کد خبر 198249
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰

شیرقلعه و آبشار لونک از جاذبه‌های گردشگری دیلمان در دل جنگل‌های بکر سیاهکل است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، این شهرستان در شرق گیلان واقع شده و از شمال و شرق به لاهیجان، از جنوب به رودبار و از غرب به رشت محدود می‌شود.

سیاهکل دارای سابقه تاریخی درخشان بوده و دیلمان خاستگاه یکی از قدرتمندترین سلسله‌های حکومتی ایران به نام آل‌بویه است که پناهگاه شیعیان محسوب می‌شده و دانشمندان زیادی را به جامعه ایرانی تحویل داده است.

آبشار لونک و کاروانسرای ‌تیt>‌‌تی، تاریخ درخشان سیاهکل است و شیر قلعه در 18 کیلومتری بخش دیلمان در دل جنگل قرار دارد و از جاذبه‌های بی‌بدیل و زیبای منطقه محسوب می‌شود.

اقتصاد سیاهکل بر پایه دامداری و کشاورزی بوده که عمده‌‌ترین تولیدات آن میوه، پرورش کرم ابریشم، عسل مرغوب و محصولات جالیزی است که در کنار آن تولیدات سفال تزئینی و دوخت لباس‌های محلی و معرق نیز رونق ویژه‌ای دارد.

ترکیب اصلی مردم سیاهکل را گیلک تشکیل می‌دهند و زبان رایج آنها گیلکی به لهجه «بیه‌‌پیش» و گویشی دیلمی است.

سیاهکل از دو ناحیه جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده و یکی از مهم‌ترین روستاهای این شهرستان «اسپیلی» است که بناهای زیبا و مراتع وسیعی دارد.

انواع برنج، گندم، جو، توتون، سیب‌زمینی، چای، فندق، مرکبات و انواع ماهی پرورشی از محصولات کشاورزی سیاهکل است.

غارهای یخی، منطقه سرسبز و دیدنی دیلمان از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان است.

مناطق باستانی قلعه‌کوتی، چشمه آب معدنی لاریخانی، آبشار باباولی، قلعه کوتول شاه، حمام تاریخی دیلمان و... نیز جزو جاذبه‌های تاریخی و گردشگری سیاهکل محسوب می‌شوند.

جاذبه‌های زیارتی سیاهکل شامل بقعه متبرکه شاه شهیدان، بقعه‌های آقا سید اسماعیل، سید ابراهیم، سید محمد صالح، سید سلطان حسین، سید احمد و سید حسین است.

گردشگران و مسافران زیادی هر ساله به شهرستان زیبای سیاهکل سفر می‌کنند و بافت‌های پشمی و سفال و سرامیک این دیار را با خود به سوغات می‌برند.