کد خبر 174693
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹

محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به پایتخت ویتنام در دیدار با خانم "دوان توان" رییس و تنی چند از اعضای شورای شهر هانوی با اشاره به خواهرخواندگی دو شهر هانوی و تهران گفت : علاقه مندی به گسترش مناسبات در سطح ملی و شهرها بین دو کشور وجود دارد و امیدوارم تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر به زودی و با حمایت دو طرف وارد فاز اجرایی شود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف در این ملاقات ها با شهرداران و مدیران شهرهایی از ترکیه ، تایلند ، پاکستان ، هندوستان ، فلسطین و دبیر کل سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاور میانه دیدار و گفتگو کرد .


شهردار تهران در این دیدارها که به صورت جداگانه برگزار شد ، بر لزوم همگرایی شهرهای آسیا به منظور فائق آمدن بر مشکلات شهری تاکید کرد.

وی به ریشه های مشترک فرهنگی کشورهای آسیا اشاره کرد و گفت : به طور حتم ، ساز و کار مجمع شهرداران آسیایی و انتقال درست تجربیات شهرها می تواند راهکارهای موثری برای بهبود وضعیت شهرها باشد .

وی شهرهای آسیایی را دارای چالش ها و فرصت های همانند دانست و اظهار کرد : علی رغم ارتباطات دولت ها در سطوح ملی ، نیازمند گسترش همکاری های بین شهری هستیم و نزدیک شدن شهرها به یکدیگر اثرات بسیار مثبتی در پی دارد.

بر اساس این گزارش شهردار تهران در دیدار با جمعی از شهرداران و مدیران شهری شهرهای فلسطین ، با محکوم نمودن جنایات غیرانسانی اخیر رژیم صهیونیستی در غزه بر لزوم همکاری همه گروه های فلسطینی برای آزادی قدس شریف تاکید کرد و گفت : رژیم اشغالگر قدس زبان گفتگو را متوجه نمی شود و چون خودش با زور شکل گرفته ، به دنبال آن است که با زور خودش را بر همه و به ویژه ملت مظلوم فلسطین تحمیل کند و مقاومت جانانه مردم غزه درس عبرت مناسبی به ددمنشی های این رژیم منحوس بود .

قالیباف تصریح کرد : تنها با روحیه جهادی است که می توان مقابل این رژیم جعلی ایستاد و راهی که مجاهدین انتخاب کرده اند ان شاء الله با نصرت الهی مقرون به پیروزی خواهد شد.

اشتراکات فرهنگی و روحیه استکبار ستیزی ملتهای ایران و ویتنام ؛ زمینه ساز تعمیق مناسبات

محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به پایتخت ویتنام در دیدار با خانم "دوان توان" رییس و تنی چند از اعضای شورای شهر هانوی با اشاره به خواهرخواندگی دو شهر هانوی و تهران گفت : اشتراکات فرهنگی و روحیه استکبار ستیزی دو ملت بزرگ ایران و ویتنام می تواند زمینه ساز گام های مثبتی در جهت تعمیق مناسبات باشد .

وی ادامه داد: علاقه مندی به گسترش مناسبات در سطح ملی و شهرها بین دو کشور وجود دارد و امیدوارم تفاهم نامه خواهر خواندگی دو شهر به زودی و با حمایت دو طرف وارد فاز اجرایی شود.

شهردار تهران با اشاره به این که قرن حاضر قرن قاره آسیا خواهد بود و کشور ویتنام نیز مسیر رو به رشدی را پیش رو دارد گفت : شهرها و مراکز جمعیتی آسیا با در کنار هم قرار گرفتن و تجمیع تجربه ها می توانند به نوبه خود در شرایط آینده آسیا نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد : در این بین نقش شهرها تکمیل کنند نقش دولت ها در گسترش روابط بین کشورها تلقی می شود.

قالیباف خاطرنشان کرد : تجربیات ارزنده تهران به ویژه در حوزه های مهمی نظیر حمل و نقل عمومی و مترو ، محیط زیست و ... در اختیار شهر هانوی قرار خواهد گرفت و امیدواریم این شهر مسیر پیشرفت را با شتاب افزون تری طی کند .

بر اساس این گزارش ، دوان توان رییس شورای شهر هانوی نیز ضمن خوش آمدگویی و تبریک دستاوردهای کشور و ملت ایران گفت : علی رغم نوسانات زیاد در جهان ، خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران در یک وضعیت آرام و با ثبات قرار دارد و در حال سپری کردن دوره پیشرفت است .

وی افزود : جمهوری اسلامی ایران کشور توانایی است که در بسیاری از زمینه ها موفق بوده و به خوبی در حال تلاش برای عبور از تحریم های غرب است .

رییس شورای شهر هانوی با اشاره به این که ویتنام هم تحت تاثیر تحریم ها بوده و ما کاملا شرایط شما را درک کرده و شما را تحسین می کنیم گفت : خوشحالیم که با این شرایط ملت و کشور جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی قرار دارند.

"دوان توان" ابراز امیدواری کرد که سفر شهردار تهران به هانوی آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه باشد و گفت : از امضای یادداشت خواهر شهری بین تهران و ویتنام بسیار خرسندیم و امیدوارم این تفاهم نامه به نحو مطلوبی پیگیری و اجرا شود .

وی به اشتراکات فرهنگی تهران و هانوی اشاره و اظهار کرد : دو کشور دارای مردمی کوشا و تلاشگر هستند و ما در حال تلاش هستیم که شهرمان را از نظر فرهنگی بسازیم .

رییس شورای شهر هانوی همچنین به برخی مشکلات شهرهای بزرگ نظیر آلودگی هوا ، آب و ترافیک اشاره کرد و گفت : امیدواریم بتوانیم از تجربیات تهران در این زمینه ها و همچنین زمینه های فرهنگی و گردشگری استفاده کنیم .

همچنین شهردار تهران در دیدار با شهردار هانوی با بیان این که قاره آسیا دارای شرایط بی نظیری در زمینه کمیت و کیفیت نیروی انسانی است گفت : قدرت قاره کهن در حوزه های مختلف ، در مراکز جمعیتی متمرکز است و این دلیل بسیار خوبی برای همکاری شهرهای آسیا برای رشد و پیشرفت است.

قالیباف در دیدار با تائو شهردار هانوی که در محل شهرداری این شهر برگزار شد ضمن قدردانی از میهمان نوازی کشور ویتنام ، خاطرنشان کرد : مردم کشور ما مردم ویتنام را ملتی پر تلاش و مبارز می شناسند و وقتی نام ویتنام به میان می آید مردمی استقلال طلب و استکبار ستیز در ذهن ها تداعی می شود.

وی به اشتراکات فرهنگی بین دو ملت اشاره کرد و گفت : قرن جدید ، قرن پیشرفت در حوزه های اقتصادی و فرهنگی است و شهرها باید هم جهت با دولت ها در این راستا تلاش کنند .

شهردار تهران ضمن اعلام آمادگی شهر تهران برای انتقال تجربه های مفید و سازنده خود به شهرداری هانوی افزود : موضوعاتی نظیر مدیریت ترافیک ، محیط زیست ، بازیافت و ... چالش جدی بسیاری از شهرهای بزرگ است و این زمینه ها می تواند بسترهای مناسبی برای گسترش ارتباطات باشد.

شهردار هانوی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از شهردار تهران به دلیل حضور در هانوی و همچنین تلاش برای همگرایی شهرهای آسیا و تشکیل مجمع شهرداران آسیا ، گفت : بسیار مایلیم که از تجربیات تهران در زمینه های مختلف مدیریت شهری استفاده کنیم .

تائو افزود : شهر هانوی در سالهای اخیر دستاوردهای صنعتی ، اقتصادی و نوسازی زیادی داشته و رشد اقتصادی سالیانه ما حدود 10 درصد بوده است.

وی به دیرینه تاریخی و قدمت ویتنام اشاره و اظهار کرد : در دوره پیشرفت با چالش هایی مواجه هستیم و موضوع جمعیت موجب بروز مشکلاتی در زمینه ترافیک ، آلودگی هوا و ... شده است.

وی دیگر زمینه های مورد علاقه برای همکاری را فرهنگی اجتماعی ، اقتصادی و گردشگری خواند و ادامه داد : سفر شهردار تهران به طور حتم باب جدیدی در گسترش روابط دوستانه میان دو کشور خواهد بود.