کد خبر 197345
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸

اظهار نظرهای نزدیکان هاشمی رفسنجانی و همچنین اعضای خانواده ایشان گویای این امر است که آیت الله 78 ساله، شخصا توان رویارویی با رقبای انتخاباتی را نداشته و با معرفی گزینه ای برای پیاده سازی طرح انتخاباتی خود، در یازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خود را در معرض انتخاب مردم قرار واهد داد.

به گزارش مشرق، «او خوب می‌داند که جامعه چه زمانی نیازمند حضور پررنگ اوست و باز هم به‌خوبی متوجه است که چه زمانی باید سکوت کند چون بهتر از این مردم می‌داند شکستن سکوت یعنی تنها گذاشتن مردم. بدون تردید اگر او بیاید از او استقبال خواهد شد چون حتی منتقدان سال‌های اخیر او به‌خوبی دریافته‌اند، کلید حل بسیاری از مشکلات همان چیزی است که هاشمی بارها به آن اشاره کرده است و نامی جز اعتدال ندارد. » این مطلبی بود که چندی پیش در ویژه نامه انتخاباتی روزنامه اصلاح طلب "آرمان روابط عمومی" به چاپ رسید.

این روزها با آغاز وزیدن نسیم انتخابات بار دیگر هاشمی رفسنجانی خود را در کانون توجه محافل سیاسی قرار داده و گویا قرار است تا روز انتخابات، نقش پیدا و پنهان این فرد کهنه‌کار در معادلات سیاسی و همچنین سرنوشت دولت آینده پررنگ و پررنگ تر شود.

البته گمانه زنی های کاندیداتوری هاشمی از زمانی شدت گرفت که این سیاستمدار کهنه کار 78 ساله در دیدار خود با جمعی از اصحاب رسانه چنین عنوان کرد که "اگر مطمئن شوم  کسی غیر از من نمی‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد، لحظه‌ای تردید نمی‌کنم."

روزنامه "آرمان روابط عمومی" به عنوان رسانه نزدیک به خانواده هاشمی که در چند ماه اخیر اصرار ویژه ای بر ورود آیت الله 78 ساله به عرصه انتخابات 92 داشته و تحلیل های مختلفی را پیرامون طرح انتخاباتی هاشمی رفسنجانی در عرصه رقابت های 92 مطرح کرده است، هفته گذشته درباره احتمال کاندیداتوری هاشمی اینگونه نوشت: اگر این گفته هاشمی را که «هیچ وقت نه خسته شدم و نه ترسیدم»، در قالب الگوهای رفتاری وی در سه دهه گذشته مورد سنجش قرار دهیم، قطعا به این نتیجه می‌رسیم که در هر حالتی، در حال ارزیابی فضاست و به همین دلیل اصلا بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور، خبر اعلام نامزدی او را بشنویم!

این در حالی است که این ارگان رسانه ای مدت هاست با بحراني نشان دادن اوضاع اقتصادي و سياسي كشور، بازي معروف «ميام ،نميام هاشمی» را در صفحه یک خود طرح ریزی کرده است و قرار است مقدمات تصمیم گیری قطعی آیت الله را فراهم کند. تصمیمی که به گفته حجت الاسلام ذوالنوری جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران منوط به مشخص شدن 3 مولفه مهم است.

حجت الاسلام ذوالنوری چندی پیش در گفت و گو با مشرق با بیان اینکه "هنوز به طور قطعی نمی توان در مورد انتخاب آقای هاشمی حرف زد "، عنوان کرد: آقای هاشمی برای انتخاب قطعی خود نیاز به دو مولفه دارد، تا توان تصمیم گیری در خصوص "آمدن و یا نیامدن" به عرصه رقابت های انتخاباتی 92 را بگیرد . محور اول: کاندیدای اصلاح طلبان چه کسی باشد، چون آقای هاشمی قطعا آراء جریان اصولگرایی را نخواهد داشت و چشم به آراء خاکستری دارد. با این حال اگر اصلاح طلبان با کاندیدای مطرحی به انتخابات بیاییند، ایشان کاندیدا نخواهد شد. محور دوم "وضعیت جبهه اصولگرایان" است و آقای هاشمی تا حریفان خود را در انتخابات نشناسد، پا به این عرصه نخواهد گذاشت.

ذوالنوری در ادامه محور سوم را نیز میزان اقبال عمومی مردم به هاشمی، معرفی کرد.

رویکردی که فعالان جریان اصلاح طلب در رسانه های خود در پیش گرفته اند، گویای این واقعیت است که آنها با بحرانی توصیف کردن وضعیت جامعه و معرفی کردن آیت الله هاشمی به عنوان نماد "اعتدال" و "میانه روی" در پی آن هستند فضای عمومی جامعه را برای ورود آیت الله 78 ساله به عرصه رقابت های انتخاباتی 92 به هر ترتیب فراهم کنند.

حال باید دید آیا هاشمی ریسک ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی را به جان می خرد یا اینکه به گفته خود با معرفی گزینه ای طرح انتخاباتی خود یعنی تشکیل دولت وحدت ملی را پیاده خواهد کرد.

این در حالی است که چندی قبل پایگاه اطلاع رسانی هاشمی از تردید آیت الله در تصمیم گیری نهایی خود رونمایی کرد و نوشت: قطار عمر سیاسی آیت‌الله توقف و خستگی ندارد. ترس از آبرو دادن ندارد. شکست و پیروزی هم ندارد. قطار عمر سیاسی آیت‌الله معیار دارد. معیاری به نام مصلحت. باید دید مصلحت نظام در انتخابات 92 چیست؟

اما اظهار نظرهای نزدیکان هاشمی رفسنجانی و همچنین اعضای خانواده او گویای این امر است که آیت الله 78 ساله، شخصا توان رویارویی با رقبای انتخاباتی را نداشته است و با معرفی گزینه ای برای پیاده سازی طرح انتخاباتی خود، در انتخابات 92 طرح انتخاباتی خود را در معرض انتخاب مردم قرار خواهد داد.