کد خبر 203070
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸

آرامگاه بوعلی سینای شهر همدان در صدر بازدید هزاران نفر از مسافران نوروزی امسال در بین مکان های تاریخی و باستانی استان همدان قرار گرفت.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، براساس گزارش ستاد اطلاع رسانی معاونت گردشگری استان همدان، 27 هزار و 940 نفر در هفت روز اخیر از این مکان تاریخی دیدن کرده اند.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی همدان، آرامگاه شیخ الرییس بوعلی سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب حاذق با معماری ایرانی و اسلامی امروزه نگینی بر تارک گردشگری استان همدان است.

آرامگاه بوعلی سینا در میدان بوعلی سینا و در مرکز شهر همدان واقع و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سبک معماری این آرامگاه از قرنی که بوعلی سینا در آن زندگی می کرد الهام گرفته شده است و از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است و در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است.

باشگاه خبرنگاران نوشت: عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه های سنتی و نمائی با روکار سنگ های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخ های باستانی ایرانیان است.

درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.

مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده است. آرامگاه این دانشمند بزرگ در همه فصول سال میزبان اهل قلم و دانشی است که این پزشک حاذق و فیلسوف بزرگ را آنگونه که شایسته است شناخته اند.