدای جوایزی از این بازیکن ارزنده کشورمان تقدیر کردند.

صحبت های دو مربی پس از بازی

کارلوس کی‌روش پس از پیروزی یک بر صفر برابر کره‌جنوبی و صعود به جام جهانی در نشست خبری گفت: بازی سختی بود، می‌دانستیم با تیم خوبی قرار است بازی کنیم. در بازی امروز بسیار تحت فشار بودیم و می‌دانستیم مسابقه سختی را پیش رو داریم که خوشبختانه تیم من بسیار هوشیارانه و منطقی بازی کرد.

سرمربی تیم ملی ایران افزود: اعتماد، اعتقاد و ایمانی که به بازیکنانم داشتم علت این مسئله بود که امشب موفق شدیم به جام جهانی صعود کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جام جهانی هم روی نیمکت تیم ملی ایران می‌نشیند، اظهار داشت: این سوال را تنها خدا می‌تواند پاسخ دهد.

کی‌روش همچنین خطاب به مردم و بازیکنان تیم ملی کره‌جنوبی گفت: در این بازی هم آنها عملکرد بسیار خوبی داشتند و باید به تیم ملی کره‌جنوبی هم به خاطر صعودش به جام جهانی تبریک می‌گویم. امیدوارم روزی مانند تیم ملی کره بازی کنیم.

چوی : متاسفم که ایران را نبردیم/ وظایف‌مان را در زمین انجام دادیم

به گزارش مشرق، چوی کانگ هی پس از شکست تیم ملی فوتبال کره جنوبی مقابل ایران گفت: به جام جهانی صعود کردیم، هر چند مقابل ایران نتیجه خوبی نگرفتیم اما مسئولیت‌مان را در زمین انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم دو بازی پیش از این به جام جهانی برویم، خاطرنشان کرد: نتوانستیم خوب نتیجه بگیریم، باید به تماشاگرانمان بگویم به خاطر این شکست متاسفم. باید برای آینده فوتبال کره فکر جدیدی داشته باشیم، نسل جدید بازیکنان ما خوب هستند و آنها بستر خوبی برای نتیجه گیری در آینده دارند.

تیم ملی فوتبال ایران موفق شد با پیروزی یک بر صفر مقابل کره جنوبی به صورت مستقیم و به عنوان تیم اول گروه خود به جام جهانی صعود کند.

بازتاب صعود ایران در سایت فیفا و AFC

سایت فیفا به پیروزی تیم ملی ایران در آخرین بازی مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 در قاره آسیا که سهمیه صعود مستقیم به این رقابت‌ها را برای شاگردان کارلوس به ارمغان آورد، اشاره کرد.

فیفا با اشاره به رجزخوانی‌هایی که پیش از دیدار دو تیم میان سرمربیان دو تیم صورت گرفت نوشت: پس از پیروزی استرالیا برابر عراق و صعود این تیم به جام جهانی 2014، ایران در یک بازی انتقام جویانه در شهر اولسان کره جنوبی، تیم ملی این کشور را با نتیجه یک بر سفر شکست داد تا در صدر جدول گروه A قرار بگیرد. ایرانی‌ها با این پیروزی لحظات پراضطراب سختی را به میزبان خود که هر لحظه انتظار شنیدن خبری جدید از تاشکند در خصوص نتیجه بازی ازبکستان برابر قطر داشت، تحمیل کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: مهاجمان کره چندین بار رحمان احمدی دروازه‌بان تیم ملی ایران را محک زدند اما هرگز راه به جایی نبردند. کره جنوبی با وجود تسلط بر بازی در نیمه نخست، در خلق موقعیت‌های جدی روی دروازه ایران مشکل داشت به خصوص در نیمه دوم که ایران بازی را با انگیزه‌تر شروع کرد و به لطف اشتباه کیم یونگ گیون، مدافع کره جنوبی توسط رضا قوچان‌نژاد به گل رسید.

فیفا همچنین نوشت: ازبک‌ها در نیمه دوم بازی با قطر 5 گل به میهمان خود زدند اما باز هم نتوانستند به هدف خود که زدن 7 گل و کسب تفاضل گل بهتر نسبت به کره جنوبی بود برسند تا چشم به مرحله پلی‌آف و بازی با تیم سوم گروه B بدوزند. به این ترتیب غول‌های آسیا، ایران، کره جنوبی و استرالیا در کنار ژاپن که دو هفته پیش صعودش را قطعی کرده بود، به عنوان تنها تیم‌هایی که تاکنون صعودشان به مرحله نهایی جام جهانی 2014 را قطعی کردند، بلیت سفر به برزیل را به دست آوردند.

سوپرواکنش رحمان احمدی و استحکام خط دفاعی عامل برتری ایران مقابل کره

به گزارش سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، گلی که رضا قوچان‌نژاد در نیمه دوم بازی کره‌جنوبی - ایران به ثمر رساند باعث برتری یک بر صفر شاگردان کارلوس کی‌روش شد تا این تیم به همراه کره راهی جام جهانی 2014 برزیل شود.

قوچان‌نژاد در حالی که یک ساعت از این بازی در ورزشگاه مونسوی شهر اولسان می‌گذشت از اشتباهی که کیم یانگ جوون، مدافع کره مرتکب شد نهایت استفاده را کرد تا سومین گل خود را در سومین بازی ملی متوالی‌اش به ثمر برساند و ایران با صدرنشینی در گروه A این مسابقات به چهارمین حضورش در جام جهانی برسد.

کره‌جنوبی پس از اتمام این دیدار و قبول شکست مقابل ایران لحظاتی عصبی و استرس‌زا را دنبال می‌کرد، زیرا ازبکستان در بازی همزمان دیگر با نتیجه 5 بر یک از قطر جلو بود و با پایان این دیدار کره‌ای‌ها نیز به لطف تفاضل گل بهتر به مرحله پایانی این رقابت‌ها صعود کردند.

کره که تنها با یک تساوی به جام‌جهانی صعود می‌کرد بازی را بهتر آغاز کرد و با شوتی که لی دونگ گوک در دقیقه 13 بازی به سمت دروازه ایران زد رحمان احمدی را مورد آزمایش قرار داد.

در حالی که ایران با تک مهاجم خود رضا قوچان‌نژاد بازی می‌کرد و با چندین دفاع به دنبال محافظت از دروازه خودی بود، سونگ هئونگ مین دومین موقعیت جدی کره‌ای‌ها را در دقیقه 21 بازی هدر داد.

بهترین موقعیت کره در نیمه نخست و در فاصله 2 دقیقه مانده به پایان وقت‌های قانونی بازی توسط لی میونگ جو رقم خورد که خط دفاعی ایران به کمک رحمان احمدی، سنگربان خود توپ را دفع کردند.

کره در نیمه دوم نیز به برتری خود ادامه داد اما در حالی که یک ساعت از زمان بازی می‌گذشت قوچان‌نژاد با اشتباهی که کیم یانگ جوون انجام داد توپ را به گوشه دروازه جونگ سونگ ریونگ فرستاد تا برتری از آن ایران شود.

تیم میزبان در حالی که 13 دقیقه به انتهای بازی مانده بود با 2 سوپر واکنشی که رحمان احمدی، سنگربان ایران از خود نشان داد در به تساوی کشاندن بازی ناکام ماند.