با نگاهی به وبسایت پلیس فتا کاربر با مسئله ای روبرو می شود که تعجب برانگیز بوده و با کار ویژه پلیس سایبری 180 درجه در تضاد است.

به گزارش مشرق، در جمهوری اسلامی ایران با توجّه به تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و لزوم تعیین ضابط قضایی برای این قانون و نیز مصوّبات کمیسیون افتای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات، پلیس فتا یا همان پلیس سایبری در بهمن‌ماه سال 1389 به دستور سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل گردید.

اگرچه مسوولان نیروی انتظامی خیلی دیر به فکر ایجاد چنین پلیسی افتاده اند، با این حال شروع به کار این پلیس در فضای سایبری جمهوری اسلامی ایران را باید به فال نیک گرفت.

در کنار خوشحالی تشکیل پلیس فتا "فارغ از حواشی اخیر بوجود آمده در این بخش از پلیس"، با نیم نگاهی به وبسایت آن، کاربر با مسئله ای روبرو می شود که تعجب برانگیز بوده و با کار ویژه پلیس سایبری 180 درجه در تضاد است.

کاربری که بخواهد به سرعت از متهمی شکایت کند و تکلیف خود را در موضوعات و جرایم سایبری بداند، بدون هیچ تردیدی اولین منبع و ارگان ذی صلاحی که به ذهنش خطور می کند، مراجعه به وبسایت پلیس فتا است.



در این وبسایت لینک ثبت شکایت در سمت چپ قسمت فوقانی وبسایت به رنگ قرمز قرار دارد و برای کاربری که بخواهد شکایت خود را اعلام و ثبت کند، باعث خوشحالی است.




اما این خوشحالی لحظات بعد با ابهام روبر می شود، آنهم زمانی است که کاربر با پیغام پلیس سایبری روبرو می شود که: "کاربر گرامی؛ به اطّلاع می‌رساند که سامانه‌ی دریافت شکایات به علّت اجرای پاره‌ای تغییرات تا اطّلاع ثانوی در دسترس نمی‌باشد. لذا خواهشمند است برای طرح شکایات خود از جرایم رایانه‌‌ای و اینترنتی، ضمن مراجعه به دادسرا، طرح شکایت و دریافت مرجوعه‌ی قضایی، به پلیس فتای استان متبوع خود مراجعه نمایید."



بعد از مطالعه این پیغام، خوشحالی و سپس ابهام کاربر اینترنتی عملا به یأس تبدیل می شود که پلیس سایبری کشور در موضوع شکایت، همانند کلانتری و با باطل کردن تمبر و رفتن به دادسرا به شکایات مردم رسیدگی می کند!!!

بررسی خبرنگار مشرق نشان می دهد این پیغام تقریبا نزدیک به یکسالی است که در وبسایت پلیس فتا مشاهده می شود و بعضی کاربران از پیگیری شکایت خود هرچند جزیی پشیمان می شوند.

حال جای این سوال از مسوولان محترم نیروی انتظامی و پلیس فتا است که چگونه پلیس سایبری کشور نمی تواند به صورت آنلاین و الکترونیکی به سوالات کاربران پاسخ دهد و بدون کاغذ بازی به شکایت کاربران رسیدگی کند؟

آنچه در پس انتشار این خبر قرار دارد، امیدواری مشرق به اصلاح روش ثبت شکایت و رسیدگی به مسائل کاربران اینترنتی در پلیس فتا جمهوری اسلامی ایران است.

پایگاه خبری ـ تحلیلی مشرق آمادگی خود را برای درج پاسخ پلیس فتا اعلام می دارد.